ایران موشک بالستیک هایپرسونیک ساخت + جزئیات

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد که به موشک‌های بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و هدف قرار دهد، دست یافته ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد که به موشک‌های بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و هدف قرار دهد، دست یافته ایم.

سردار امیرعلی حاجی زاده روز پنجشنبه در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم و در جمع خبرنگاران آن را اعلام کرد و گفت که این موشک سرعت بالایی دارد و ‌هم‌ در ‌فضا و هم در خارج از آن می‌تواند مانور دهد.

به نوشته ایرنا، فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد که این موشک جدید از همه سامانه های سپر موشکی عبور می‌کند و بعید است تا دهها سال بعد هم فناوری یافت شود که بتوان با آن مقابله کند.

وی گفت: این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.

سیستم‌های هایپرسونیک به خاطر مانورپذیری بالا در زمان حرکت می‌توانند تهدیدبرانگیز باشند. این موشک‌ها در حین حرکت خیلی سریع می‌توانند مسیر خود را تغییر داده و کاری کنند که ردیابی و پیش‌بینی حرکتشان دشوار باشد. یکی از دیگر خطرات این دسته از موشک‌ها مقدار مسافتی است که طی می‌کنند.

فراصوت یا هایپرسونیک چیست؟
توصیف یک وسیله حامل به عنوان فراصوت (مافوق صوت) یا هایپرسونیک بدین معناست که سرعت حرکت آن از سرعت حرکت صوت بیشتر است. امواج صوتی در سطح دریا با سرعت ۱۲۲۵ کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع ۱۰,۶۶۸ متری (یعنی ارتفاع حرکت هواپیماهای مسافربری) با سرعت ۱۰۶۷ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. سرعت هواپیماهای مسافربری ۹۶۶ کیلومتر بر ساعت است، اما سامانه‌های فراصوت ۵۶۳۳ کیلومتر بر ساعت سرعت دارند، یعنی در هر ثانیه ۱.۶ کیلومتر را طی می‌کنند.

سامانه‌های فراصوت دهه‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سال ۱۹۶۲، زمانی که «جان گلن» از اولین سفر انسان به دور زمین برگشت، کپسولش با سرعتی فراتر از صوت به اتمسفر وارد شد. همه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما از نوع فراصوت هستند و حداکثر به سرعت ۲۴,۱۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند. این موشک‌های بالستیک روی راکت‌های بزرگ سوار می‌شوند، به خارج از جو می‌روند و بعد دوباره وارد جو می‌شوند.

موشک های هایپرسونیک چه انواعی دارند؟
جنگ‌افزارهای فراصوت به‌جز موشک‌های بالستیک قاره‌پیما سه نوع دارند: ایروبالستیک، پرنده‌های هواسُر و موشک‌های کروز. سامانه‌های ایروبالستیک فراصوت از هواپیماها رها می‌شوند و با استفاده از راکت‌ها به سرعت فراصوت می‌رسند. سامانه‌ای که روسیه برای حمله به اوکراین استفاده کرده «کینژال» نام دارد و یک موشک ایروبالستیک است. این فناوری از حدود ۱۹۸۰ وجود داشته است.

۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 35159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهنام IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      1 0
      مگه سوزن از چین وارد نمیکردن؟
    • امیر IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      0 1
      ماشالله به دانشمندان ایرانی چشم حسود کور
    • اصغر IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      1 0
      و ملت گرسنه