مشکلات اقتصادی،مردم را کم صبر و بی طاقت کرده است/ برای حل مشکلات در مرزها،باید مردم استان ها در شبکه توزیع و تولید مشارکت داده شوند

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت:ناآرامی های اجتماعی و مشکلات اقتصادی تاب آوری جامعه را بسیار کاهش داده و مردم را کم صبر و بی طاقت کرده است چرا که گرانی مختص به یکی دو کالا یا زمان محدودی نیست که مردم نسبت به عبور سریع از این دوران اطمینان خاطر داشته باشند، بنابراین بخشی از اعتراضات اجتماعی ناشی از گرفتارهایی اقتصادی بی پایان کشور است. شکی در این موضوع نیست که شخص آقای رئیسی قصد بازنگری در مدیریت اقتصاد و تقویت اقتصاد کشور را دارند اما برای تحقق این موضوع مهم، دولت باید نگاه توسعه اقتصادی داشته باشد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جلیل جلالی فر عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این سوال که به نظر شما چند درصد بحران های اجتماعی هفته های اخیر ناشی از بی تابی مردم در برابر تورم و بار گرانی های اخیر است، گفت: ناآرامی های اجتماعی و مشکلات اقتصادی تاب آوری جامعه را بسیار کاهش داده و مردم را کم صبر و بی طاقت کرده است چرا که گرانی مختص به یکی دو کالا یا زمان محدودی نیست که مردم نسبت به عبور سریع از این دوران اطمینان خاطر داشته باشند، بنابراین بخشی از اعتراضات اجتماعی ناشی از گرفتارهایی اقتصادی بی پایان کشور است.

وی در این باره افزود: بدون اغراق ۹۰ درصد معضلات اقتصاد ایران، ناشی از مدیریت غلط اقتصادی دولت های قبل است که این دولت وارث آن شده است. هر چند نمی توان برخی سیاست های غلط اقتصادی فعلی را نادیده گرفت یا مسائلی را نادیده گرفت که باید تغییر می کرد آن هم تغییرات بسیار بزرگ و صریح اما بخش های مختلفی از اقتصاد متاسفانه بر همان منوال قدیم مدیریت می شود.

عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران و روسیه خاطر نشان کرد: شکی در این موضوع نیست که شخص آقای رئیسی قصد بازنگری در مدیریت اقتصاد و تقویت اقتصاد کشور را دارند اما برای تحقق این موضوع مهم که با امنیت اجتماعی و رفتاری جامعه گره خورده، دولت باید نگاه توسعه اقتصادی داشته باشد و راهکارهای خوب اقتصادی ارائه دهد و فعالان اقتصادی مثل اتاق بازرگانی را پاسخگو کند.

وی در این باره بیان داشت: در حالی که اتاق بازرگانی باید بازوی توانمند تجارت خارجی و پل ارتباطی بین تجار و فعالین ایرانی با خارجی باشد اما به فعالیت هایی بسنده می کند که امروز در بسیاری از کشورها نخ نما شده و اصلا انجام نمی شود، مثل داشتن کارت بازرگانی برای تجارت؛ که اتاق بازرگانی، بازرگان و تاجر شدن را محدود به دریافت و قائم به داشتن کارت بازرگانی کرده است.

عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران و روسیه با انتقاد از نوع نگاه کلیشه ای اتاق بازرگانی به مقوله تجارت گفت: به عنوان مثال مدیران ایرانی نمایشگاهی در آستاراخان راه اندازی می کنند با عنوان مدیران هفتمین نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان، مشخص است هفت نمایشگاه این چنینی برگزار کردند در حالی که حتی نتوانستند یک کامیون کالایی که به این کشور ارسال کردند را ترخیص کنند، به این دلیل که شرکت ارسال کننده اصلا مشخص نبوده و معتبر نیست.

وی در این باره توضیح داد: با اینکه کنسولگری ایران در این موضوع بسیار تلاش کرده اما در کشورهای خارجی نمی توان قوانین را زیر پا گذاشت به همین خاطر آبروی کشور را با برپایی نمایشگاه مفتضحانه ای بردند، ضمن اینکه با حضور نایب رئیس اتاق ایران روسیه و ۴۷ نفر برای خودشان روبان بریدند و کف زدند به طوری که صد نفر روسی نیز از غرفه ایران بازدید نکرد، در چنین وضعیتی عنوان می کنند در روسیه نمایشگاه توانمندی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برگزار کردیم!

جلیل جلالی فر فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: برای کاهش بحران های اجتماعی هر چه سریعتر دولت باید دست به کار شود به این معنا که برای افزایش صادرات، افزایش تولید و بعد از آن ورود به بازار هدف طرح های اجرایی کارآمدی را در اولویت فعالیت های خود قرار دهد چرا که ورود به این عرصه خود به خود منجر به اشتغالزایی و درآمد زایی برای مردم بخصوص جوانان می شود.

جلالی فر بیان داشت: شرط توسعه اقتصاد ایران، داشتن دیپلماسی اقتصادی است که یک بخش آن دسترسی به بازار و دانش رایزنی در این حوزه است و توجه به نیازهای لجستیکی. ضمن اینکه برای کاهش اعتراضات بخصوص در مرزها باید مردم استان ها در شبکه توزیع و تولید مشارکت داده شوند و در استان های مرزی نمایشگاه هایی برای حضور مرزنشینان برگزار شود تا نبخشی از جامعه که زیر بار فقر کمر تا کرده اند نجات بیابند و صاحب درآمد شوند.

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: عدم درک صحیح و عدم دانش برخی از مسوولین و اعضای اتاق بازرگانی درنشناختن دقیق چالش ها و ارزیابی و استفاده درست از فرصت های اقتصادی و تجاری منجر به هدر رفت منابع می شود، برای جلوگیری از افزایش خسارت های اقتصادی که زمینه ساز وقوع بحران های اجتماعی می شود لازم است دولت در این موضوع ورود کند و با متخلفین به صورت جدی برخورد کند. بدیهی است تامین منافع عموم مردم به منافع عده اندکی ارجحیت دارد.

۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 35487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha