رئــیس کــل بانک مرکـــزی الفبـــای بــازار را هم بلــد نیســت/اقتصاددانان نخبه را خانه نشین کرده اند/ کسانی مسئولند که نه بانکداری را می شناسند نه اقتصاد را !

کارشناس اقتصادی و بانکی گفت:بنده براین باورم وزیر اقتصاد ،صمت؛ رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس هر چه سریعتر باید تغییر کنند چرا که از اقتصاد چیزی نمی دانند و تمام سیاست ها و تدابیری که تا کنون به کار برده اند جز ضرر و زیان رساندن به اقتصاد کشور عایدی نداشته است. جای تاسف دارد با وجود اساتید بسیار بزرگ و برجسته اقتصاد، کسانی انتخاب شده اند که روز به روز حال اقتصاد ایران را وخیم تر می کنند در حالی که اقتصاد دانان نخبه و با تجربه را خانه نشین کرده اند و کسانی را مسوول کرده اند که نه بانکداری را می شناسند نه ساحت اقتصاد را.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ابوالقاسم حکیمیان کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص معایب انتخاب مدیرانی ناکارآمد و تاثیر سوء انتخاب های غلط روی اقتصاد کشور گفت: علی رغم اینکه سال هاست مسوولین روی موضوع شایسته سالاری تاکید می کنند و به خوبی می دانند اقتصاد و کشور به دست نخبگان شایسته که ایده ها و راهبردهای درستی دارند و قادر به اجرای آن هستند به خوبی اداره می شود اما شاهد روی کار آمدن افرادی هستیم که نه تخصصی دارند و نه دانش و شناختی از حوزه مسوولیتی که به آنها سپرده می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به عنوان مثال رئیس فعلی بانک مرکزی که در رشته معارف اسلامی تحصیل کرده و تخصصی در بورس هم نداشت به عنوان رئیس سازمان بورس اوراق بهادار انتخاب شد و این موضوع گویا سکوی پرتابی شد برای اینکه در جایگاه رئیس بانک مرکزی بنشیند که آثار سوء مدیریت وی در دولت اقای رئیسی با نوسان های شدید و افزایش قیمت ارز به عینه پیداست.

ابوالقاسم حکیمیان خاطر نشان کرد: برای حل مشکلات اقتصادی بخصوص تورم که مساله دار ترین موضوعی است که اقتصاد و مردم را رنج می دهد مدیرانی باید روی کار بیایند که حرفی برای گفتن و راهبردی صحیح برای اجرا داشته باشند. پانزده سال پیش که اقتصاد ترکیه به شدت متورم شده بود بنحوی که نرخ تورم این کشور از صد درصد نیز عبور کرده بود؛ آقای کمال درویش معاون بانک جهانی در صندوق بین المللی پول که اهل ترکیه بود به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه انتخاب شد، مدیریت درست این فرد بربانک مرکزی ترکیه باعث تک رقمی شدن نرخ تورم در این کشور شد.

وی به راهبرد روسیه دربحبوحه جنگ با اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: بعد از بحران اوکراین و افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی این کشور، رئیس بانک مرکزی روسیه با اتخاذ تدابیر و سیاست گذاریهای درست و مهمی بلافاصله با افزایش نرخ سود بانکی یعنی افزایش ده درصدی منجر به هدایت تمام نقدینگی به بانکهای این کشور و کاهش تورم شد، کاری که ما به دلایل پیدا و پنهانی انجام نداده ایم و متاسفانه در این موضوع همچنان با ناکارآمدی فشارهای تورمی و معیشتی بسیار زیادی به مردم وارد می کنیم.

ابوالقاسم حکیمیان در این باره افزود: با اینکه بارها و بارها اثرات چاپ پول، سیاست گذاریهای غلط اقتصادی و تعیین نرخ دستوری ارز اقتصاد ایران را به چالش کشیده اما متاسفانه مدیران و دولتمردادن ما از فعالیت هایی که محکوم به شکست است تجربه نمی گیرند و باز هم آن را به مرحله اجرا البته با اسامی جدیدی می گذارند که در نهایت به غیر از فشار و زیان هیچ عایدی و ارمغانی به دنبال ندارد.

این کارشناس بانکی و اقتصادی گفت: مگر قرار نبود با حذف ارز ترجیحی، از این به بعد رانتی توزیع نشود؛ آیا رئیس بانک مرکزی نمی داند تفاوت معنا دار نرخ ارز در بازار آزاد با ارز نیمایی توزیع رانت است؟ چه کسی پاسخگوی رانتی است که بین عده ای خاص تقسیم می شود در حالی که سفره مردم روز به روز کوچکتر و جیبشان خالی تر می شود.

حکیمیان گفت: مساله این است که در ایران مسوولین راحت هستند. هیچ سیستمی خواستار پاسخگویی آنها نیست و اصلا در ایران فرآیندی به نام پاسخگویی مسوولین به رسمیت شناخته نمی شود. تداوم چنین رویه ای جز فروپاشی اقتصاد و از بین رفتن تمام ارکان اقتصادی کشور و تبعیض و فاصله طبقاتی بزرگی نخواهد بود.

این کارشناس بانکی در خصوص مشخصاتی که در دنیا براساس آن رئیس بانک مرکزی انتخاب می شود، گفت: در دنیا روسای بانک مرکزی معمولا از بین افراد بسیار تحصیلکرده و مجرب که اکثرا میانگین سنی شصت سال دارند انتخاب می شوند. کسانی که با مطالعه رزومه کاری و دانشی آنها متوجه می شوید از نخبگان اقتصادی هستند که معمولا تمام دوره های اقتصادی را پشت سرگذاشته و مجرب ترین اقتصاددانان پولی هستند مثل رئیس بانک مرکزی فرانسه که از هجده سالگی تا اکنون که در دهه شصت زندگی خود است فقط کار اقتصادی و بانکی کرده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه در ایران انتخاب های سیاسی و جناحی شرط انتخاب رئیس بانک مرکزی است یعنی متفاوت از همه دنیا عمل می کنیم بنابراین اقتصادی متفاوت از همه دنیا داریم، چرا که مدیران براساس شایستگی ها و متناسب با شرایط و واقعیت های اجتماعی و اقتصادی جامعه انتخاب نمی شوند. وضعیت انتخاب رئیس بانک مرکزی دولت سیزدهم به قدری بد است که حتی الفبای این کار یعنی بازی با بازار را نیز بلد نیست!

وی با انتقاد از اعطای دلار به مردم گفت: به چه دلیلی به هر کارت ملی دو هزار دلار داده می شود. هیچ جای دنیا ارز پاشی به این شکل وجود ندارد که در ایران توزیع رانتی به این شکل در این حد گسترده صورت می گیرد. کاری که دود آن فقط به چشم مردمی می رود که نه دلالند نه وابسته به قدرت و ثروت.

ابوالقاسم حکیمیان در پایان گفت و گو در خصوص نیاز اکید به ترمیم و تغییر برخی از وزرا گفت: بنده براین باورم وزیر اقتصاد ،صمت؛ رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس هر چه سریعتر باید تغییر کنند چرا که از اقتصاد چیزی نمی دانند و تمام سیاست ها و تدابیری که تا کنون به کار برده اند جز ضرر و زیان رساندن به اقتصاد کشور عایدی نداشته است. جای تاسف دارد با وجود اساتید بسیار بزرگ و برجسته اقتصاد، کسانی انتخاب شده اند که روز به روز حال اقتصاد ایران را وخیم تر می کنند در حالی که اقتصاد دانان نخبه و با تجربه را خانه نشین کرده اند و کسانی را مسوول کرده اند که نه بانکداری را می شناسند نه ساحت اقتصاد را.

۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
کد خبر: 35186

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ع ی IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      اقای حکیمیان لطفا شلغش نکن،،اقتصاد دانان نخبه این چهل سال چ گلی ب سر ملت زدن که الان بزنن کل زدگی فقط دودیمو دویدیم،،،اخرشم ن ب این دنیا رسیدم ن اون دنیا،،،ب شعور مخاطب توهین نکن