جام جهانی ۲۰۲۲ / جدال بلژیک - کرواسی در گروه F پنجشنبه ۱۰ آذر ساعت ۱۸:۳۰ + لینک پخش زنده

دو تیم بلژیک و کرواسی روز پنجشنبه ۱۰ آذر ساعت ۱۸:۳۰ در چارچوب جام جهانی ۲۰۲۲ دیدار خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازی تیم‌های ملی فوتبال بلژیک و کرواسی در جام جهانی ۲۰۲۲، پنجشنبه ۱۰ آذر ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه احمد بن علی برگزار می شود.

لینک پخش زنده بازی بلژیک و کرواسی از سیما

لینک پخش بازی بلژیک و کرواسی از رادیو ورزش

برنامه کامل و نتایج جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر؛ از مرحله گروهی تا فینال + جدول

برنامه بازی های گروه F:

۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰/ مراکش - کرواسی، ورزشگاه البیت

۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ بلژیک - کانادا، ورزشگاه احمد بن علی

۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰/ بلژیک - مراکش، ورزشگاه الثمامه

۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰/ کرواسی - کانادا، ورزشگاه خلیفه

۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰/ کرواسی - بلژیک، ورزشگاه احمد بن علی

۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰/ کانادا - مراکش، ورزشگاه الثمامه

معرفی تیم ملی بلژیک

تیم ملی بلژیک به‌ عنوان یکی از مدعیان قهرمانی وارد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌شود. شیاطین سرخ فوتبال اروپا یکی از بهترین نسل‌های تاریخ خود را در اختیار دارند و می‌توان گفت امسال فرصت خوبی برای نخستین قهرمانی آنها در تاریخ جام جهانی مهیا است.

فیلم خلاصه بازی بلژیک و هلند

کسب اولین جایگاه در مهمترین رویداد فوتبالی دنیا

قطر میزبان چهاردهمین حضور بلژیک در ادوار مختلف جام جهانی خواهد بود. اولین جایگاه معتبر بلژیک در این رقابت‌ها به هفتمین حضور این تیم و سال ۱۹۸۶ برمی‌گردد که بلژیکی‌ها پس از غلبه بر شوروی و اسپانیا، خود را به نیمه‌نهایی مسابقات رساندند. شاگردان گای تیس در نیمه‌نهایی مقابل آرژانتین شکست خوردند و در بازی رده‌بندی، قافیه را به فرانسه باختند تا به رتبه چهارم جام جهانی دست یابند.

نسل طلایی و ۲ جام جهانی درخشان

پس از ۶ حضور متوالی، بلژیک از صعود به جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ بازماند و در سال ۲۰۱۴ با سرمربیگری مارک ویلموتس، به مهمترین رویداد فوتبال جهان بازگشت. بلژیک با نفرات جوانی چون تیبو کورتوا، ادن اِزار، کوین دی‌بروینه و روملو لوکاکو که سال‌هاست در سطح اول فوتبال جهان می‌درخشند، در یک‌ چهارم نهایی ۲۰۱۴ تسلیم آرژانتین شد و از مسابقات کنار رفت. این تیم چهار سال بعد از مسیر دشوار حذفی عبور کرد و پس از شکست ژاپن و برزیل؛ در نیمه‌ نهایی به مصاف فرانسه رفت که مغلوب شد. بلژیک در بازی رده‌بندی با قضاوت علیرضا فغانی، همگروه خود یعنی انگلیس را شکست داد و مدال برنز را به گردن آویخت.

معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال بلژیک ,

صعود مقتدرانه و راحت

بلژیک در گروه E انتخابی جام جهانی در قاره اروپا، ۲۰ امتیاز از ۸ مسابقه به دست آورد و با اختلافی پنج امتیازی نسبت به ولزِ رده دومی، صعود خود را به جام جهانی مسجل کرد. برتری ۸ بر صفر مقابل بلاروس و پیروزی ۳ بر صفر مقابل جمهوری چک، مقتدرانه‌ترین بردهای بلژیک در راه قطعی کردن بلیت سفر به قطر بود.

مربی شگفتی‌ساز و پاسخ منفی به پیشنهادهای وسوسه‌کننده

روبرتو مارتینس در فصل ۱۳-۲۰۱۲ دست به کار بزرگی زد و با قهرمانی جام حذفی انگلیس همراه با ویگان، نام خود را در فوتبال جهان بر سر زبان‌ها انداخت. وی سپس به مدت سه سال هدایت اورتون را بر عهده گرفت و پس از یورو ۲۰۱۶، به‌عنوان سرمربی بلژیک انتخاب شد. این مربی اسپانیایی پس از درخشش شیاطین سرخ در جام جهانی ۲۰۱۸، با پیشنهاد سرمربیگری تیم‌های مطرح جهان مانند بارسلونا مواجه شد که ترجیح داد در بلژیک بماند.

فرصت طلایی بلژیک با وجود ستاره‌های ناآماده

کوین دی‌بروینه یکی از ستاره‌های بی‌چون و چرای فوتبال امروز جهان است. وی در فصل اخیر آمار ۱۳ پاس گل و سه گل از خودش به جای گذاشته و در کنار ارلینگ هالند غایب بزرگ جام جهانی، یکی از پایه‌های اصلی تیم ترسناک منچسترسیتی به شمار می‌رود. روملو لوکاکو که با پنج گل بهترین گلزن بلژیک در راه صعود به جام جهانی بود، اخیراً‌ دچار مصدومیت شده و ادن اِزار چهار سال است که میانه‌ای با ستاره سال‌های قبل چلسی ندارد.

معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال بلژیک ,

مارتینس اکنون دو دروازه‌بان آماده به نام‌های تیبو کورتوا و سیمون مینیوله دارد که در لیگ قهرمانان اروپای این فصل درخشیده‌اند. نفراتی چون لوکاکو، کورتوا، ازار و دی‌بروینه که دوران اوج و پختگی خود را پشت سر می‌گذارند، در جام جهانی ۲۰۲۶ آخرین سال‌های فوتبالی خود را پشت سر خواهند گذاشت و شاید ناآماده‌تر از امروز هم باشند. پس می‌توان گفت این دوره بلژیک فرصتی طلایی در اختیار دارد تا اتفاقی تاریخی با نسل طلایی رقم بزند و فینال جام جهانی را هم تجربه کند.

لغزش از قله دنیا

بلژیک از سال ۲۰۱۸ به صدر جدول رده‌بندی تیم‌های ملی جهان قرار گرفت و تا ماه فوریه ۲۰۲۲ هم این جایگاه را در اختیار داشت. با این حال برزیل در ماه مارس این سال، جای بلژیک را گرفت و شیاطین سرخ اروپا در رتبه دوم ایستادند. مهمترین عناوین تاریخ فوتبال بلژیک به قهرمانی المپیک ۱۹۲۰، نایب قهرمانی یورو ۱۹۸۰ و مقام سوم جام جهانی ۲۰۱۸ برمی‌گردد.

تکرار مسیر دشوار تا فینال

بلژیک در گروه F مقابل تیم‌های ملی کانادا، مراکش و کرواسی صف‌آرایی خواهد کرد. کانادا دومین دوره حضور خود را در جام جهانی پشت سر می‌گذارد و مراکش تنها یک بار به مرحله حذفی صعود کرده است. در این میان، کرواسی جدی‌ترین رقیب تیم روبرتو مارتینس به شمار می‌رود. کروات‌ها نایب قهرمان جام بیست‌ویکم هستند و در روسیه افتخاری به دست آورد که بلژیک تاکنون از کسب آن بازمانده است. بلژیک در صورت صعود، به احتمال فراوان مقابل آلمان یا اسپانیا به میدان می‌رود و در مجموع مسیر سختی تا بهبود جایگاه سوم جام جهانی خواهد داشت.

فهرست بازیکنان

دروازه‌بان‌ها: کئون کاستیلز (ولفسبورگ)، تیبو کورتوا (رئال مادرید) و سیمون مینیوله (کلوب بروژ)
مدافعان: توبی آلدروایرلد (آنتورپ)، زنو دباست (اندرلشت)، لئاندر دندونکر (استون‌ویلا)، ووت فائز (لسترسیتی)، آرتور تئات (رن) و یان فرتونگن (اندرلشت)
هافبک‌ها: کوین دی‌بروینه (منچسترسیتی)، آمادو اونانا (اورتون)، یوری تیلمان (لسترسیتی)، هانس واناکن (کلوب بروژ)، اکسل ویتسل و یانیک کاراسکو (اتلتیکومادرید)، تیموتی کاستانیه (لسترسیتی)، تورگان ازار و توماس مونیه (بوروسیا دورتموند)
مهاجمان: میچی باتشوایی (فنرباغچه)، شارل دکتلاره (میلان)، ژرمی دوکو (رن)، ادن ازار (رئال مادرید)، روملو لوکاکو (اینتر)، دریس مرتنس (گالاتاسرای)، لوئی اوپندا (لانس) و لئونادرو تروسار (برایتون)

معرفی تیم ملی کرواسی

تیم ملی فوتبال کرواسی اگر شانس نخست صعود از گروه F رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ نباشد اما حداقل می‌تواند پس از بلژیک به عنوان مدعی دوم صعود لقب گیرد. کروات‌ها با توجه به درخشش در دوره قبلی، سقف آرزوهای‌شان را بسیار بالاتر از صعود از مرحله گروهی قرار داده‌اند و امیدوارند در ششمین حضورشان در این تورنمنت، بتوانند برای سومین بار به نیمه نهایی برسند و حتی یک بار دیگر حضور در فینال را تجربه کنند.

فیلم خلاصه بازی کرواسی و فرانسه

۵ حضور، ۲ نیمه نهایی و یک فینال

کرواسی سابقه چندانی در حوزه حضور در جام جهانی ندارد. پس از جدایی از یوگسلاوی سابق، کرواسی در ۱۹۹۸ اولین حضورش در این تورنمنت را تجربه کرد و با درخشش نفراتی همچون داور شوکر، اسلاون بیلیچ و ... تا نیمه نهایی صعود کرد اما به فرانسه باخت و در رده‌بندی نیز هلند را مغلوب کرد تا به مقام سوم دست یابد.

حضور در ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ با ناکامی همراه بود و کروات‌ها در همان مرحله گروهی حذف شدند. جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بدون حضور کرواسی برگزار شد و این کشور در ۲۰۱۴ برزیل باز هم ناکامی در همان مرحله گروهی را تجربه کرد.

معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال کرواسی ,

جام جهانی ۲۰۱۸ برای کوکاستا (لقب کرواسی به معنای شطرنجی‌ها) بسیار متفاوت بود؛ چرا که این تیم با رهبری لوکا مودریچ به فینال رسید که باز هم فرانسه سد راهش شد تا به نایب قهرمانی بسنده کند.

انجام ۲۳ بازی، ۱۱ برد، ۴ تساوی، ۸ باخت، ۳۵ گل زده و ۲۶ گل خورده، عملکرد کامل کرواسی در تاریخ جام جهانی است.

* مسیر حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

کرواسی در رقابت‌های انتخابی کار سختی در پیش ندارد و یک صعود نسبتاً آسان را داشت. همگروهی با روسیه، اسلواکی، اسلوونی، قبرس و مالت باعث شد تا شاگردان زلاتکو دالیچ در ۱۰ بازی صاحب ۲۳ امتیاز شوند و به‌عنوان تیم نخست گروه H جواز سفر به قطر را به دست بیاورند.

دالیچ، همچنان روی نیمکت کرواسی

هدایت کرواسی در جام جهانی بر عهده زلاتکو دالیچ ۵۶ ساله است؛ مربی‌ای که برای دومین دوره پیاپی این تجربه را کسب خواهد کرد و امیدوار است مانند ۲۰۱۸ روسیه باز هم به همراه نسل طلایی فوتبال کرواسی خاطرات خوشی را رقم بزند.

دالیچ پنج سال قبل یعنی ۷ اکتبر ۲۰۱۷ سرمربی کرواسی شد. او که عمده فعالیت‌هایش در کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و چندین بار نیز به ایران سفر کرده است، تاکنون ۶۲ بار روی نیمکت کرواسی نشسته که حاصل آن ۳۱ برد، ۱۴ تساوی و ۱۷ شکست بوده است.

زمانی که دالیچ این پست را قبول کرد، کرواسی شرایط خوبی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ نداشت و نتایج ضعیفی کسب کرده بود، اما او عنوان کرد که اگر نتواند تیمش را به این تورنمنت برساند، هر تصمیمی که برایش بگیرند، قبول خواهد کرد.

کرواسی با این مربی به جام جهانی رفت و در آنجا اتفاقی رخ داد که تحسین بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشت. امتناع نیکولا کالینیچ از انجام تمرینات به بهانه کمر درد، باعث شد تا دالیچ او را به خانه بفرستد و به نوعی از اردو اخراج کند؛ تصمیمی که نشان‌دهنده اقتدار دالیچ به‌عنوان سرمربی بود. جالب اینکه کرواسی همه رقبایش را یکی پس از دیگری شکست داد و فقط در فینال به فرانسه قدرتمند باخت تا با کسب عنوان نایب قهرمانی، اتفاقی تاریخی در تاریخ فوتبال این کشور رقم بخورد.

عملکرد کرواسی به واسطه کسب نتایج ضعیف در لیگ ملت‌های اروپا تا حدی باعث افزایش انتقادات از دالیچ شد اما او به هر شکل برای دومین بار روی نیمکت این تیم می‌نشیند تا شاید باز هم عملکرد خوبی از خود نشان بدهد.

معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال کرواسی ,

مودریچ، ستاره‌ای که شاید آخرین تورنمنتش را تجربه کند

بدون شک لوکا مودریچ چهره‌ای است که بیش از سایر بازیکنان کرواسی مورد توجه قرار خواهد گرفت. بهترین بازیکن سال ۲۰۱۸ جهان، در ۳۷ سالگی همچنان یکی از ستون‌های رئال مادرید و تیم ملی کرواسی است اما به نظر می‌رسد آخرین تورنمنتش را تجربه می‌کند و هرگز نمی‌خواهد با خاطره‌ای تلخ از تیم کشورش کنار برود.

در کنار مودریچ می‌توان به نفراتی همچون یوسکو گواردیول مدافع لایپزیگ، جوزپ استانیسیچ مدافع بایرن مونیخ، متئو کواچیچ از چلسی، مارسلو بروزوویچ از اینتر، ایوان پریسیچ از تاتنهام، آنته بودیمیر از اوساسونا اشاره کرد که هر کدام عملکرد خوبی در سال جاری تاکنون داشته‌اند و می‌تواند این روند را در جام جهانی نیز تکرار کنند.

* عملکرد سال ۲۰۲۲

کرواسی در سال ۲۰۲۲ میلادی هشت بازی دوستانه و رسمی داشته که حاصل آن پنج برد از جمله برتری مقابل فرانسه در پاریس، دو تساوی و یک شکست بوده است. این تیم با برگزاری یک دیدار دوستانه با عربستان، خود را آماده حضور در جام جهانی قطر می‌کند.

* فهرست بازیکنان

دروازه‌بانان: دومینیک لیواکوویچ، ایویکا ایووشیچ و ایوو گربیچ
مدافعان: دوماگوی ویدا، دژان لوورن، بورنا باریشیچ، جوزیپ یورانوویچ، جوشکو گواردیول، بورنا سوسا، جوزیپ استانیشیچ، مارتین ارلیچ و جوزیپ شوتالو
هافبک‌ها: لوکا مودریچ، متئو کواچیچ، مارسلو بروزوویچ، ماریو پاشالیچ، نیکولا ولاشیچ، لوورو ماجر، کریستیان یاکیچ و لوکا سوچیچ
مهاجمان: ایوان پریشیچ، آندری کراماریچ، برونو پتکوویچ، میسلاو اورشیچ، آنته بودیمیر و مارکو لیوایا.

۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
کد خبر: 35393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha