شرکت خصوصی ژاپنی خاک ماه را به ناسا می‌فروشد

قرار است یک شرکت ژاپنی فضاپیمایی به ماه بفرستد و پس از جمع آوری خاک سیاره، آن را به ناسا بفروشد. این نخستین باری خواهد بود که یک شرکت خصوصی روی ماه عملیاتی انجام می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تلگراف، یک فضاپیمای کوچک ژاپنی در پایان ماه جاری میلادی سفری ۳ ماهه برای فرود روی ماه را آغاز می‌کند.

هرچند تاکنون به این مأموریت زیاد پرداخته نشده، اما به نظر می‌رسد یک عصر جدید را در استفاده از فضا آغاز می‌کند و در حقیقت نخستین باری است که یک شرکت خصوصی عملیاتی روی سطح ماه انجام می‌شود.

شرکت «Ispace» رگولیت ( غبار خاکستری رنگ ماه که سطح آن را پوشانده) را جمع آوری می‌کند و به ناسا می‌فروشد. مبلغ این قرارداد ۵ هزار دلار اعلام شد و عملیات مذکور این کسب و کار تجاری است که خارج از زمین انجام می‌شود. البته مأموریت شرکت خصوصی به ماه سوالات زیادی درباره مالکیت ماه یا هرگونه منابع فضایی دیگر و افرادی که اجازه استفاده از آنها را دارند، مطرح می‌کند.

ژاپن سال گذشته قانونی را وضع کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا منابع فضایی مختلف را استخراج و استفاده کنند. هفته گذشته نیز به شرکت Ispace اجازه داده شد تا روی ماه عملیات تجاری انجام دهد.

سانائ تاکایچی وزیر سیاستگذاری فضایی ژاپن در این باره گفت: اگر Ispace مالکیت منابع ماه را طبق برنامه‌ریزی‌اش به ناسا منتقل کند، این نخستین عملیات تجارت جهانی منابع فضایی روی ماه توسط یک شرکت خصوصی خواهد بود. چنین اقدامی گام نخست در زمینه فراهم کردن زمینه اکتشافات فضایی تجاری به وسیله اپراتورهای خصوصی است.

۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 35322
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha