انتقاد نصیرزاده از وزارت ورزش/زورم به علیرضا دبیر نمی‌رسد

رییس فدراسیون بدنسازی از تبعیض وزارت ورزش و کمیته المپیک در قبال قهرمانان بدنسازی انتقاد کرد و گفت: نباید حتی در دادن پیام تبریک به رشته ها تبعیض قائل شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عبدالمهدی نصیرزاده در نشست خبری درباره میزبانی تهران از رقابتهای پرورش اندام و فیتنس چلنج قهرمانی جهان در رده جوانان، اظهار کرد: مسابقاتی که قرار است در کشور ما برگزار می شود هفتاد و ششمین دوره رقابت های جوانان جهان است و امسال اولین سالی است که رده جوانان به صورت مجزا برگزار می شود. مسابقات تهران از ۱۶ تا ۲۰ ساله ها در ۲ دسته ۷۵- و ۷۵+ و در رده امید نیز در دو دسته برگزار می شود.

رییس فدراسیون بدنسازی خاطرنشان کرد: سیاست فدراسیون جهانی از این تفکیک این است که می‌گفتند در بحث کنترل دوپینگ مثلا یک فرد ۴۰ ساله نمی‌توانیم موفق شویم و باید این کار را از رده نوجوانان و جوانان آغاز کنیم.

وی افزود: این مسابقات همچنین سومین دوره مسابقات فیتنس چلنج قهرمانی جهان است و علاوه بر آن ما مسابقات جام جهانی را هم داریم که بزرگسالان و جوانان در کره جنوبی برگزار شد و قرار است در رده پیشکشوتان نیز در تهران برگزار شود.

وی درباره تعداد کشورهای شرکت کننده در این رویداد و میزان جوایز، گفت: اولین موضوعی که کشورها مطرح می‌کنند مسائل امنیتی است و این اتفاقاتی که افتاد باعث شد آنها نگران حضور در ایران باشند. در آمادگی اولیه ۴۰ کشور اعلام آمادگی کرده بودند اما رفته رفته از ما سوال کردند خبرهای بدی از کشورهای شما به ما می رسد آیا کشور شما امن است؟ خوشبختانه در دیدار حضوری در جریان مسابقات اسپانیا به آن ها اعلام کردیم کشور ما امن است و رسانه‌های معاند این کارها را انجام می‌دهند. فدراسیون جهانی هم اعلام کرد امنیت حصور در این رویداد با ماست و جای نگرانی وجود ندارد. کشورهای مختلفی اعلام آمادگی کرده‌اند و فکر می‌کنم تاکنون ۱۴ کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و پیش بینی ما این است تا ۳۵ کشور به ایران بیایند. این مسابقات با مشارکت حداکثری کشورها قطعا تو دهنی به دشمنان نظام خواهد بود.

نصیرزاده در ادامه درباره بحث کنترل دوپینگ از سوی فدراسیون جهانی، تصریح کرد: فدراسیون جهانی بدنسازی از لیست وادا کنار نرفته و همکاری بسیار خوبی با وادا دارد. ما تعهد دادیم حتما در این مسابقات از ۴۰ فرد با هزینه خودمان تست دوپینگ انجام شود. اینطور نیست که همه فکر کنند ورزشکاران این رشته همه دوپینگی هستند. در مسابقات سال گدشته و امسال از ۲ ورزشکار ما تست گرفته شد اما اینکه چرا جواب آن نیامده را باید از فدراسیون پزشکی ورزشی بپرسید.

رییس فدراسیون بدنسازی در پاسخ به این سوال که چرا اصرار دارید بگویید فدراسیون جهانی جزو سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ است و اینکه این تناقضات باعث رنجش ورزشکاران ما شده است، گفت: چیزی که از دست ما برمی آید بحث آموزش است و نمی‌توانیم قهری برخورد کنیم. اولین مسابقه‌ای که کنترل دوپینگ کردیم مسابقات کیش بود که از ۳ تست دو تست مثبت شد و نادو ۴ سال آنها را محروم کردند. این ورزشکار ۱۰ داروی ضد دوپینگ مصرف کرده بود و آمده بود می‌گفت من می‌خواهم ملی پوش شوم. گریه هم می‌کرد. کمتر از ۲۰ روز بعد با وجود ۴ سال محرومیت در مسابقات NPC شرکت کرد که زیر نظر فدراسیون جهانی نبود و این موضوع دست ما نبود. فدراسیون جهانی در ساختار منشور المپیک در حال حرکت است اما NPC به عنوان سازمان تایید شده از سوی IOC نیست.

وی درباره نقش این میزبانی در جایگاه ایران در فدراسیون جهانی گفت: کشوری مثل قرقیزستان نزدیک ۵ میلیون جمعیت دارد اما رییس جمهورش تحصیلکرده رشته تربیت بدنی است و مدام میزبانی می گیرند. این بحث نیاز دارد رییس جمهور و مسئولان ورزش و سیاسی به کمک ما بیایند تا میزبانی مسابقات جهانی در سال ۲۰۲۳ را بگیریم. در همین مسابقات جهانی ۱۰۳ کشور جهان حضور داشتند. آن ها بحث بانوان را در اینباره مطرح کردند و گفتند وقتی شما این محدودیت را دارید که بانوان نمی‌توانند باشند باعث شد ما مقداری عقب بیفتیم. اگر بتوانیم میزبانی خوبی از این مسابقات داشته باشیم و با توجه به حضور مسئولان فدراسیون جهانی بدنسازی و فرصت خوب برای مذاکره با مسئولان، ما امیدوارم این میزبانی نقش مثبتی در این بحث داشته باشد.

نصیرززاده درباره حمایت های مسئولان ورزش، گفت: واقعیت این است که من هم عضوی از وزارت ورزش هستم. مثلا کشتی‌گیران قهرمان جام جهانی شدند یا فوتبال ساحلی قهرمان شدند تبریک گفتند. اگر قرار است وزارت ورزش یا رییس جمهور تبریک بگویند باید به همه رشته ها تبریک بگویند. حالا یک نفر مثل من که شعور دارد و تحلیل می کند اما ورزشکار من ممکن است این تحلیل را نداشته باشد. همین تبریک آقای سجادی باعث دلگرمی ورزشکاران ما شد.

او ادامه داد:‌خیلی اوقات از تبعیض ها و کم و کاستی ها ناراحت نمی شوم اما قهرمانان پرورش اندام همیشه گلایه دارند. مثلا اگر یک قهرمان ما فوت کند باید از هفت خوان رستم بگذریم تا در قطعه نام آوران به خاک سپرده شود. این ماجرای رشته های المپیکی نباید معیار باشد و این زیبنده نیست که بگویند چون آنها المپیکی هستند به آن ها تعلق می گیرد به بدنسازی تعلق نمی گیرد. الان کلا پرورش اندام را از لیست جوایز وزارت ورزش حذف کرده اند. خب تبریک که نمی گویند، تسهیلات دانشگاهی که نمی دهند و پاداش هم که نمی‌دهند خب ما را از زیر مجموعه وزارت ورزش خارج کنند. من باید جاهایی تسهیلاتی بدهم که بتوانم ورزشکارانم را مدیریت کنم. این حداقل انتظارات ما از کمیته المپیک و وزارت ورزش است که حداقل به بچه های پرورش اندام توجه اندک داشته باشند. بچه‌های ما همه جوره محدودیت دارند و پدر خانواده باید ابتدا نگاهش را تغییر بدهد تا نگاه جامعه به پرورش اندام جلب شود.

نصیرزاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره حضور همزمان در هیات رییسه فدراسیون کشتی، گفت: این موضوع را از مدیرکل حقوقی وزارت ورزش استعلام کردیم و او اعلام کرد هیچ منع قانونی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده قصد دارد به همراه تیم کشتی آزاد به جام جهانی آمریکا برود، گفت: قصد داشتم به این سفر بروم اما به دلیل میزبانی از مسابقات جهانی پرورش اندام از سفر به آمریکا انصراف دادم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد بار دیگر نیز در انتخابات فدراسیون کشتی شرکت کند، خاطرنشان کرد: اصلا قصد چنین کاری ندارم. چون زورم به علی دبیر نمی رسد در انتخابات کشتی شرکت نمی کنم!

۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 35329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha