جدال عربستان - مکزیک در جام جهانی ۲۰۲۲؛ گروه C چهارشنبه ۹ آذر ساعت ۲۲:۳۰ + لینک پخش زنده

دو تیم عربستان و مکزیک روز چهارشنبه ۹ آذر ساعت ۲۲:۳۰ در چارچوب جام جهانی ۲۰۲۲ دیدار خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازی تیم‌های ملی فوتبال عربستان و مکزیک در جام جهانی ۲۰۲۲ ، چهارشنبه ۹ آذر ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه لوسیل برگزار می شود.

لینک پخش زنده بازی عربستان و مکزیک از سیما

لینک پخش بازی عربستان و مکزیک از رادیو ورزش

برنامه کامل و نتایج جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر؛ از مرحله گروهی تا فینال + جدول

برنامه بازی های گروه C:

اول آذر : آرژانتین - عربستان، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه لوسیل

اول آذر : مکزیک - لهستان، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه ۹۷۴

۵ آذر: لهستان - عربستان، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه اجوکیشن سیتی

۵ آذر: آرژانتین - مکزیک،ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه لوسیل

۹ آذر: لهستان - آرژانتین، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه ۹۷۴

۹ آذر: عربستان - مکزیک، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه لوسیل

معرفی تیم ملی مکزیک

در منطقه آمریکای شمالی و مرکزی و حوزه دریای کارائیب، هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که از مکزیک بزرگتر و پرافتخارتر است. از این رو حضور در جام جهانی برای مکزیک نه تنها یک امر عادی، بلکه یک الزام بوده است. آزتک‌ها یکی از میهمان‌های همیشگی جام جهانی بوده‌اند.

آنها در ۱۶ دوره از ۲۱ دوره قبلی جام جهانی حضور داشته‌اند. آنها تنها ۵ بار در این رویداد شرکت نکردند که سه بار آن موفق به صعود نشدند (۱۹۳۴، ۱۹۷۴ و ۱۹۸۲) و در دو مورد بعدی به میل خود از حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند و سپس محروم شدند (به ترتیب سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۹۰). موفقیت‌های این کشور اما غیرعادی نیست. در مکزیک برخلاف همسایه شمالی‌اش مهمترین ورزش، فوتبال است و مانند بسیاری دیگر از کشورهای قاره آمریکا، دویدن دنبال توپ جزو اولین کارهایی است که پسر بچه‌های مکزیکی می‌آموزند.

وضعیت آزتک‌ها در جام جهانی ۲۰۲۲

مکزیک که به خاطر رنگ‌بندی پیراهنش علاوه بر آزتک‌ها با لقب «ال‌تری» نیز شناخته می‌شود، در حالی به قطر می‌آید که اکنون در رده سیزدهم رنکینگ فیفا قرار دارد. با کسب ۱۱ قهرمانی در ۲۴ حضورش در جام ملت‌های کونکاکاف یا همان گلدکاپ، مکزیک پرافتخارترین تیم منطقه آمریکای شمالی محسوب می‌شود. در جام جهانی اما آزتک‌ها هرگز نتوانسته‌اند از مرحله یک چهارم نهایی بالاتر بروند که آخرین بار این اتفاق سال ۱۹۸۶ رخ داد. شاگردان خراردو مارتینس اگرچه در مسیر صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ با مشکلاتی مواجه شدند اما در نهایت هم‌امتیاز با کانادا و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به این تیم در رده دوم به کار خود در جدول رده‌بندی بازی‌ها پایان دادند و به صورت مستقیم به جام جهانی راه پیدا کردند.

جام جهانی 2022 قطر , تیم‌ملی فوتبال مکزیک , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی فوتبال ,

مکزیک در جام جهانی ۲۰۲۲ در گروه C با رقبایی مانند آرژانتین، عربستان و لهستان همگروه شده است که در میان آنها تنها آرژانتین جایگاه بالاتری نسبت به آزتک‌ها در رده‌بندی فیفا دارد. با در نظر گرفتن این موضوع و البته ستاره‌هایی که زیر نظر تاتا مارتینو توپ می‌زنند – از مکزیک انتظار می‌رود که حداقل به عنوان تیم دوم گروه به مرحله بعدی راه پیدا کند. اکثر بازیکنان تیم ملی مکزیک در باشگاه‌های داخلی توپ می‌زنند اما این تیم لژیونرهای شاغل در اروپا هم کم ندارد. خورخه سانچس و ادسون آلوارس در آژاکس، اریک گوتیرس در آیندهون، آندرس گواردادو در رئال بتیس، رائول خیمنس در در ولورهمپتون، خسوس مانوئل کورونا در سویا و اروینگ لوسانو در ناپولی سرشناس‌ترین بازیکنان مکزیکی شاغل در لیگ‌های اروپایی هستند.

تاریخچه تیم ملی مکزیک

فوتبال برای اولین بار در اوایل قرن بیستم و به لطف مهاجران اروپایی به خصوص معدنچیان شهر کورنوال انگلیس به مکزیکی‌ها معرفی شد. مهاجران اسپانیایی‌ که به دلیل وقوع جنگ در کشورشان از آنجا فرار کرده بودند؛ در سروسامان دادن به‌ فوتبال مکزیک کمک زیادی کردند. سال ۱۹۲۷ مکزیک به‌طور رسمی فدارسیون فوتبالش را افتتاح و یک سال بعد از آن در المپیک تابستانی سال ۱۹۲۸ شرکت کرد. تیم ملی مکزیک در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی داشته اما همواره یکی از بزرگان فوتبال جهان و بدون شک قدرت اول فوتبال منطقه کونکاکاف بوده است. در تاریخ تیمی که از ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ هدایتش به خراردو مارتینو سپرده شده، آندرس گواردادوی ۳۶ ساله با ۱۷۷ بازی ملی که اولین آن سال ۲۰۰۵ بود، رکورددار بیشترین حضور است و شرکت در جام جهانی نیز به کاپیتان حال حاضر آزتک‌ها این فرصت را خواهد داد که رکوردش را ارتقا دهد.

بهترین گلزن تاریخ تیم ملی مکزیک خاویر هرناندس ملقب به چیچاریتو است که تاتا مارتینو از سال ۲۰۱۹ او را به این تیم دعوت نکرده است؛ البته با توجه به عملکرد خوب این بازیکن در تیم لس‌آنجلس گلکسی طی یک سال اخیر و در عین حال مشکلاتی که خط حمله مکزیک در بازی‌های اخیرش داشته، باید دید که مارتینو سرانجام به ستاره سابق منچستریونایتد و رئال مادرید فرصتی دوباره برای حضور در تیم ملی کشورش خواهد داد یا نه.

در تاریخ کادر فنی تیم ملی مکزیک که مربیان بزرگی در آن حضور داشته‌اند، نام دو مربی بیش از سایرین برجسته شده؛ یکی از آنها بورا میلوتینوویچ است و دیگری خاویر دلاتوره. این دو نفر مربیانی بودند که مکزیک زیر نظر آنها بهترین نتایجش را در جام جهانی کسب کرد و به یک چهارم نهایی رسید؛ البته مکزیک مربیان بزرگ دیگری مانند خاویر آگیره، ایگناسیو تریس و رائول کاردناس هم داشته است.

افتخارات و دستاوردها

تیم ملی مکزیک بیشترین تعداد قهرمانی را در جام ملت‌های کونکاکاف را دارد. این تیم ۱۱ بار فاتح مهمترین رویداد فوتبالی در آمریکای شمالی و مرکزی شده است و علاوه بر آن قهرمانی درجام کنفدراسیون‌های سال ۱۹۹۹، هم در کارنامه دارد . آخرین افتخار ثبت شده در کارنامه مکزیکی‌ها اما به سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد که فاتح رقابت‌های گلدکاپ شدند.

جام جهانی 2022 قطر , تیم‌ملی فوتبال مکزیک , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی فوتبال ,

ال‌تری در جام جهانی ۲۰۱۸ جزو تیم‌هایی بود که از مرحله گروهی صعود کردند، همان دستاوردی که در ۶ حضور قبلی‌شان در این رقابت‌ها کسب کردند. آخرین باری که مکزیک از مرحله یک شانزدهم نهایی فراتر رفت، سال ۱۹۸۶ بود که خودش میزبان مسابقات بود و در جمع ۸ تیم برتر جام قرار گرفت. در واقع مکزیک در هر دو موردی که از مرحله یک هشتم نهایی بالاتر رفت، خودش میزبان بوده است. این کشور ۴ سال دیگر هم در کنار آمریکا و کانادا میزبان جام جهانی خواهد بود. باید دید که امسال ازتک‌ها خواهند توانست طلسم ۳۶ ساله‌شان برای بازگشت به مرحله یک چهارم نهایی را بشکنند یا نه.

معرفی تیم ملی عربستان سعودی

عربستان سعودی یکی از امیدهای قاره آسیا برای صعود به مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۲۲ به شمار می‌رود. فدراسیون فوتبال عربستان تدارک بسیار خوبی برای شاهین سبز (لقب تیم ملی عربستان) فراهم کرده و این تیم از خرداد تاکنون در ۶ بازی دوستانه به میدان رفته است. همچنین عربستان روز ۱۹ آبان به مصاف پاناما می‌رود و روز ۲۵ آبان نیز مقابل کرواسی صف‌آرایی خواهد کرد.

ورود از دهه ۹۰

عربستانی‌ها پس از نسل درخشان دهه ۸۰ قرن بیستم که به قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ رسیدند؛ برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ طعم شرکت در یک دوره جام جهانی را چشیدند.

تیم ملی فوتبال عربستان سعودی , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی 2022 ,

آنها در مرحله گروهی شگفتی‌ساز ظاهر شدند و با شکست مراکش و بلژیک، خود را به جمع ۱۶ تیم پایانی رساندند. گل مارادونایی سعید العویران به بلژیک که صعود عربستان به یک‌هشتم نهایی را قطعی کرد؛ به یکی از صحنه‌های ماندگار تاریخ جام جهانی تبدیل شده است. باخت مقابل سوئد به جاه‌طلبی سعودی‌ها پایان داد اما این نسل دو سال بعد به افتخار دیگری دست یافت و جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ را نیز فتح کرد.

تلاش‌های ناکام

عربستان در سه دوره بعدی جام جهانی هم شرکت کرد که توفیق خاصی به دست نیاورد و ظرف ۹ مسابقه، نتیجه‌ای بهتر از ۷ شکست و ۲ تساوی نگرفت. تیم ناصر الجوهر در جام جهانی ۲۰۰۲ یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های حاضر در تاریخ جام‌های جهانی بود و دریافت ۸ گل از آلمان، نمایانگر اوج ضعف آنها در ژاپن بود. عربستان در دو دوره بعدی جام جهانی غیبت داشت و صعود بعدی این تیم به یک دوره از مسابقات به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد. شاگردان خوان آنتونیو پیتسی در بازی افتتاحیه ۵ گل از روسیه خوردند و سپس مغلوب اروگوئه شدند اما با شکست مصر در رتبه سوم گروه A ایستادند.

نفرات کلیدی؛ بدون لژیونر

صالح الشهری، یاسر الشهرانی، سالم الدوسری، سلمان الفرج و فراس البریکان، نفراتی هستند که در دور انتخابی جام جهانی درخشیدند و فوتبال‌دوستان عربستانی به درخشش مجدد آنها امیدوارند. هیچ‌یک از بازیکنان لیست ۳۲ نفره ابتدایی عربستان لژیونر نیستند و ۱۳ بازیکن از این فهرست در تیم الهلال به میدان می‌روند. سبزپوشان با سیستمی چهار دفاعه و عمدتاً ۱-۳-۲-۴ به میدان می‌روند.

تیم ملی فوتبال عربستان سعودی , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی 2022 ,

صعودی مقتدرانه از گروه‌های دشوار

عربستان یکی از چهره‌های ویژه انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ به شمار می‌رفت که مقتدرانه به مرحله گروهی این جام صعود کرد. تیم اروی رنار در گروهی که ژاپن، استرالیا و شاگردان برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی عمان را داشت، با هفت پیروزی و به‌عنوان صدرنشین گروه A مسافر قطر شد. عربستان در دور مقدماتی هم قرعه سختی داشت و همگروه ازبکستان و فلسطین شد که به رتبه نخست جدول این گروه رسید. این تیم اکنون جایگاه ۵۱ رده‌بندی جهانی را در اختیار دارد.

مرد نام‌آشنایی که به‌ جای ایران مسافر عربستان شد

اروی رنار نامی آشنا برای مردم ایران است. وی در جام جهانی ۲۰۱۸ به حسرت ۲۰ ساله مراکش در صعود به جام جهانی پایان داد و در دور گروهی رقیب ایران شد. مراکش با رنار تنها یک امتیاز از اسپانیا گرفت و از دور مسابقات کنار رفت. فدراسیون فوتبال ایران پس از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با این مربی مذاکره کرد که نتیجه‌ای در پی نداشت و رنار به‌جای ایران، هدایت عربستان را بر عهده گرفت. مرد ۵۴ ساله فرانسوی توانست عربستان را بدون دردسر به جام جهانی برساند و حالا دومین جام جهانی متوالی خود را تجربه می‌کند.

رکوردداران تاریخ فوتبال عربستان

ماجد عبدالله با ۷۲ گل زده، بهترین گلزن تیم ملی عربستان به شمار می‌رود و محمد الدعایه، دروازه‌بان افسانه‌ای این کشور که در چهار جام جهانی پیراهن شاهین سبز را بر تن کرد؛ با ۱۷۲ بازی ملی از این حیث رکورددار است.

احتمال رویارویی با فرانسه در یک‌هشتم نهایی

آرژانتین، لهستان و مکزیک، رقبایی هستند که عربستان در مرحله گروهی با آنها روبرو می‌شود. سعودی‌ها سال ۲۰۱۲ در دیداری تدارکاتی برابر آرژانتین به تساوی صفر - صفر رسیدند و در سال ۲۰۰۶ با نتیجه ۲ بر یک مغلوب لهستان شدند اما سابقه تقابل رو در رو با مکزیک را در کارنامه ندارند. در صورتی که عربستان پایین‌تر از یاران لیونل مسی قرار بگیرد و خاطره شیرین جام جهانی ۱۹۹۴ را با صعود به‌عنوان تیم دوم تکرار کند، در یک‌هشتم نهایی مقابل صدرنشین گروه D صف‌آرایی می‌کند که به احتمال فراوان، فرانسه خواهد بود.

فهرست بازیکنان

دروازه‌بانان: محمد العویس، نواف العقیدی و محمد الیامی‌
مدافعان: حسان التمبکتی، عبدالاله العمری، علی البلیهی، عبدالله مادو، سعود عبدالحمید، سلطان الغنام، محمد البریک، یاسر الشهرانی، علی الحسن و عبدالله المالکی
هافبک‌ها: محمد کنو، عبدالله عطیف، ناصر الدوسری، ریاض شراحیلی، سلمان الفرج، سامی النجعی، سالم الدوسری، هتان باهبری، فهد المولد و عبدالرحمن العبود
مهاجمان: هیثم عسیری، فراس البریکان و صالح الشهری

۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷
کد خبر: 35416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha