پشتوانه رمز ریال چیست؟

کارشناس امور بانکی گفت: رمز ریال اساسا یک رمز ارز به معنی متعارف نیست، بلکه یک ابزار پرداختی است که جایگزین اسکناس می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اصغر بالسینی گفت: بانک‌های مرکزی در دنیا اقدام به انتشار رمز ارزها می‌کنند که به اصطلاح به آن‌ها ارزهای دیجیتال بانک مرکزی(cbdc) می‌گویند.

او می‌گوید: تفاوت عمده و مهم رمز ارزهایی که بانک‌های مرکزی صادر می‌کنند با ارزهای دیجیتال حاضر در دنیا این است که ناشر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بوده و به صورت متمرکز اقدام به انتشار و پشتیبانی می‌کنند، ولی رمز ارزهای دیگر کاملا غیر متمرکز هستند. رمز ریال اساسا یک رمز ارز به معنی متعارف نیست، بلکه یک ابزار پرداختی است که جایگزین اسکناس می‌شود. به تعبیری این اقدام هوشمند کردن ریال اسکناسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری از پشتوانه رمز ریال به سراغ بانک مرکزی رفت که اعلام شد: پشتوانه رمز ریال بانک مرکزی همچون اسکناس ریال است.

پیش از این معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی آقای محرمیان گفته بود: ریال دیجیتال و فرآیندهای انتشار آن طبق چیزی که در قانون دیده شده کاملا مشابه اسکناس است، یعنی هر آن چیزی که برای انتشار اسکناس استفاده می‌شود شامل اینکه پشتوانه داشته باشد، هیات نظارت بر اندوخته اسکناس بررسی‌های لازم را انجام دهد و سایر موارد مشابه اسکناس است.

او گفت: به عبارت دیگر تمامی آنچه اسکناس دارد، در ریال دیجیتال هم داریم به جز اینکه در این پروژه فیزیک اسکناس وجود ندارد، برای تبادلش لازم نیست دو نفر کنار هم باشند و مهم‌تر از همه این قابلیت وجود دارد که قراردادهای هوشمند در داخل این نوع پول تعبیه شود و بین گیرنده و فرستنده که به صورت همتا به همتا این پول را مبادله می‌کنند به صورت هوشمند اجرا می‌شود.

۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 35536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha