با ورود «دختر کوچک» در انتظار آذرماه پرباران باشیم

با کم اثر شدن پدیده «لانینا» بارش‌های مؤثر در کل کشور افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ایران آسمان ایران در سه سال گذشته متأثر از پدیده جوی اقیانوسی لانینا بود که بارش‌های کمتر از نرمال رخ می‌داد اما به گفته کارشناسان هواشناسی، این پدیده در حال ضعیف شدن است و شرایط جوی به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد. به این ترتیب انتظار می‌رود بارش‌های مؤثر در اغلب نقاط ایران از هفته پایانی آبان ماه شدت بیشتری گیرد و افزون بر آذرماه در زمستان نیز تداوم داشته باشد.

لانینا، در زبان اسپانیایی به معنی «دختر کوچک» و چرخه مخالف ال‌نینو است. رویداد لانینا نشان‌دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است. در زمان رخ دادن لانینا زمستان در نیم کره جنوبی گرم‌تر از همیشه و در نیم‌کره شمالی سردتر از سال‌های دیگر می‌شود.
معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از موانع شدید وقوع بارندگی و علل کم بارشی در کشور و استان اصفهان که منابع آبی را به شدت تحت تأثیر قرار داد، پدیده جوی لانینا بود پیش‌بینی کرده است با از بین رفتن آن، جو حالت طبیعی و بارش‌ها بهبود پیدا می‌کند. نوید حاجی بابایی اظهار داشت: شرایط بهبود بارش‌ها در اصفهان و بویژه نواحی غرب و جنوب استان تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت. وی افزود: با وجود اینکه آغاز بارش‌های مؤثر را از اواسط آذرماه پیش‌بینی کرده بودیم اما خوشبختانه در الگوهای جوی تغییرات قابل توجهی شکل گرفت و از آبان بارش‌های زودهنگام به وقوع پیوست. این کارشناس هواشناسی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه الگوهای جوی و شرایط بارشی از اواسط آبان بهبود یافته است و این وضعیت کمابیش تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت، روند بارش‌های پیش رو را مثبت ارزیابی کرد و افزود: براساس پیش‌بینی بلندمدت، بهبود بارش‌ها را در منابع آبی استان تا پایان زمستان خواهیم داشت که تا حد زیادی از تنش آبی استان می‌کاهد. با توجه به تنش آبی درازمدت و دیرپا در حوضه زاینده رود که کشت پاییزه استان اصفهان را تحت تأثیر قرار داده است، اظهارات این کارشناس می‌تواند نویدبخش سال آبی خوبی در این حوضه آبریز باشد. حاجی بابایی گفت: بارش‌های آذر و ماه‌های فصل زمستان در نواحی غرب و جنوب و سرچشمه‌های آبی حوضه زاینده‌رود متمایل به بالای نرمال (طبیعی) منطقه است. حاجی بابایی با اشاره به افزایش ۶۳ درصدی بارش‌های تاکنون اصفهان نسبت به میانگین بلندمدت گفت: میانگین بارندگی‌ها در استان از ابتدای مهر تا ۲۱ آبان ماه، ۲۶.۵۴ میلیمتر است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۲.۶۰ میلیمتر و در بلندمدت ۱۶ میلیمتر بوده است. وی با بیان اینکه بارش‌های تاکنون استان در مقایسه با سال گذشته ۱۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۳ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: میانگین بارش‌ها در کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود نیز تا ۲۱ آبان ماه ۱۵۳ میلیمتر بوده که این میزان بارندگی تاکنون از میانگین بلندمدت این حوضه در این بازه بیشتر است.


در انتظار آذرماه پرباران
معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان همچنین به وضعیت جوی استان اصفهان در یک ماه آینده اشاره و خاطرنشان کرد: بارش‌های خوبی را طی یک ماه پیش رو شاهد خواهیم بود که همه مناطق استان را دربرمی‌گیرد و بیشترین بارندگی‌ها در نیمه غرب و جنوب استان متمرکز خواهد بود. حاجی بابایی با بیان اینکه بارش‌ها بیشتر به‌صورت باران است و در ارتفاعات و مناطق سردسیر استان بارش برف انتظار داریم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که به رغم بارش‌های خوب پیش‌رو، خشکسالی هیدرولوژی بلندمدت این منطقه از بین نخواهد رفت اما بر کاهش شرایط خشکسالی کوتاه مدت خوب و مؤثر است. وی اظهار داشت: سامانه بارشی خوبی از اواخر هفته جاری و از چهارشنبه عصر تا پایان هفته در سطح استان فعال می‌شود و بارندگی‌های خوبی در منابع آبی و سرچشمه‌های آبی زاینده رود انتظار داریم.
بارندگی و کاهش دما ادامه دارد
از سوی دیگر سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در پنج استان خبر داد و برای تهران و کرج هشدار آلودگی هوا صادر کرد.
«صادق ضیاییان» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با «ایران» از ادامه بارندگی‌ها تا پایان هفته خبر داد و اظهار داشت: امروز (دوشنبه) بارش‌ها در برخی نقاط استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و غربی ادامه دارد و در نوار شمالی کشور دما کاهش محسوسی خواهد داشت. وی ادامه داد: روز سه‌شنبه با نفوذ جریانات شمالی، در استان‌های ساحلی خزر و برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب و شمال شرق بارندگی و در نوار شمالی کشور کاهش دما رخ خواهد داد. در این مدت بارش‌ها در استان‌های ساحلی خزر تشدید شده و دریای خزر نیز در این روز مواج است. کارشناس سازمان هواشناسی گفت: ر وز چهارشنبه، در بخش‌های غربی و مرکزی کشور و بخش‌هایی از شمال غرب، جنوب غرب و دامنه‌های مرکزی رشته‌کوه البرز و روز پنجشنبه علاوه بر مناطق مذکور، برخی از مناطق جنوب کشور بارش باران را تجربه خواهند کرد. ضیاییان با تأکید بر اینکه تا فردا شرایط برای وقوع پدیده گرد و خاک روی عراق و انتقال آن به مرزهای غربی کشور مهیاست، افزود: با توجه به احتمال بارش‌های شدید احتمال جاری شدن روان‌آب، آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، سیلاب در مناطق مستعد، صاعقه، اختلال در تردد جاده‌ای، ریزش و احتمال رانش کوه، خسارت به سازه‌های موقت، تأخیر و احتمال لغو پرواز و آسیب به صنعت کشاورزی نیز وجود دارد. در این شرایط توصیه می‌کنیم افراد از تردد و اسکان در حاشیه مسیل‌ها، فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو بشدت خودداری کنند.

۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 35350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha