فاش شدن جنگ داخلی میان متحدان پوتین

ایمیل‌های افشا شده یک افشاگر در سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) که با نشریه «نیوزویک» به اشتراک گذاشته شده نشان می‌دهد که جنگ داخلی در میان نزدیک‌ترین متحدان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حالی که تهاجم او به اوکراین ادامه دارد وجود داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از نیوزویک، یک گروه تحقیقاتی با نام «باد تغییر» که به طور منظم با «ولادیمیر اوسچکین» فعال تبعیدی حقوق بشر اهل روسیه در تماس بوده، اشاره می‌کند که خشم و نارضایتی درون سرویس امنیت فدرال روسیه از جنگی که با حمله پوتین به کشور همسایه (اوکراین) در تاریخ ۲۴ فوریه آغاز شد، در جریان است. «ایگور سوشکو» مدیر اجرایی گروه تحقیقاتی «باد تغییر» یا Wind of Change یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن این ایمیل‌ها را به طور کامل با نشریه «نیوزویک» به اشتراک گذاشت.

سوشکو از زمانی که در ۴ مارس کار بر روی ایمیل‌ها را آغاز کرد در حال ترجمه این مکاتبات از روسی به انگلیسی بوده است. ایمیل‌های پیشین سرویس امنیت فدرال روسیه که توسط اوسچکین منتشر شده از سوی «کریستو گوزف» کارشناس مسائل سرویس امنیت فدرال روسیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود. او گفته بود که ایمیل‌ها را به دو افسر آن سازمان نشان داده و آنان تردیدی نداشتند که توسط یکی از همکاران‌شان نوشته شده است.

آخرین ایمیل‌ها مربوط به تاریخ نوامبر سال جاری به تشریح آشفتگی و درگیری درونی در کرملین می‌پردازند و یک جنگ داخلی «حتمی» را پیش بینی می‌کنند که در جریان آن روسیه به زودی «به ورطه وحشت فرو می‌رود»، زیرا مردم آن کشور به طور فزاینده‌ای از جنگ خسته می‌شوند. این افشاگر بر روی «یوگنی پریگوژین» متحد پوتین و بنیانگذار گروه واگنر و «رمضان قدیروف» رهبر چچن تمرکز دارد.

پریگوژین و قدیروف هر دو به انتقاد از نحوه مدیریت جنگ پوتین علیه اوکراین ادامه داده‌اند و به نظر می‌رسد در نمایش نادری از مخالفت با یکدیگر کنار می‌آیند. این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است شکاف‌هایی در داخل کرملین در حال ظهور باشند. اندیشکده آمریکایی انستیتو مطالعات جنگ (ISW) نیز در اواخر اکتبر ارزیابی‌ای را ارائه داد که نشان می‌داد پریگوژین و گروه نظامی او می‌توانند «تهدیدی برای حکومت پوتین باشند».

با این وجود، عامل سرویس امنیت فدرال روسیه می‌گوید که هیچ مدلی برای تغییر قدرت، در روسیه وجود ندارد. در ایمیل آمده است: «هیچ راهی برای «تغییر همه چیز» در روسیه وجود ندارد تا کشور به طور کلی کار کند و به ورطه وحشت فرو نرود. در آغاز ممکن است ما با یک شورش تصادفی روبرو شویم که تنها با غارت و زد و خوردهای پر هرج و مرج بین همه همراه باشد.

بگذارید سعی کنم توضیح دهم: مبارزه سازمان‌های امنیتی علیه ساختارهای پریگوژین یک جنگ واقعی علیه یکدیگر امری بد است، اما به طور کلی اجتناب ناپذیر است یا نبردهای منطقه‌ای برای تقسیم منابع وجود خواهد داشت یا درگیری نیروهای مختلف برای کنترل مناطق و بخش‌هایی از کشور (روسیه) در جریان خواهد بود. با این وجود، ممکن است روسیه در یک هرج و مرج کامل سقوط کند».

مامور سرویس امنیت فدرال روسیه در ادامه می‌افزاید: « آشوب، جنگ داخلی و فروپاشی بله، همه چیز پیش روی ماست. این اجتناب ناپذیر است. تعداد زیادی در روسیه از نقطه بی‌بازگشت عبور کرده‌اند. آنان قصد دارند در مناطقی که موفق به تصرف خود می‌شوند تزارهای کوچکی باشند. دست کم این طرز فکر آنان است».

این افشاگر در ادامه می‌افزاید که اگر پریگوژین تهدیدی برای حکمرانی پوتین باشد سرکوب او برای کرملین کار راحتی نخواهد بود. او اشاره می‌کند زمانی که رهبران به اصطلاح «باهوش» سرویس امنیت فدرال روسیه مدعی هستند ساختاری دارند که در صورت لزوم می‌تواند پریگوژین را خنثی کند این سخن «مزخرف» محض است.

انستیتو مطالعات جنگ اشاره کرده که پریگوژین عملاً در حال ایجاد یک «حوزه انتخابی» از حامیان و نیروهای رزمی خود است که تحت کنترل مستقیم ارتش روسیه یا وزارت دفاع نیستند. بنابراین، پریگوژین در ساختار دولتی و فضای اطلاعاتی روسیه موقعیت منحصر بفردی دارد که به او اجازه می‌دهد حوزه تحت امرش را در روسیه راحت‌تر از فرماندهی نظامی عالی رتبه‌تر گسترش دهد و می‌تواند آزادانه خود و نیروهایش را تبلیغ کند و همزمان از مقام‌های کرملین یا نیروهای مسلح روسیه انتقاد کند. این انستیتو می‌نویسد نیروهای تحت امر پریگوژین ترسی از عقب رانده شدن یا مورد سرکوب قرار گرفتن ندارند.

در یک ایمیل فوری‌تر به تاریخ ۸ نوامبر افشاگر سرویس امنیت فدرال روسیه به اوسچکین هشدار می‌دهد که پریگوژین در حال آماده‌سازی تیپ‌ها برای «ترور داخلی» در روسیه در بحبوحه موج اعتراضات و شورش‌ها در چندین منطقه روسیه به دلیل گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ روس در روسیه طی سه روز درگیری شدید در اوکراین است.

این عامل امنیتی می‌گوید که طی جلسه‌ای به اعضای واگنر تحت امر پریگوژین اختیار داده شد و رژیمی از مجازات و تایید ضمنی برای اعمال تجاوزکارانه و ارعاب علیه کسانی که از جنگ و سیاست‌های پوتین اعتراض می‌کنند تضمین شده است.

این افشاگر نوشته است: «تحلیل‌ها و گزارش‌های ما از نشان می‌دهد که سطح نارضایتی مردمی به طور تصاعدی در حال افزایش است و ما نمی‌توانیم با روش‌های قانونی آن را خاموش کنیم».

او در ادامه می‌افزاید: «سرویس امنیت فدرال روسیه برای ترور داخلی آماده نیست و پریگوژین و قدیروف فکر می‌کنند که زمان برای درخشش آنان فرا رسیده است. آنان متوجه شده‌اند اگر جنگ متوقف شود و روند گفتگوها آغاز شود پوتین دیگر به آنان نیازی نخواهد داشت. در آن صورت قدیروف و پریگوژین هر دو از منابع مالی کم‌تری برخوردار خواهند بود و به جای سابق خود در سیستم باز خواهند گشت. این در حالیست که هر دوی آنان دیگر حاضر به پذیرش نقش‌های پیشین نیستند و هر یک از آنان وجود خود را ضروری تصور می‌کنند».

این افشاگر افزوده است که سرویس امنیت فدرال روسیه انتظار دارد قدیروف و پریگوژین مجموعه‌ای از اقدامات تحریک‌آمیز را انجام دهند که آن سرویس امنیت را لکه دار می‌کند و به «ناتوانی ادعایی آن در کنترل اوضاع در کشور» اشاره خواهد داشت. او در پایان می‌افزاید: «سرویس امنیت فدرال روسیه معتقد است اگر همه چیز طبق سناریوی پریگوژین پیش برود، هم کنترل و هم کشور را از دست خواهد داد».

۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 35580
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha