جام جهانی ۲۰۲۲ / فیلم بازی تیم‌‎های ملی فوتبال ایران - ولز؛ گروه B جمعه ۴ آذر ساعت ۱۳:۳۰

دو تیم فوتبال ایران و ولز روز جمعه ۴ آذر ساعت ۱۳:۳۰ در چارچوب جام جهانی ۲۰۲۲ دیدار خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و ولز در جام جهانی ۲۰۲۲ ، جمعه ۴ آذر ساعت ۱۳:۳۰ در ورزشگاه احمد بن علی برگزار می شود.


ایران ۲ - ولز صفر/ رضاییان و چشمی شاهکار کردند! + ویدیوی خلاصه بازی

برنامه کامل و نتایج جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر؛ از مرحله گروهی تا فینال + جدول

برنامه بازی های گروه B:

دوشنبه ۳۰ آبان: انگلیس - ایران، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه بین‌المللی الخلیفه
دوشنبه ۳۰ آبان: آمریکا - ولز، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
جمعه ۴ آذر: ولز - ایران، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
جمعه ۴ آذر:انگلیس - آمریکا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه البیت
سه شنبه ۸ آذر: ولز - انگلیس، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
سه شنبه ۸ آذر: ایران - آمریکا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه الثمامه

معرفی تیم ملی ایران

تیم ملی فوتبال ایران برای شرکت در سومین جام جهانی متوالی خود عازم قطر می‌شود و با وجود شرایط دشواری که پشت سر گذاشته است،‌ هدفی جز صعود از مرحله گروهی و رقم زدن اولین حضور در دور حذفی جام جهانی ندارد.

رستگاری در اوج ناامیدی

مسیر ایران در راه صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ نیمه‌ای تاریک و نیمه‌ای روشن داشت. یوزهای ایرانی دور مقدماتی را با دو پیروزی روحیه‌بخش مقابل دو تیم ضعیف گروه A آغاز کرده و مجموعاً ۱۶ گل در آن بازی‌ها به ثمر رساندند. تیم ملی کشورمان که با مارک ویلموتس وارد این مرحله شده بود، در ادامه با شکست در دو چالش تعیین‌کننده برابر بحرین و عراق،‌ در یک قدمی حذف قرار گرفت.

با پایان دوره ویلموتس که نتایج ضعیف و هزینه مالی سنگینی بر فدراسیون تحمیل کرد، دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی نشست و پس از چهار پیروزی در گرمای بحرین، به‌عنوان صدرنشین راهی دور نهایی شد. ایران با کسب ۱۹ امتیاز از هفت دیدار نخست خود، به‌عنوان اولین تیم آسیایی (پس از قطرِ میزبان) توانست صعود خود را به جام جهانی قطعی کند. هرچند نیمکت تیم ملی به اسکوچیچ هم وفا نکرد و کارلوس کی‌روش شهریور ۱۴۰۱ جانشین مرد کروات شد.

جام جهانی فوتبال , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , ایران در جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال ایران ,

امتحان‌های ناموفق برای صعود از گروه

ایران در قطر، ششمین حضور خود در مسابقات جام جهانی را تجربه می‌کند. اولین صعود ایران به این رقابت‌ها به سال ۱۹۷۸ بازمی‌گردد که تیمِ حشمت مهاجرانی در آرژانتین تنها یک امتیاز گرفت و از صعود به دور حذفی بازماند. پس از ۲۰ سال غیبت، ملی‌پوشان کشورمان صعودی دراماتیک به جام جهانی ۱۹۹۸ را پشت سر گذاشتند و در آن مسابقات با غلبه بر آمریکا، اولین سه امتیاز تاریخ خود در جام جهانی را به دست آوردند. هرچند شکست مقابل یوگسلاوی و آلمان به رؤیای صعود از مرحله گروهی پایان داد.

جام جهانی فوتبال , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , ایران در جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال ایران ,

بازیکنان تیم ملی پس از قطعی شدن صعود به جام جهانی ۲۰۲۲

تیم ملی کشورمان در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ هم راهی جام جهانی شد و با کسب یک امتیاز، رتبه‌ای بهتر از قعر جدول جدول گروه‌های خود کسب نکرد. روسیه میعادگاهی بود که می‌توانست میزبان اولین صعود تاریخ ایران از مرحله گروهی باشد. ایران با گل‌به‌خودی عزیز بوهدوز از سد مراکش گذشت و از اسپانیا شکست خورد. این تیم در بازی نهایی اما مقابل پرتغال به نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک - یک نرسید تا طلسم صعود باز هم نشکند.

افتخارات مهم و نام‌های جاودان

قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶، مهمترین افتخارات تاریخ تیم ملی کشورمان محسوب می‌شود. جواد نکونام با ۱۵۱ بازی ملی و علی دایی با زدن ۱۰۹ گل ملی از این لحاظ رکورددار هستند. کریم انصاری‌فرد کاپیتان اصلی ایران خواهد بود، اما با توجه به احتمال غیبت وی در ترکیب اصلی، علیرضا جهانبخش به احتمال فراوان بازوبند کاپیتانی ایران را به بازو می‌بندد.

چهارمین تجربه مرد پرتغالی در جام جهانی

کارلوس کی‌روش چهارمین حضور پیاپی خود در جام جهانی را جشن می‌گیرد. دستیار سابق سر الکس فرگوسن که آفریقای جنوبی را به جام جهانی ۲۰۰۲ رساند، همراه این تیم مسافر کره و ژاپن نشد. با این حال وی در سال ۲۰۱۰ با پرتغال و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ همراه با ایران در جام جهانی شرکت کرده و یکی از مربیان کهنه‌کار این جام به شمار می‌رود. کی‌روش با تیم پُرستاره پرتغال در آفریقای جنوبی، پرتغال را به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی رساند که در این مرحله قافیه را به اسپانیای قهرمان باخت.

ستاره لیگ قهرمانان؛ خطر بزرگ مدافعان رقیب

مهدی طارمی بدون شک ستاره اول فوتبال ایران به شمار می‌رود. پنجمین بازیکن برتر لیگ قهرمانان اروپا ۲۳-۲۰۲۲ تاکنون آمار ۱۳ گل و هفت پاس گل را در ۱۸ مسابقه این فصل به ثبت رسانده است و در اوج دوران فوتبال خود قرار دارد. سردار آزمون دیگر بازیکن تأثیرگذار تیم ملی کشورمان است که با توجه به مصدومیتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، امیدوار است خودش را به جام جهانی برساند. اللهیار صیادمنش هم شرایطی مشابه آزمون را می‌گذراند.

جام جهانی فوتبال , جام جهانی 2022 قطر , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , ایران در جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال ایران ,

طارمی؛ ستاره درخشان این روزهای فوتبال اروپا

در انتظار تاریخ‌سازی در ۸ آذری دیگر

ملی‌پوشان فوتبال کشورمان نسبت به جام جهانی ۲۰۱۸، چهار سال تجربه بیشتر اندوخته‌اند. آنها بارها در ورزشگاه‌های قطر به میدان رفته‌اند و با شرایط آب و هوایی و محیطی این کشور کاملاً آشنا هستند. سه بازیکن تیم ملی یعنی شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان و امید ابراهیمی امسال هم در لیگ ستارگان قطر توپ می‌زنند.

تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ با انگلیس، ولز و آمریکا همگروه است. ایران روز ۳۰ آبان برای اولین بار در تاریخ خود مقابل انگلیس صف‌آرایی می‌کند و روز چهارم آذر برابر ولز به میدان می‌رود. شاگردان کارلوس کی‌روش در بیست‌وپنجمین سالگرد دیدار تاریخی با استرالیا (۸ آذر) به مصاف آمریکا خواهند رفت که در صورت قطعی شدن صعود ایران، تاریخ‌سازی دیگری در این روز رقم می‌خورد. در صورت کسب جایگاه دوم، تیم دوم گروه A (یکی از تیم‌های هلند، سنگال، قطر یا اکوادور) حریف ایران خواهد بود.

معرفی تیم ملی ولز

شاید ولز مدعی صعود به مراحل بالاتر در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نباشد اما می‌تواند برای هر حریفی دست و پاگیر باشد؛ به ویژه در گروه B که انگلیس و آمریکا مدعی‌تر از ایران و ولز برای صعود هستند.

بازگشت پس از ۶۴ سال

ولز در طول دوره‌های گذشته فقط یک بار شانس حضور در جام جهانی را داشته که به سال ۱۹۵۸ بازمی‌گردد. ولزی‌ها در رویدادی که به میزبانی سوئد برگزار شد، در گروه ۳ قرار داشتند و برابر تیم‌های سوئد، مجارستان و مکزیک به سه تساوی پیاپی رسیدند تا به عنوان یک دوم از گروه خود صعود کنند.

در آن دوره اگر امتیاز دو تیم در مرحله گروهی برابر می‌شد، باید یک دیدار پلی‌آف با هم برگزار می‌کردند. بر همین اساس ولز و مجارستان با هم دیدار کردند که ولز این بار ۲ بر یک پیروز شد و به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید. در این مرحله ولزی‌ها مقابل برزیلی که در نهایت قهرمان شد، با یک گل مغلوب شدند و وداعی سرافرازانه با جام جهانی داشتند.

معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال ولز , جام جهانی 2022 , جام جهانی فوتبال ,

مسیر حضور در جام جهانی

ولز در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در گروه E با استونی، بلژیک، جمهوری چک و بلاروس همگروه بود و با ۴ برد، ۳ تساوی و یک باخت، ۲۵ گل زده، ۹ گل خورده و کسب ۱۵ امتیاز در رده دوم ایستاد تا راهی مرحله پلی‌آف شود.

اتریش اولین حریف ولز در این مرحله بود که اژدهایان با درخشش گرت بیل ۲ بر یک پیروز شدند تا در یک قدمی صعود به جام جهانی قرار بگیرند.

اوکراین آخرین سد روبروی ولز برای کسب جواز سفر به قطر بود که باز هم گرت بیل ناجی تیمش شد تا ولز به لطف برد یک بر صفر مقابل حریفش راهی جام جهانی شود.

روبرت پیج در آزمونی بزرگ

سرمربیگری تیم ملی ولز در جام جهانی بر عهده «روبرت جان پیج» است؛ مربی ۴۸ ساله‌ای که از سوم نوامبر ۲۰۲۰ این مسئولیت را در اختیار دارد و تاکنون ۲۸ بار روی نیمکت ولز نشسته که حاصل آن ۱۰ برد، ۹ تساوی و ۹ شکست بوده است.

پیج که در سیستم‌های دفاعی مهارت خاصی دارد، پیش از سرمربیگری به عنوان دستیار در کنار رایان گیگز حضور داشت و عملاً پس از دستگیری گیگز در نوامبر ۲۰۲۰ مسئولیت را بر عهده گرفت که نخستین تجربه نیز کسب تساوی بدون گل با آمریکا در یک دیدار تدارکاتی بود.

جایگاه این مربی روی نیمکت اژدهایان محکم است، چرا که او چندی قبل قراردادی ۴ ساله را با اتحادیه فوتبال ولز امضا کرد.

معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , تیم ملی فوتبال ولز , جام جهانی 2022 , جام جهانی فوتبال ,

ستاره‌ای به نام گرت بیل

بسیاری از بازیکنان تیم ملی ولز در لیگ‌های انگلیس و به ویژه لیگ برتر این کشور بازی می‌کنند. وین هنسی دروازه‌بان ناتینگهام فارست، دنی وارد مدافع لسترسیتی، اِتان آمپادو مدافع اسپتزیا، هری ویلسون هافبک فولهام، دنیل جیمز مهاجم فولهام، گرت بیل مهاجم لس‌آنجلس اف سی و ... از جمله بازیکنان بزرگ این تیم هستند. در میان همه اینها بدون شک امید اول هواداران به گرت بیل خواهد بود که به رغم عملکرد نه چندان مطلوب در عرصه باشگاهی طی سال‌های اخیر، در تیم ملی گل‌های حساس و مهمی را به ثمر رسانده و می‌تواند این عملکرد را در جام جهانی نیز داشته باشد.

عملکرد سال ۲۰۲۲

ولز در سال ۲۰۲۲ میلادی ۹ بازی دوستانه و رسمی داشته که حاصل آن ۲ برد، ۲ تساوی و ۵ شکست بوده است. آخرین برد این تیم به ۵ ژوئن و دیدار با اوکراین برمی‌گردد و شاگردان روبرت پیج از آن روز به بعد یک تساوی مقابل بلژیک و چهار شکست مقابل هلند (دو بار)، بلژیک و لهستان تجربه کردند.

ولز یکی از حریفان تیم ملی ایران در گروه B مسابقات است.

فهرست بازیکنان

وین هنسی، دنی وارد، آدامن دیویس، بن دیویس، بن کابانگو، تام لاکیِر، جو رودون، کریس مفام، اتان آمپادو، کریس گونتر، نکو ویلیامز، کانر رابرتز، سوربا توماس، جو آلن، مت اسمیت، دیلان لِویت، هری ویلسون، جو مورل، جانی ویلیامز، آرون رمزی، روبین کولویل، گرت بِیل، کیفر مور، مارک هریس، برنان جانسون و دن جیمز

۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 35377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha