جدال صربستان - سوئیس در جام جهانی ۲۰۲۲؛ گروه G جمعه ۱۱ آذر ساعت ۲۲:۳۰ + لینک پخش زنده

دو تیم صربستان و سوئیس روز جمعه ۱۱ آذر ساعت ۲۲:۳۰ در چارچوب جام جهانی ۲۰۲۲ دیدار خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازی تیم‌های ملی فوتبال صربستان - سوئیس در جام جهانی ۲۰۲۲، جمعه ۱۱ آذر ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه 974 برگزار می شود.

لینک پخش زنده بازی صربستان - سوئیس از سیما

لینک پخش بازی صربستان - سوئیس از رادیو ورزش

برنامه کامل و نتایج جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر؛ از مرحله گروهی تا فینال + جدول

برنامه بازی های گروه G:

۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰/ سوئیس - کامرون، ورزشگاه الجنوب

۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ برزیل - صربستان، ورزشگاه لوسیل

۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰/ کامرون - صربستان، ورزشگاه الجنوب

۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰/ برزیل - سوئیس، ورزشگاه راس ابوعبود

۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ صربستان - سوئیس، ورزشگاه راس ابوعبود

۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ کامرون - برزیل، ورزشگاه لوسیل

معرفی تیم ملی صربستان

تیم ملی صربستان ملقب به «عقاب‌های سفید» یکی از باسابقه‌ترین و در عین حال پرمهره‌ترین تیم‌های جام بیست‌ودوم است. این تیم میراث‌دار تیم ملی یوگسلاوی سابق است که اگرچه به چند کشور تقسیم شد اما مهمترین ستاره‌های فوتبال آن همچنان برای بازی در رده‌ ملی در شهر بلگراد پایتخت صربستان گرد هم می‌آیند.

خلاصه بازی صربستان سوئد

موفق‌ترین برهه تاریخ تیم ملی صربستان در دهه شصت میلادی بود که دو بار به فینال جام ملت‌های اروپا راه یافت و البته هر دوی آنها را باخت. صربستان که هدایت تیم ملی آن در حال حاضر بر عهده دراگان استویکوویچ است، کشوری بوده که چهره‌هایی سرشناسی مانند سینیشا میهایلوویچ، نمانیا ویدیچ، دژان استانکوویچ و قبل از آن پردراگ میاتوویچ را به دنیای فوتبال معرفی کرده و حتی هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین صادر کنندگان بازیکن در قاره اروپا به باشگاه‌های بزرگ قاره سبز است. گواه این موضوع نیز آخرین لیست نفرات دعوت شده به اردوی صرب‌هاست که در آن از 23 نفر تنها 2 بازیکن در لیگ داخلی شاغل هستند و مابقی در سری A، لالیگا، بوندس‌لیگا، لیگ برتر انگلیس و ... پراکنده‌اند.

فدراسیون فوتبال صربستان , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی 2022 قطر ,

با این تعداد از لژیونرهای موفق و پرآوازه، انتظار می‌رود که صرب‌ها از گروه G که تیم‌های برزیل، سوئیس و کامرون در آن حضور دارند صعود کند. نکته جالب در مورد گروه صربستان آن است که این تیم در جام جهانی قبلی در روسیه نیز در گروه E با برزیل و سوئیس همگروه شد و تنها تفاوت آن حضور کاستاریکا به جای کامرون بود.

وضعیت تیم ملی صربستان برای بازی‌های 2022

صرب‌ها یکی از 10 تیمی هستند که از بازی‌های انتخابی جام جهانی قاره اروپا به صورت مستقیم صعود کردند. این تیم که بی‌تردید جزو قوی‌ترین تیم‌های بلوک شرق است، از گروه A که رقبایی مانند پرتغال، ایرلند، لوکزامبورگ و آذربایجان داشت بدون شکست صعود کرد. این تیم با 8 پیروزی، 2 تساوی در 10 دور بازی‌های مرحله انتخابی صعود کرد و ضعیف‌ترین نتایجش دو تساوی برابر پرتغال و ایرلند بود. صربستان در میان گروه‌های 5 تیمی مرحله انتخابی در کنار بلژیک امتیازآورترین تیم‌ها بودند (هر کدام 20 امتیاز). این دوازدهمین باری است که صربستان جواز حضور در جام جهانی را کسب می‌کند. صرب‌ها که جزو تیم‌هایی بودند که در اولین دوره جام جهانی در سال 1930 شرکت داشتند، همیشه به عنوان رقیبی دردسرساز برای بزرگان فوتبال جهان شناخته‌ شده‌اند و امسال هم انتظار می‌رود که برای مدعی اول گروه، برزیل مزاحمت‌هایی ایجاد کند و در تقابل با دو تیم دیگر، سوئیس و کامرون شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد.

تاریخچه

تاریخ تیم ملی فوتبال صربستان به دو ادوار مختلفی تقسیم می‌شود. مقطع نخست که از زمان تأسیس تا 1938 به عنوان تیم ملی قلمروی سلطنتی یوگسلاوی شناخته می‌شد؛ در آن مقطع این تیم از سه دوره جام جهانی که برگزار شد، تنها در دور اول (1930) حضور پیدا کرد و عنوان چهارمی مسابقات را هم کسب کرد. مقطع دوم از 1938 تا 1962 به عنوان تیم جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی بود که در آن تیم ملی این کشور 4 بار در جام جهانی حضور پیدا کرد و بهترین دستاوردش مقام چهارمی در جام جهانی 1962 بود. از آن به بعد تا فروپاشی یوگسلاوی و مستقل شدن صرب‌ها، تیم ملی این کشور 5 بار دیگر در جام جهانی حضور یافت و بهترین دستاوردش حضور در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 1990 ایتالیا بود. از جام جهانی 2006 به بعد یعنی آخرین حضور صربستان در این رقابت‌ها به همراه یکی دیگر از کشورهای زیرمجموعه یوگسلاوی سابق (مونته‌نگرو)، تیم ملی صربستان دیگر هرگز نتوانسته‌اند از مرحله گروهی بالاتر بروند و این در حالی بود که از سه جام جهانی که برگزار شد، در دوره‌اش حضور داشتند.

از لحاظ آمار فردی، در تاریخ تیم ملی صربستان که بازوبند کاپیتانی آن در حال حاضر در اختیار دوشان تادیچ قرار دارد، بیشترین تعداد بازی متعلق به برانیسلاو ایوانوویچ ستاره سابق چلسی با 105 بازی ملی است. بهترین گلزن این تیم هم یک بازیکن معاصر دیگر است؛ الکساندر میتروویچ مهاجم تیم فولام که در 76 بازی ملی‌اش 50 گل زده است.

افتخارات

صربستان و پیش از آن یوگسلاوی سابق تا به حال در هیچ تورنمنت بزرگی موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده‌اند. این مهمترین دستاورد این تیم در جام جهانی دو عنوان چهارمی در سال‌های 1930 و 1962 است. کمترین فاصله‌ای هم که این تیم با یک جام معتبر داشته در سال‌های 1960 و 1968 بود که دو بار نایب قهرمان جام ملت‌های اروپا شد. تنها عنوان قهرمانی صرب‌ها به بازی‌های المپیک تابستانی سال 1960 برمی‌گردد.

مهره‌های کلیدی

ترکیب تیم ملی صربستان ستارگان فراوانی دارد اما با توجه به نام و جایگاه باشگاه‌هایی که در آن بازی می‌کنند، سطح انتظارات از هر یک از آنها با دیگری متفاوت است. به همین دلیل هم شاید فیلیپ کوستیچ و دوشان ولاهوویچ که هر دو برای یوونتوس توپ می‌زنند به علاوه سرگئی میلینکوویچ ساویچ از لاتزیو و همین‌طور میتروویچ از فولام، مهمترین بازیکنان این تیم باشند.

فدراسیون فوتبال صربستان , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی 2022 قطر ,

در میان این چهار بازیکن هم ولاهوویچ با توجه به آمار خوب گلزنی‌اش در فصول اخیر و انتقال پرسروصدا و پرهزینه‌اش از فیورنتینا به یوونتوس بیشتر از دو بازیکن دیگر زیر ذره‌بین قرار دارد. مهاجم 22 ساله بانوی پیر که در دو رده زیر 19 و زیر 21 سال نیز برای کشورش بازی کرده، اولین بار سال 2020 برای تیم ملی صربستان بازی کرد و از آن زمان در 16 بازی ملی‌اش 8 گل زده است. او بهترین بازیکن جوان سری A در فصل 22-2021 و یکی از نفرات تیم منتخب آن تورنمنت در همان فصل بود.

فهرست بازیکنان

دروازه‌بانان: وانیا میلینکوویچ ساویچ و مارکو دمیتروویچ

مدافعان: نیکولا میلنکوویچ، استراهینیا پاولوویچ، میلوس ولیکوویچ، سردان بابیچ، استفان میتروویچ، فیلیپ ملادنوویچ و استراهینیا اراکوویچ

هافبک‌ها: دوشان تادیچ، سرگئی میلینکوویچ ساویچ، فیلیپ کوستیچ، ساشا لوکیچ، نمانیا گودلی، ایوان ایلیچ، نمانیا ماکسیموویچ، اوروس راچیچ، آندریا زیوکوویچ، دارکو لازوویچ، نمانیا رادونیچ، مارکو گروئیچ و فیلیپ جورچیچ

مهاجمان: الکساندر میتروویچ، دوشان ولاهوویچ و لوکا یوویچ

 

معرفی تیم ملی سوئیس

تیم ملی فوتبال سوئیس به عنوان یکی از نمایندگان قاره اروپا در جام جهانی 2022 قطر، در حالی در گروه G با تیم‌های برزیل، صربستان و کامرون همگروه است.

فیلم خلاصه بازی سوئیس و پرتغال

اولین تجربه حضور سوئیس در تاریخ این رقابت‌ها به سال 1934 بازمی‌گردد که در همان دوره اول موفق شد تا مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند. سوئیس در جام جهانی 1938 فرانسه هم تا جمع هشت تیم برتر صعود کرد که این دو دوره متوالی و البته جام جهانی 1954 که با پیشروی تا مرحله یک‌چهارم نهایی همراه شد، بهترین عملکرد آنها در تاریخ رقابت‌های جام جهانی بوده است. سوئیس در جام‌جهانی 1950 برزیل (حذف در مرحله گروهی)، 1962 شیلی و 1966 انگلیس (حذف در مرحله گروهی)، 1994 آمریکا و 2006 آلمان (صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی)، 2010 آفریقای جنوبی (حذف در مرحله گروهی)، 2014 برزیل و 2018 روسیه (صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی) هم حضور داشته است.

جام جهانی 2022 قطر , اتحادیه فوتبال سوئیس , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر ,

مورات یاکین و انتظاری که هواداران از او دارند

هدایت تیم ملی فوتبال سوئیس بر عهده مورات یاکین سوئیسی است که اصالتی ترکیه‌ای دارد. این مربی 48 ساله که در ماه آگوست 2021 به عنوان سرمربی ناتی (لقب تیم ملی فوتبال سوئیس) منصوب شد، این اولین تجربه حضورش در جام جهانی و اولین تورنمنت معتبر به عنوان سرمربی خواهد بود، هرچند او پیش از این به عنوان بازیکن با تیم ملی سوئیس در رقابت‌های یورو 2004 حضور داشته است. یاکین پس از اعلام بازنشستگی‌اش در سال 2006، بلافاصله به مربیگری روی آورد و در این سال‌ها هدایت تیم‌هایی همچون لوژرن، بازل، اسپارتاک مسکو و گراسهاپر را برعهده داشته است. صعود از مرحله گروهی جام جهانی قطر کمترین انتظاری است که هواداران سوئیسی از یاکین و شاگردانش در قطر خواهند داشت، اتفاقی که این تیم اروپایی در دو دوره قبلی انجام داده است.

صعودی آسان با ناکام گذاشتن قهرمان یورو 2020

شاگردان مورات یاکین در مرحله انتخابی جام جهانی 2022 قطر در حالی که با تیم‌های ایتالیا، ایرلند شمالی، بلغارستان و لیتوانی همگروه بودند، موفق شدند با کسب پنج برد و سه تساوی از هشت بازی خود و با کسب 18 امتیاز به طور مستقیم جواز حضور در مرحله پایانی جام جهانی قطر را دریافت کنند و ایتالیا را به پلی‌آف فرستادند، جایی که قهرمان یورو 2020 در مرحله نیمه‌نهایی پلی‌آف مغلوب مقدونیه شمالی شدند و از صعود بازماندند. سوئیسی‌ها در مرحله انتخابی 15 گل به رقبای خود زدند و دو گل هم دریافت کردند که این نشان می‌دهد آنها هم در فاز هجونی و هم در فاز دفاعی تیم خوبی دارند.

سوئیس با توجه به همگروهی با برزیل، کامرون و صربستان شانس صعود دارد.

گرانیت ژاکا؛ ستاره‌ای جنگنده در میانه میدان

گرانیت ژاکا که سومین حضورش در جام جهانی را تجربه خواهد کرد، ستاره تیم ملی فوتبال سوئیس به شمار می‌رود. هافبک 30 ساله آرسنال که بازیکنی جنگنده است، مرد اول سوئیس در میانه میدان خواهد بود و مورات یاکین هم روی او حساب ویژه‌ای باز کرده است. او که می‌توانست برای تیم آلبانی هم بازی کند، در نهایت تصمیم گرفت با پیراهن سوئیس در عرصه ملی حاضر شود و اولین بازی‌اش را برای این تیم در سال 2011 و در تساوی 2-2 مقابل انگلیس در مرحله انتخابی یورو 2012 انجام داد.

او حالا 106 بازی ملی و 12 گل‌زده به نامش به ثبت رسیده است. در کنار او، سوئیس روی بازیکنانی همچون مانوئل آکانجی، فابین شار، دنیس زکریا، بریل امبولو و نواح اوکافور حساب باز کرده است.

فهرست بازیکنان

دروازه‌بانان: یان زومر، یوناس اوملین، فیلیپ کوهن و گرگور کوبل،
مدافعان: مانوئل آکانجی، ریکاردو رودریگز، فابیان شار، سیلوان ویدمر، نیکو اِلوِدی و ایرای کومرت
هافبک‌ها: گرانیت ژاکا ، ژردان شکیری، دنیس زکریا، جبرئیل سو، میشل اِیبیشر، ادیمیلسون فرناندس، فابیان فرِی، رِمو فرولر، آردون جاشیری، فابین ریدر و رناتو استفن
مهاجمان: بریل امبولو، کریستیان فاسناشت، روبن وارگاس، هریس سفروویچ و نواه اوکافور

۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
کد خبر: 35435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha