نانوایی های متخلف چطور طرح جدید دولت را دور می زنند؟

در پی اجرای طرح هدفمندی یارانه آرد و نان، ۱۵ درصد یارانه فروش نان برای نانوایی‌ها برای جبران هزینه‌ها در نظر گرفته شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد، به دلیل نقص‌های فراوان، اجرای طرح منجر به افزایش تخلف مالی در نانوایی‌های با تراکنش‌های صوری و ریزش آرد از نانوایی‌ها به صنف و صنعت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در خرداد ماه آغاز شد. دولت یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح را جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع عادلانه یارانه‌ها عنوان کرده است.

در مرحله اول طرح هوشمندسازی یارانه نان، نانوایی‌های کشور به دستگاه کارت خوان هوشمند مجهز شدند و در مرحله دوم، ۱۵ درصد از هزینه‌های نانوایی‌ها و دیگری تخصیص آرد یارانه‌ای بر مبنای عملکرد به حساب نانوایان واریز شد.

حالا با گذشت حدود ۶ ماه از اجرای این طرح، گزارش‌ها حاکی از افزایش تخلف مالی در نانوایی‌ها و ریزش آرد از نانوایی‌ها به صنف و صنعت دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که، مجموع کل تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های یک استان، در مواردی بیش از ۷۰ درصد تراکنش‌ها در نانوایی‌ها برای بهرمندی از ۱۵ درصد یارانه دولتی، غیرواقعی و صوری بوده و ده‌ها میلیارد ریال سود مازاد عاید نانوایی‌های متخلف شده است.

محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، ضمن تائید افزایش تخلف مالی در نانوایی‌ها از طریق دستگاه‌های کارت خوان هوشمند، اظهار کرد: قرار بود آرد یارانه‌ای به طور کامل حذف و نرخ آن آزاد شود و نانواها بر اساس میزان فروش مابه التفاوت دریافت کند.

وی ادامه داد: قیمت نان برای مصرف‌کننده تغییر نمی‌کرد و نانواها افزایش هزینه تمام شده تولید نان را از دولت دریافت می‌کردند.

به گفته لزومیان؛ اما طرحی که اکنون اجرا می‌شود، برخورداری نانواها از بهره‌مندی ۱۵ درصد یارانه دولتی بر اساس میزان فروش نان است که، منجر به نوع جدیدی تخلف مالی نانواها از طریق تراکنش‌های صوری شده است.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر نانواها با تراکنش‌های صوری میزان فروش نان را بسیار بیشتر نشان می‌دهند تا از ۱۵ درصد یارانه دولتی به ازای میزان فروش نان بهره‌مند شوند.

لزومیان معتقد است؛ عدم یکپارچه‌سازی "سامانه وزارت اقتصاد و دارایی" و "سامانه مدیریت آرد کشور"، موجب بروز و افزایش این نوع تخلف مالی در نانوایی‌ها شده است.

وی توضیح داد: سامانه وزارت اقتصاد و دارایی به سامانه مدیریت آرد کشور متصل نیست و همین موضوع باعث بروز تراکنش‌های صوری در نانوایی‌ها شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران دیگر تخلف رخ داده در نانوایی‌ها پس از اجرای ناقص طرح اصلاح یارانه آرد و نان را ریزش آرد از نانوایی‌ها به صنف و صنعت عنوان کرد.

لزومیان بر این باور است؛ در حال حاضر راه سریع برای کاهش این نوع از تخلف مالی در نانوایی‌ها، تعیین سقف برای پرداخت یارانه ۱۵ درصدی فروش در هر نانوایی است.

۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱
کد خبر: 35153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha