ایران - آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲؛ گروه B سه شنبه ۸ آذر ساعت ۲۲:۳۰ + لینک پخش زنده

دو تیم فوتبال ایران و آمریکا روز سه شنبه ۸ آذر ساعت ۲۲:۳۰ در چارچوب جام جهانی ۲۰۲۲ دیدار خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ ، سه شنبه ۸ آذر ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه الثمامه برگزار می شود.

لینک پخش زنده بازی ایران و آمریکا از سیما

لینک پخش بازی ایران و آمریکا از رادیو ورزش

برنامه کامل و نتایج جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر؛ از مرحله گروهی تا فینال + جدول

برنامه بازی های گروه B:

دوشنبه ۳۰ آبان: انگلیس - ایران، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه بین‌المللی الخلیفه
دوشنبه ۳۰ آبان: آمریکا - ولز، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
جمعه ۴ آذر: ولز - ایران، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
جمعه ۴ آذر:انگلیس - آمریکا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه البیت
سه شنبه ۸ آذر: ولز - انگلیس، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
سه شنبه ۸ آذر: ایران - آمریکا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه الثمامه

معرفی تیم ملی ایران

تیم ملی فوتبال ایران برای شرکت در سومین جام جهانی متوالی خود عازم قطر می‌شود و با وجود شرایط دشواری که پشت سر گذاشته است،‌ هدفی جز صعود از مرحله گروهی و رقم زدن اولین حضور در دور حذفی جام جهانی ندارد.

رستگاری در اوج ناامیدی

مسیر ایران در راه صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ نیمه‌ای تاریک و نیمه‌ای روشن داشت. یوزهای ایرانی دور مقدماتی را با دو پیروزی روحیه‌بخش مقابل دو تیم ضعیف گروه A آغاز کرده و مجموعاً ۱۶ گل در آن بازی‌ها به ثمر رساندند. تیم ملی کشورمان که با مارک ویلموتس وارد این مرحله شده بود، در ادامه با شکست در دو چالش تعیین‌کننده برابر بحرین و عراق،‌ در یک قدمی حذف قرار گرفت.

با پایان دوره ویلموتس که نتایج ضعیف و هزینه مالی سنگینی بر فدراسیون تحمیل کرد، دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی نشست و پس از چهار پیروزی در گرمای بحرین، به‌عنوان صدرنشین راهی دور نهایی شد. ایران با کسب ۱۹ امتیاز از هفت دیدار نخست خود، به‌عنوان اولین تیم آسیایی (پس از قطرِ میزبان) توانست صعود خود را به جام جهانی قطعی کند. هرچند نیمکت تیم ملی به اسکوچیچ هم وفا نکرد و کارلوس کی‌روش شهریور ۱۴۰۱ جانشین مرد کروات شد.

جام جهانی فوتبال , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , ایران در جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال ایران ,

امتحان‌های ناموفق برای صعود از گروه

ایران در قطر، ششمین حضور خود در مسابقات جام جهانی را تجربه می‌کند. اولین صعود ایران به این رقابت‌ها به سال ۱۹۷۸ بازمی‌گردد که تیمِ حشمت مهاجرانی در آرژانتین تنها یک امتیاز گرفت و از صعود به دور حذفی بازماند. پس از ۲۰ سال غیبت، ملی‌پوشان کشورمان صعودی دراماتیک به جام جهانی ۱۹۹۸ را پشت سر گذاشتند و در آن مسابقات با غلبه بر آمریکا، اولین سه امتیاز تاریخ خود در جام جهانی را به دست آوردند. هرچند شکست مقابل یوگسلاوی و آلمان به رؤیای صعود از مرحله گروهی پایان داد.

جام جهانی فوتبال , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , ایران در جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال ایران ,

بازیکنان تیم ملی پس از قطعی شدن صعود به جام جهانی ۲۰۲۲

تیم ملی کشورمان در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ هم راهی جام جهانی شد و با کسب یک امتیاز، رتبه‌ای بهتر از قعر جدول جدول گروه‌های خود کسب نکرد. روسیه میعادگاهی بود که می‌توانست میزبان اولین صعود تاریخ ایران از مرحله گروهی باشد. ایران با گل‌به‌خودی عزیز بوهدوز از سد مراکش گذشت و از اسپانیا شکست خورد. این تیم در بازی نهایی اما مقابل پرتغال به نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک - یک نرسید تا طلسم صعود باز هم نشکند.

افتخارات مهم و نام‌های جاودان

قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶، مهمترین افتخارات تاریخ تیم ملی کشورمان محسوب می‌شود. جواد نکونام با ۱۵۱ بازی ملی و علی دایی با زدن ۱۰۹ گل ملی از این لحاظ رکورددار هستند. کریم انصاری‌فرد کاپیتان اصلی ایران خواهد بود، اما با توجه به احتمال غیبت وی در ترکیب اصلی، علیرضا جهانبخش به احتمال فراوان بازوبند کاپیتانی ایران را به بازو می‌بندد.

چهارمین تجربه مرد پرتغالی در جام جهانی

کارلوس کی‌روش چهارمین حضور پیاپی خود در جام جهانی را جشن می‌گیرد. دستیار سابق سر الکس فرگوسن که آفریقای جنوبی را به جام جهانی ۲۰۰۲ رساند، همراه این تیم مسافر کره و ژاپن نشد. با این حال وی در سال ۲۰۱۰ با پرتغال و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ همراه با ایران در جام جهانی شرکت کرده و یکی از مربیان کهنه‌کار این جام به شمار می‌رود. کی‌روش با تیم پُرستاره پرتغال در آفریقای جنوبی، پرتغال را به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی رساند که در این مرحله قافیه را به اسپانیای قهرمان باخت.

ستاره لیگ قهرمانان؛ خطر بزرگ مدافعان رقیب

مهدی طارمی بدون شک ستاره اول فوتبال ایران به شمار می‌رود. پنجمین بازیکن برتر لیگ قهرمانان اروپا ۲۳-۲۰۲۲ تاکنون آمار ۱۳ گل و هفت پاس گل را در ۱۸ مسابقه این فصل به ثبت رسانده است و در اوج دوران فوتبال خود قرار دارد. سردار آزمون دیگر بازیکن تأثیرگذار تیم ملی کشورمان است که با توجه به مصدومیتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، امیدوار است خودش را به جام جهانی برساند. اللهیار صیادمنش هم شرایطی مشابه آزمون را می‌گذراند.

جام جهانی فوتبال , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , ایران در جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال ایران ,

طارمی؛ ستاره درخشان این روزهای فوتبال اروپا

در انتظار تاریخ‌سازی در ۸ آذری دیگر

ملی‌پوشان فوتبال کشورمان نسبت به جام جهانی ۲۰۱۸، چهار سال تجربه بیشتر اندوخته‌اند. آنها بارها در ورزشگاه‌های قطر به میدان رفته‌اند و با شرایط آب و هوایی و محیطی این کشور کاملاً آشنا هستند. سه بازیکن تیم ملی یعنی شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان و امید ابراهیمی امسال هم در لیگ ستارگان قطر توپ می‌زنند.

تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ با انگلیس، ولز و آمریکا همگروه است. ایران روز ۳۰ آبان برای اولین بار در تاریخ خود مقابل انگلیس صف‌آرایی می‌کند و روز چهارم آذر برابر ولز به میدان می‌رود. شاگردان کارلوس کی‌روش در بیست‌وپنجمین سالگرد دیدار تاریخی با استرالیا (۸ آذر) به مصاف آمریکا خواهند رفت که در صورت قطعی شدن صعود ایران، تاریخ‌سازی دیگری در این روز رقم می‌خورد. در صورت کسب جایگاه دوم، تیم دوم گروه A (یکی از تیم‌های هلند، سنگال، قطر یا اکوادور) حریف ایران خواهد بود.

معرفی تیم ملی آمریکا

آمریکا که به همراه مکزیک، موفق‌ترین تیم‌های منطقه کونکاکاف محسوب می‌شوند، تنها کشور در آمریکای شمالی و مرکزی است که به نیمه نهایی جام جهانی راه پیدا کرده است.

خلاصه بازی آمریکا ۰ - عربستان سعودی ۰

زمانی که صحبت از فوتبال آمریکا به میان می‌آید، بسیاری به یاد افتخاراتی می‌افتند که زنان فوتبالیست این کشور در عرصه‌های بین‌المللی رقم زده‌اند و خب این هم طبیعی است؛ چرا که تیم ملی بانوان آمریکا تیم اول رنکینگ فیفا است. از نظر افتخارات و دستاورد تیم ملی مردان آمریکا شاید به پای زنان این کشور نرسد اما تیم کوچکی هم نیست. یانکی‌ها در کنار مکزیک، از بزرگترین و پرافتخارترین تیم‌های کونکاکاف محسوب می‌شوند. این کشور در یک دهه گذشته بازیکنان بزرگی را به فوتبال اروپا معرفی کرده است. کریستین پولیسیچ و زک استفن جزو سرشناس‌ترین بازیکنان تیم ملی آمریکا به شمار می‌روند که در تیم‌های بزرگ انگلیس، آلمان و ایتالیا بازی‌ می‌کنند. تیم ملی آمریکا در ۱۱ دوره جام جهانی حضور داشته که اولین آنها در سال ۱۹۳۰ با ثبت مهمترین افتخارش در این تورنمنت همراه بود و موفق به کسب مقام سوم شد. آمریکایی‌ها که جزو غایبان غیرمنتظره دوره قبلی جام جهانی در روسیه بودند، این بار به عنوان تیم سوم منطقه کونکاکاف پس از کانادا و آمریکا، جواز حضور مستقیم در مرحله نهایی را کسب کردند و در کنار انگلیس و ولز یکی از سه رقیب تیم ملی ایران در مرحله گروهی هستند.

وضعیت آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲

تیم ملی آمریکا به لطف عملکرد خوب ستارگان جوان خود جواز سفر به قطر را کسب کرد. شاگردان گرگ برهالتر در سومین و آخرین دور از بازی‌های مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ از ۱۴ بازی خود ، نیمی را بردند و در ۷ تای دیگر ۴ تساوی و ۳ شکست داشتند تا با ۲۵ امتیاز (فقط ۳ امتیاز کمتر از کانادا و مکزیک) به صورت مستقیم صعود کنند، البته تنها به دلیل ۷ گل زده بیشتر نسبت به کاستاریکای رده چهارمی بود که آمریکا از رفتن به پلی‌آف بین قاره‌ای نجات پیدا کرد. همین موضوع هم موجب به وجود آمدن انتقاداتی از عملکرد تیم ملی آمریکا شد.

تیم ملی فوتبال آمریکا , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر ,

گرگ برهالتر سرمربی تیم ملی آمریکا برای رساندن تیمش به جام جهانی قطر از بازیکنان مستعد و جوانان آینده‌داری مانند زک استفن، شان جانسون، سرجینیو دست، آرون لانگ، مارک مکنزی، وستون مک کنی، جیووانی رینا، یونس موسی، کریستین پولیسیچ، پل آریولا و … استفاده کرد. از تیمی که در میان همگروهانش در گروه B جام جهانی فقط از انگلیس رتبه‌ای پایین‌تر دارد (در آخرین رده‌بندی فیفا) و از وجود لژیونرهای مطرحی مانند مت‌ترنر (آرسنال)، سرجینیو دست (میلان)، جو اسکالی (مونشن‌گلادباخ)، جورجو بیو (انگلیس) و وستون‌مک‌کنی (یوونتوس) بهره می‌برد، انتظار می‌رود که بتواند به مرحله یک شانزدهم جام جهانی صعود کند.

تاریخچه تیمی که عنوان «فوتبال» ندارد!

با اینکه در آمریکا فوتبال جزو سه ورزش محبوب محسوب نشده و حتی به این اسم هم شناخته نمی‌شود - در آمریکا فوتبال به ورزشی مشابه راگبی اطلاق می‌شود و به فوتبال، ساکر می‌گویند - این کشور از جمله کشورهایی بود که خیلی زود فوتبال در آن توسعه یافت. آمریکا جزو ۱۳ کشوری بود که تیم ملی آن در اولین دوره جام جهانی شرکت داشت و پس از کسب دو پیروزی ۳ بر صفر برابر بلژیک و پاراگوئه به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت و تنها با قبول شکست برابر آرژانتین از صعود به فینال باز ماند. یکی از دستاوردهای تاریخی آمریکا در جام جهانی ثبت اولین هت‌تریک این رقابت‌ها توسط یکی از بازیکنان اسبق این تیم، برت پاتندو است، موضوعی که فیفا سال ۲۰۰۳ تأیید کرد.

افتخارات تیم ملی آمریکا اما به ۱۰ حضورش در جام جهانی و مقام سومی‌اش در اولین دوره این رقابت‌ها محدود نمی‌شود. این تیم که در حضورهای قبلی‌اش در جام جهانی ۶ بار حداقل به مرحله یک هشتم نهایی راه یافته است، ۱۶ بار نیز در جام ملت‌های آمریکای شمالی و مرکز شرکت داشته و ۷ مرتبه موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است.

در تاریخ تیم ملی آمریکا کوبی جونز با انجام ۱۶۴ بازی ملی رکورددار پوشیدن پیراهن یانکی‌هاست و عنوان برترین گلزن تاریخ این تیم هم به طور مشترک در اختیار کلینت دمپسی و لاندن دوناوان است که هر کدام ۵۷ بازی انجام داده‌اند.

بهترین بازیکن

از نسل فعلی بازیکنان تیم ملی آمریکا به عنوان یکی از بهترین نسل‌های تاریخ این تیم یاد می‌شود. تیمی که گرگ برهالتر هدایتش را برعهده دارد، از وجود بازیکنانی بهره می‌برد که بسیاری از آنها در سطح اول فوتبال اروپا توپ می‌زنند. درون دروازه این تیم مت ترنری قرار دارد که از سنگر آرسنال هم محافظت می‌کند. یک خط جلوتر، در دفاع سرجینیو دست قرار دارد که تابستان امسال به صورت قرضی از بارسلونا به میلان پیوست. دیگر لژیونر خط دفاعی یانکی‌ها جو اسکالی است که در مونشن‌گلادباخ توپ می‌زند. کوین پاردس از ولفسبورگ را هم یکی دیگر از لژیونرهای سرشناس آمریکا در فوتبال اروپا است هرچند او در قیاس با نفرات مانند مارک مک‌کنزی از تیم خنک بلژیک، سم واینز از آنتورپ بلژیک و اریک پامر از براون از تیم تراو (این افراد در آخرین اردوی تیم ملی آمریکا برای بازی مقابل عربستان حضور داشتند) از شانس کمتری برخوردار است. در خط میانی تیم ملی آمریکا بدون شک مک‌کنی هافبک تیم فوتبال یوونتوس سرشناس‌ترین چهره است. تایلر آدام از لیدزیونایتد، لوکا دلاتوره از سلتاویگو، یونس موسی از والنسیا و جیمز سندز از رنجرز هم از دیگر لژیونرهای سرشناس خط میانی آمریکاست. سرشناس‌ترین بازیکن تیم ملی آمریکا اما کریستین پولیسیچی است که در چلسی بازی می‌کند و در ۵۲ بازی ملی ۲۱ گل زده است. جیووانی رینا از بوروسیا دورتموند، تیمونی وه‌آ از لیل از نام‌های مطرحی هستند که با تجربه بازی در قاره سبز، می‌توانند به آمریکا در قطر کمک کنند.

تیم ملی فوتبال آمریکا , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر ,

همه این افراد زیر نظر گرگ برهالتری کار می‌کنند که روز انتصابش کمتر کسی فکر می‌کرد که او روزی از نظر آماری به موفقترین مربی تاریخ این کشور تبدیل شود. تیم ملی آمریکا در دو سال و نیم برهالتر هدایتش کرده ۷۷ درصد از بازی‌ هایش را با برد پشت سر گذاشته است؛ این شامل ۲۵ برد، ۶ تساوی و ۳ شکست ۳۴ بازی می‌شود.

افتخارات و دستاوردها

بدون شک مهمترین افتخار تیم ملی آمریکا مقام سومی جام جهانی ۱۹۳۰ است اما در کارنامه این تیم دستاوردهای دیگری هم دیده می‌شود. مقام سوم جام کنفدراسیون‌ها (۱۹۹۹)، نایب قهرمانی جام کنفدراسیون‌ها (۲۰۰۹)، و هفت قهرمانی در جام ملت‌های کونکاکاف در سال‌های ۱۹۹۱، ۲۰۰۲، ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۱۳، ۲۰۱۷، ۲۰۲۱ دیگر افتخارات تیم ملی آمریکا است.

آمریکا در گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ یکی از حریفان تیم ملی ایران محسوب می‌شود که به همراه انگلیس و ولز چهار تیمی خواهند بود که برای صعود به مرحله حذفی تلاش خواهند کرد.

آمریکایی‌ها در جام جهانی ۱۹۹۸ نیز با ایران همگروه بودند و بدین ترتیب حریفی تکراری برای این تیم محسوب می‌شوند.

فهرست بازیکنان

دروازه‌بانان: اتان هوروات (لوتون تاون)، سین جانسون (نیویورک سیتی) و مت ترنر (آرسنال)
مدافعان: کامرون کارتر ویکرز (سلتیک)، سرجینیو دست (میلان)، آرون لانگ (نیویورک ردبولز)، شک مور (نشویل اس‌سی)، تیم ریم و آنتونی رابینسون (فولام)، جو اسکالی (بوروسیا مونشن‌گلادباخ)، ده‌آندره یلدین (اینتر میامی) و واکر زیمرمن (نشویل اس‌سی)
هافبک‌ها: برندان آرونسون (لیدز یونایتد)، کلین آکوستا (لس‌آنجلس اف‌سی)، تایلر آدامز (لیدزیونایتد)، لوکا دلاتوره (سلتاویگو)، وستون مک‌کنی (یوونتوس)، یونس موسی (والنسیا) و کریستیان رولدان (سیاتل ساندرز)
مهاجمان: خسوس فریرا (اف‌سی دالاس)، جردن موریس (سیاتل ساندرز)، کریستین پولیشیچ (چلسی)، جیووانی رینا (بوروسیا دورتموند)، جان سرجنت (نورویچ سیتی)، تیم وه‌آ (لیل) و هاجی رایت (آنتالیا اسپور)

۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 35383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha