لفاظی های جدید علی‌اف/میرتاج الدینی:رئیس جمهور آذربایجان بزرگتر از دهان خود سخن می‌گوید!

الهام علی‌اف گفت: دولت آذربایجان توجه ویژه‌ای به حمایت از حقوق، آزادی‌ها و امنیت آذربایجانی‌های مقیم خارج از کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس جمهور آذربایجان در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران طی سخنانی گفت: ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هموطنان ما که به سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده‌اند، زبان و سنت و فرهنگ ما را حفظ کنند و به اندیشه آذربایجانی‌گری وفادار بمانند.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی تامل برانگیز در نهمین اجلاس سران سازمان کشورهای تُرک که در سمرقند ازبکستان در حال انجام است با اشاره به رویکرد این سازمان در قبال ترک زبانان خارج از این مجموعه گفت: جهان ترک تنها از کشورهای مستقل ترک تشکیل نمی‌شود، مرزهای جغرافیایی آن گسترده‌تر است. من معتقدم زمان آن فرا رسیده است که در چارچوب سازمان، مسائلی مانند جلوگیری از همسان سازی و حفظ حقوق، امنیت و هویت ملی هموطنان خود را که در خارج از کشورهای عضو سازمان ترک‌ها زندگی می‌کنند، همیشه در نظر داشته باشیم.

وی افزود: نسل جوان جهان ترک باید فرصت تحصیل به زبان مادری خود را در کشورهای محل سکونت خود داشته باشند. متأسفانه اکثریت ۴۰ میلیون آذربایجانی ساکن خارج از آذربایجان از این فرصت‌ها محروم هستند. آموزش هموطنان خارج از کشورهای ترک به زبان مادری باید همواره در دستور کار سازمان باشد. باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: دولت آذربایجان توجه ویژه‌ای به حمایت از حقوق، آزادی‌ها و امنیت آذربایجانی‌های مقیم خارج از کشور دارد. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هموطنان ما که به سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده اند، زبان و سنت و فرهنگ ما را حفظ کنند و به اندیشه آذربایجانی‌گری وفادار بمانند و هرگز با سرزمین تاریخی خود قطع رابطه نکنند.

علی اف در حالی به جدا شدن ترک‌ها از سرزمین تاریخی خود (جمهوری آذربایجان) اشاره و اظهارات چند سال پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جدا افتادن ملت ترک در آذربایجان را تکرار می‌کند که آنچه اکنون به عنوان جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود جزوی از خاک ایران بوده و با قرارداد گلستان در ۲۰۰ سال پیش بین ایران و روسیه تزاری از کشورمان جدا افتاده است.

بر اساس عهدنامه گلستان در سال ۱۱۹۲ خورشیدی، ایالت‌ها و ولایت‌های چهارده گانه، گنجه و قره‌باغ، ولایت‌های شکی، شیروان، قبه، دربند، بادکوبه، داغستان و گرجستان، محال شوره‌گل، آچوق‌باشی، گروزیه، منگریل و آبخاز. افزون بر آن، بخشی از سرزمین تالش نیز به تصرف روس‌ها، درآمد.

در اواسط هفته جاری نیز علی اف در لفاظی علیه ایران گفته بود، کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند. هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند.

به نظر می‌رسد که رئیس جمهور آذربایجان به دنبال افزایش تنش با جمهوری اسلامی گام برداشته و در هفته‌های اخیر که برخی کشورهای غربی و آمریکا فرصت انتقاد علیه ایران را پیدا کرده اند، او نیز فرصت را غنیمت شمرده تا با انتقاد علیه جمهوری اسلامی، دین خود را به کشورهای غربی ادا کند.

واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات رییس جمهور آذربایجان/ پا از گلیم‌تان فراتر نگذارید

وکلای مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگان استان‌های آذری زبان به اظهارات اخیر رییس جمهور اذربایجان واکنش اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در ادامه نشست علنی روز (یکشنبه ۲۲ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی وکلای مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگان استان‌های آذری زبان به اظهارات اخیر رییس جمهور اذربایجان واکنش نشان دادند.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در ادامه لفاظی‌ها علیه ایران در سخنانی تامل برانگیز در نهمین اجلاس سران سازمان کشورهای تُرک در ازبکستان، گفت که کشورش تلاش می کند تا کسانی که به سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده اند، به اندیشه آذربایجانی وفادار بمانند.

نیکزاد: اظهارات رئیس جمهور آذربایجان مبنایی ندارد

سید البرز حسینی نماینده مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۲ قانون اساسی خطاب به وزارت امور خارجه گفت: رئیس جمهور آذربایجان اظهارنظری درخصوص ممالک ترک نشین کرده که پیشنهاد من این است که وی عهدنامه گلستان را بخواند تا بفهمد کجا از کجا جدا شده است! لذا این اظهارنظرها درخصوص تمامیت ارضی کشورهای همسایه در شأن رئیس جمهور آذربایجان نیست.

نماینده مردم خدابنده در مجلس یازدهم ادامه داد: اظهارنظر رئیس جمهور آذربایجان غیرواقعی است، اگر قرار بود که عهدنامه گلستان اجرا نشود، آذربایجان جزو ایران بود و وی به ریاست جمهوری این کشور نمی‌رسید، لذا لازم است وزارت امور خارجه و مجلس عکس العمل راجع به اینگونه اظهارنظرها داشته باشد، چرا که منطقه بیش از پیش نیاز به آرامش دارد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: نوه نمی تواند منکر پدربزرگ شود، بنابراین اظهارات رئیس جمهور آذربایجان مبنایی ندارد.

میرتاج الدینی:رئیس جمهور آذربایجان بزرگتر از دهان خود سخن می‌گوید/ اگر قرار به ملحق شدن باشد نخجوان باید به ایران ملحق شود

در ادامه محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: ابتدا از حضور حماسی مردم شریف ایران در سیزده آبان که ۹ دی دیگری در تاریخ ایران آفریدند تقدیر و تشکر می کنم که با حضور میلیونی و حماسی خود اغتشاشات، توطئه ها و فتنه های آمریکا، اسرائیل و عوامل آن را خاموش کردند. حضور حماسی مردم تبریز و آذربایجان در ۱۳ آبان حماسه دیگری بود که همه یک صدا فریاد زدند" آذربایجان اویاختی، انقلابا دایاختی، خامنه‌ای دن آیریلماز" همچنین پیشرفت عجاب آمیز موشکی و آزمایش موشک های فراصوتی و ابر صوت تبریک می گویم که این اقتدار نظام اسلامی را نشان داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در اینجا سخنی با جوانان عزیز، دانشجویان و دانش آموزان دارم در هیچ دوره ای از تاریخ ایران این میزان عظمت و شکوه را خود ندیده است، تاریخ ۲۵۰ سال گذشته را مرور کنید در حال حاضر ایران در هندسه قدرت جهانی یک ضلع قوی و یک نقش آفرین موثر است که رهبر عزیز انقلاب هم فرمودند به جایگاه برجسته ایران در قدرت نظم نوین جهانی فکر کنید. در چهل و اندی سال گذشته شاهد مخالفت ها، تحریم ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی بوده ایم اما همچنان این ملت با اقتدار به راه خود ادامه می دهد.

میرتاج الدینی تاکید کرد: در ۸ سال جنگ تحمیلی، یک وجب از خاک کشور را به دشمن نداده ایم در حالی که در تاریخ گذشته پیمان نامه و عهدنامه های ننگینی چون عهدنامه گلستان و ترکمنچای را داریم که ۱۴ ولایت از ایران عزیز جدا شد از جمله باکو، قره باغ، ایروان و مناطق دیگر.

وی تصریح کرد: سخنی با رئیس جمهور آذربایجان دارم، اخیر سخنی بزرگتر از دهان خود گفته است و گفته "سرنوشت تلخ جدایی آذری از آذربایجان" ،چقدر این رئیس جمهور نسبت به تاریخ بی اطلاع است، دقت کنید آذربایجان از ایران جدا شد و این طور نیست که شما می گویید. این نکته را یادآور می شوم و به خوبی به خاطر بسپارید با این لفاظی ها مشکلی در همسایگی ما ایجاد نکنید که نیازی به لشکرهای محمدرسول الله(ص)، علی ابن ابی طالب(ع)، لشکرامام حسین(ع) باشد البته تنها لشکر عاشورا جواب شما را می دهد.اگر بنا باشد کسی ملحق شود باید نخجوان به ایران ملحق شود.

احمدی بیغش:مقامات و مسئولان آذربایجانی پا از گلیم فراتر گذاشتند/ آذربایجان نباید به غربی‌ها و اسرائیل دلگرم باشد

در ادامه محمود احمدی بیغش در اخطاری به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: این اخطار در خصوص اظهارات مداخله‌جویانه آقای علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و تداوم گستاخی‌ها و دستورات فرمایشی نمایندگان مجلس این کشور و برخی رسانه‌های متوهم جمهوری‌آذربایجان و همچنین تعرض به هویت ملی ایران است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه در رخوت و سستی آزاردهنده وزارت امور خارجه و سفیر بی‌کفایت ایران در باکو و انفعال شدید دولت در مقابل زبان‌درازی‌های مقامات و رسانه‌های باکونشین، این بی مقداران متوهم مدتی است پا از گلیم خود فراتر گذاشته و ضمن دویدن در مسائل تجزیه‌طلبانه، توهم خیالی در سر می‌پرورانند.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده مردم از رئیس جمهور آذربایجان که تکه‌ای از پاره تن ایران است هشدار می‌دهم از تصورات غلط و توهمات خام بیرون زد و خود را به پشتوانه های خیالی هم‌پیمانان فرصت‌طلب غربی و اسرائیل غاصب دلگرم نکند.

احمدی بیغش یاداور شد: ضمن احترام به مردم صبور و دوست داشتنی آذربایجان که همه آنها را بخشی از وجود ابدی خود می‌دانیم به برخی مسئولان این کشور به ویژه آقای الهام علی اف تذکر می‌دهم دست از بازی‌های دیکته شده بردارد و برای مردم ستمدیده خود ارزش قائل شود و این را بداند که تمام آذری‌ها خواهان بازگشت هموطنان تحت ستمدیده به آغوش ایران هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: آرزوی امپراطوری عثمانی و آناتولی بزرگ را باید به گور ببرید، استمرار رویه‌های غلط شما ما را در جریان و الحاق فرورفتگی نقشه جغرافیایی مصمیم‌تر از گذشته خواهد نمود.

۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 35282
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha