افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت پیاز و گوجه در بازار

علی قنبری معاون اسبق وزیر کشاورزی با اشاره به اینکه با فرا رسیدن فصل سرما شاهد افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار هستیم، اظهار داشت: «این موضوع دلایل متعددی دارد، در وهله اول با توجه به افزایش تورم در بازارهای مختلف شاهد سرکشی این تورم به بازارهای مصرفی هستیم. در حال حاضر نیز بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی با این وضعیت روبرو شده»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد قیمت برخی از اقلام صیفی جات در هفته گذشته با افزایش روبرو شده، به طوری که قیمت پیاز سفید و شیری در مغازه‌های سطح شهر تهران به ۱۶ هزارتومان و پیاز قرمز به ۲۲ هزارتومان رسیده است. این در حالیست که هفته‌های قبل قیمت آن حدود ۱۱ تا ۱۴ هزارتومان بود.

به گزارش فرارو، قیمت گوجه فرنگی نیز طی یک ماه اخیر با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی از کیلویی ۹ هزار تومان، به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده، این درحالیست که افزایش قیمت ارز باعث شده که انگیزه صادرات محصولات کشاورزی بیشتر شود و روزانه تعداد زیادی تریلی محصولات کشاورزی ایرانی را به بازارهای کشورهای همسایه از جمله پاکستان و عراق حمل کنند. این موضوع باعث شده که در داخل با کمبود عرضه مواجه شویم و قیمت‌ها در برخی از محصولات تا ۱۰۰ درصد افزایش یابند.

این درحالیست که اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران علت افزایش قیمت‌ها را تغییر فصل می‌داند و می‌گوید: «همیشه در این موقع سال محصولات دورشهری به اتمام می‌رسد و محصولات جنوب کشور به دست می‌آید که این تغییر منجر به تغییر قیمت برخی اقلام می‌شود.»

وی در پاسخ به اینکه آیا بارندگی‌های اخیر منجر به از بین رفتن محصولات از جمله گوجه فرنگی و پیاز و افزایش قیمت آن‌ها نشده است؟ گفت: «بارندگی اتفاق افتاده، ولی علت اصلی نیست و ممکن است تنها منجر به کندی در برداشت محصولات شده باشد.»

کارگر با اشاره به اینکه معمولا با ورود انبوه گوجه فرنگی و پیاز محصولات ارزان می‌شود، افزود: «این فرآیند در سال‌های قبل ۱۵ روز تا یک‌ماه طول می‌کشید، ولی به نظر می‌رسد که امسال زودتر محصولات جنوب وارد بازار شود و قیمت‌ها کاهش یابد.»

چرا پیاز و گوجه گران شدند؟

علی قنبری معاون اسبق وزیر کشاورزی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه با فرا رسیدن فصل سرما شاهد افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار هستیم، اظهار داشت: «این موضوع دلایل متعددی دارد، در وهله اول با توجه به افزایش تورم در بازارهای مختلف شاهد سرکشی این تورم به بازارهای مصرفی هستیم. در حال حاضر نیز بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی با این وضعیت روبرو شده که این مسئله موجبات افزایش بهای اقلام را در بازار فراهم کرده است.»

وی افزود: «در وهله دوم نیز به دلیل افزایش تقاضا در بازار و کمبود عرضه، رشد قیمت‌ها در بازار محصولات کشاورزی رخ داده. همچنین با توجه به فرا رسیدن فصل سرما کمبودهایی در بازار وجود دارد. از سویی افزایش میزان صادرات و ممنوعیت واردات و همچنین احتکاری که در بازار ممکن است انجام شده باشد، از دیگر مسائلی است که می‌تواند زمینه افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم را فراهم کرده باشد.»

قنبری با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت کشاورزی در کشور حال و روز خوشی ندارد، گفت: «با توجه به مشکلاتی نظیر کم‌آبی، خشکسالی و تحلیل خاک، شاهد هستیم که حجم تولید محصولات در کشور با کاهش روبرو شده. از سوی دیگر با توجه به وضعیت کشور در طی چند سال و بدتر شدن اوضاع، موج مهاجرت حتی به کشاورزان رسیده است که این موضوع امنیت غذایی کشور را با تهدید روبرو می‌کند و علاوه بر کمبود، افزایش قیمت محصولات کشاورزی نیز یکی از دلایل آن است. در هر صورت تا زمانی که ما در حوزه محصولات کشاورزی به یک برنامه ریزی درست و اصولی نرسیم که بر اساس امکانات موجود بتوانیم غذای مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم، افزایش قیمت‌های که در بازار وجود دارد، همواره رخ می‌دهد.»

معاون اسبق وزیر کشاورزی با اشاره به اینکه دولت در تامین نیازهای کشاورزان با مشکل روبرو است، اضافه کرد: «در خصوص تامین سم و کود با توجه به افزایش قیمت‌هایی که این اقلام داشتند و حذف ارز دولتی برای واردات آن‌ها، کشاورزان در برخی استان‌ها در این زمینه با چالش روبرو شده‌اند. بر این اساس دولت باید بتوانند به نیاز کشاورزان درستی پاسخ دهد تا تولیدات کشاورزی در کشور به میزان قابل قبولی برسد.»

وی ادامه داد: «با توجه به شرایط تورمی کشور، افزایش قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم اجتناب ناپذیر است و تا زمانی که دولت نتواند زمینه کنترل تورم و مهار نقدینگی را دستور کار خود قرار دهد، هر روز مشاهده می‌کنیم در یک بازاری افزایش قیمت‌ها روی می‌دهد. بنابراین در چنین شرایطی رشد بهای کالا و خدمات ادامه می‌یابد، در چنین شرایطی میزان عرضه کالا در کشور و در بازارهای مختلف به نسبت تقاضا به نوعی بالانس نیست و همین موضوع قیمت‌ها را بالا می‌برد.

متاسفانه با توجه به وضعیت رکود تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد، این مسئله موجبات کاهش عرضه در اقتصاد کشور را فراهم آورده. زیرا در حال حاضر تولیدکنندگان با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند که مانع از آن می‌شود، وضعیت اقتصادی کشور به تعادل برسد.»

۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 35547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha