حواشی حضور جودوکار سالم در مسابقات کم بینایان باکو!

فدراسیون جودو از فدراسیون نابینایان به دلیل اعزام ورزشکار سالم این رشته به رقابت‌های جهانی نابینایان انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پس از کسب عنوان قهرمانی تیم ملی جودو نابینایان و کم بینایان در مسابقات جهانی باکو، فدراسیون جودو در خصوص اقدام عجیب فدراسیون و انجمن جودو نابینایان و کم بینایان و اعزام وحید جدی نماینده تیم ملی جودو ایران به مسابقات جهانی نابینایان و کم بینایان توضیحاتی را ارائه کرد.

فدراسیون جودو در بیانیه خود نوشته:
" نامبرده طی چند سال گذشته در اردوهای تیم ملی جودو مردان ایران به صورت منظم و در صحت و سلامتی کامل حضور داشته و همراه با تیم ملی جودو کشورمان نیز در سال ۱۴۰۱ در سه رویداد بین المللی شامل تورنمنت چند جانبه بغداد، تورنمنت چهار جانبه روسیه و بازی های همبستگی کشورهای اسلامی قونیه به عنوان نماینده تیم ملی جودو ایران حضور داشته است و تا کنون در هیچ مسابقه داخلی نابینایان و کم بینایان یا اردوی تیم ملی فدراسیون حضور نداشته و به یکباره فدراسیون جودو متوجه اقدام عجیب، غیرمنتظره و بدون هماهنگی فدراسیون نابینایان و کم بینایان در خصوص استفاده از وحید جدی به عنوان ورزشکار ملی پوش جهت اعزام به مسابقات قهرمانی کم بینایان و نابینایان جهان شد که به محض اطلاع از موضوع، مراتب اعتراض خود را به صورت مکتوب پیش از اعزام تیم ملی جودو نابینایان و کم بینایان به مسابقات قهرمانی جهان را به مسئولان فدراسیون مربوطه اعلام کرد اما متاسفانه هیچ گونه پاسخی از سوی مسئولان فدراسیون نابینایان و کم بینایان ارائه نشد.

به همین منظور فدراسیون جودو ایران این حق را بر خود محفوظ می‌داند تا از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری نماید و با افرادی که تخطی کرده‌اند برخورد قانونی کند."

واکنش تند رییس انجمن جودوی نابینایان به بیانیه فدراسیون جودو

در حالی که فدراسیون جودو نسبت به اعزام وحید جدی به عنوان یک ورزشکار سالم به رقابتهای قهرمانی کم‌بینایان و نابینایان جهان اعتراض کرده است، رییس انجمن جودوی نابینایان و کم‌بینایان می‌گوید که این ورزشکار برای شرکت در این رقابتها تاییدیه کلاس‌بندی بین‌المللی دارد.

در همین رابطه علیرضا امینی در گفت وگو با ایسنا، درباره انتقاد فدراسیون جودو نسبت به اعزام وحید جدی به رقابتهای قهرمانی نابینایان و کم‌بینایان جهان مبنی بر سالم بودن این ورزشکار، اظهار کرد: براساس کلاس بندی بین‌المللی که قبل از رقابت جودوکاران در مسابقات جهانی توسط پزشکان متخصص فدراسیون بین‌المللی نابینایان و کم‌بینایان صورت می گیرد، وی تا ۲۰۲۴ کلاس بین‌المللی B۲ (کم‌بینا) دارد و مشکلی برای حضور وی در مسابقات وجود نداشت. البته او قبل از اعزام به این تورنمنت توسط دکتر نجفی نماینده فدراسیون جهانی تاییدیه پزشکی دریافت کرده بود و مشکلی برای اعزام نداشت.

وی گفت: جدی ۳ سال است که در مسابقات قهرمانی کشور جودوی نابینایان و کم‌بینایان شرکت می‌کند و کلاس ملی دارد، امسال نیز برای این که کلاس بین‌المللی دریافت کند در مسابقات جهانی باکو شرکت کرد که موفق به کسب مدال طلا شد، واقعا من نمی‌دانم آیا ملاک تشخیص سالم یا کم‌بینا بودن این جودوکار باید توسط فدراسیون جودو مورد بررسی قرار بگیرد؟ در این زمینه نه فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان و نه فدراسیون جودو ملاک تشخیص نیستند و تنها پزشک مورد تایید فدراسیون جهانی می‌تواند تشخیص نهایی را اعلام کند.

رییس انجمن جودوی نابینایان و کم‌بینایان خاطرنشان کرد: در باکو نیز ۲ نفر از پزشکان متخصص فدراسیون بین المللی نابینایان و کم‌بینایان با وجود این که وحید جدی تاییدیه کلاس از داخل کشور داشت پس از گرفتن عکس رنگی و راستی آزمایی تشخیص می دهند که وی دارای کلاس B۲ هست یا خیر تا مجوز حضور در مسابقات را برای او صادر کنند، حال چطور فدراسیون جودو ادعا می‌کند که این جودوکار سالم است؟ فدراسیون جودو به جای این که پیروزی و موفقیت این جودوکار را به فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان تبریک بگوید، موفقیت وی را زیر سوال می‌برد، مگر فدراسیون جودو ملاک تشخیص است که بگوید این جودوکار سالم است یا کم‌بینا.

امینی در پایان گفت: انتقاد فدراسیون جودو از این جودوکار جز تشویش اذهان، چیز دیگری نیست. در باکو پس از کسب ۳ مدال طلا، تمام حریفان جهانی این موفقیت را به جودوکاران ما تبریک گفتند اما متاسفانه فدراسیون جودو عملکرد این ورزشکار را زیر سوال می‌برد که دور از انصاف است.

واکنش جودوکار بینا به طلای تقلبی نابینایان/ وحید جدی: فدراسیون ایرادی دارد باید از پزشکان خارجی بگیرد

وحید جدی دارنده مدال طلای جودو نابینایان تخلف صورت‌گرفته در مسابقات قهرمانی جهان را رد کرد.وی گفت: با وجود حضور در جودوی سالم‌ها، کلاس‌بندی من B۲ است و هیچ مشکلی برای مسابقه در بخش نابینایان ندارم.
امروز فدراسیون جودو با انتشار بیانیه‌ای، طلای وحید جدی را زیر سؤال برد و اعزام او به عنوان عضوی از تیم نابینایان را غیرقانونی توصیف کرد. البته جودوکار ایران اتهام واردشده را رد کرده و مدعی شد تخلفی انجام نداده است.

وحید جدی در واکنش به بیانیه فدراسیون جودو اظهار داشت: نمی‌دانم هدف از این بیانیه‌نویسی چیست. چهار سال است در مسابقات کشوری و در بخش نابینایان فعالیت دارم و کلاس‌بندی‌ام نیز در داخل تأیید شده است.
فدراسیون چند ماه پیش یک خواهش از من داشت و برای آنها در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی مسابقه دادم. باید بگویم با وجود حضور در جودوی سالم‌ها، کلاس‌بندی من B۲ است و هیچ مشکلی نیز برای مسابقه در بخش نابینایان ندارم.وی در ادامه به ایرنا گفت:شاید برخی به کلاس‌بندهای داخلی ایراد وارد کندد اما من در کشور جمهوری آذربایجان نیز کلاس‌بندی شدم. چهار پزشک معتمد مسابقات، مرا معاینه کردند و مشکلی برای مسابقه نداشتم.
اعتبار این کلاس‌بندی نیز برای چهار سال است و مشکلی هم برای حضور در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس ندارم. اگر فدراسیون جودو ایرادی دارد باید از پزشکان خارجی بگیرد. من مشکلی برای مسابقه ندارم و در صورت اعزام به تورنمنت‌های بزرگ برای رسیدن به پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس تلاش خواهم کرد.

تیم ملی جودو نابینایان و کم‌بینایان ایران با سه مدال طلا و یک نقره عنوان قهرمانی مسابقات قهرمانی جهان را در باکو کسب کرد. وحید نوری، میثم بنی‌طبا و وحید جدی به مدال طلا و محمدرضا خیرالله‌زاده به نقره مسابقات دست یافتند.

وحید جدی در وزن ۷۳ کیلوگرم، حریفانی از مغولستان، گرجستان و قزاقستان را شکست داد و در دیدار فینال هم جودوکار اوکراینی را مغلوب کرد و قهرمان ش

۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
کد خبر: 35357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha