دولت استراتژی هدفمندی برای کنترل تورم ندارد/صالح آبادی نمی تواند به بالا دستی خود نه بگوید! /در کشورهای موفق رئیــس بانــک مرکــزی از اقتصاددانان برجسته پولی انتخاب می شود

دکتر حسن حیدری گفت:در ایران به دلیل اینکه ساختارانتخاب رئیس بانک مرکزی متفاوت با همه دنیاست، بانک مرکزی نمی تواند از دولت مستقل باشد. مثلا آقای صالح آبادی نمی تواند به بالا دستی خود نه بگوید چرا که مدیران بانک مرکزی تا اندازه ای می توانند مقاومت کنند در غیر این صورت به سرنوشت مدیریت آقای طهماسب مظاهری که در سال ۸۷ با مقاومت کردن قصد داشت منابع بانک مرکزی را سه قفله کند دچار می شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسن حیدری تحلیلگر و کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با راداراقتصاد در خصوص عوامل موثر در عدم کنترل، کاهش و تثبیت نرخ ارز و دلایلی که منجر به نوسانی شدن بازار ارز می شود، گفت: بخشی از افزایش نرخ ارز را باید به عملکرد و سیاست های دولت ارتباط داد و بخش دیگر از نوساناتی که بازار ارز و به تبع آن اقتصاد را به چالش کشیده تحت تاثیر مدیریت نهاد پولی یا بانک مرکزی است.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه دولت سیزدهم هم مثل دولت آقای روحانی، استراتژی مشخص و هدفمند صحیح و تجربه شده ای برای کنترل تورم و کنترل رشد نقدینگی ندارد قطعا نوسانات بازار ارز همچنان تداوم می یابد.

حسن حیدری افزود: برای تغییرات اساسی در متغیرهای اصلی و تاثیر گذار بر اقتصاد تغییر راهبردها یک ضرورت انکار ناپذیر است. هنگامی که دولت فعلی راهبردی متفاوت از دولت قبلی ارائه نداده و راهبردها همان قبلی هاست، ضمن اینکه خبر مشخصی از وضعیت لغو تحریم و به نتیجه رسیدن یا عدم حصول نتیجه در مذاکرات برجامی به مردم داده نمی شود، حتی امید به رسیدن به توافق از دست رفته است اخبار بد اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند و تداوم راهبردهای غلط گذشته بازارها را دچار نوساناتی جدی می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: در چنین وضعیتی که نه سیاست گذاری های درست شده و نه روی برجام تفاهم مثبتی صورت گرفته است عرضه دلار کم می شود در حالی که رشد نقدینگی و تقاضای دلار افزایش می یابد. با داشتن ۴۰ درصد رشد نقدینگی در سال و رشد دلار قطعا وضعیت تورمی روز به روز وخامت حال اقتصاد ایران را بدتر می کند.

حسن حیدری گفت: دولت زمانی می تواند به وعده هایش عمل کند که استراتژی و راهبرد خود را در خصوص بسیاری از مسائل مهمی که روی متغیرهای اقتصادی اثر می گذارند تغییر دهد. با شعار دادن و تغییراتی در حد گفتمان، در عمل اتفاق خاصی رخ به نفع مثبت شدن رشد اقتصادی و بهبود وضعیت شاخص ها و متغیرهای اصلی اقتصاد نخواهیم داشت.

حسن حیدری استاد اقتصاد در خصوص اهمیت انتخاب رئیس بانک مرکزی از بین اقتصاد دانان نخبه گفت: اکثر قریب به اتفاق کشورها و کشورهای موفق در زمینه کنترل تورم فردی را به عنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب می کنند که از برترین اقتصاد دانان آن هم در زمینه پولی باشد. این انتخاب بدین دلیل حائز اهمیت است چرا که چنین مدیری شناخت کاملی از بازار پولی دارد لذا محافظه کارانه عمل می کند و در مقابل دولت دست و دل باز نخواهد بود.

وی در این باره توضیح داد: در ایران به دلیل اینکه ساختارانتخاب رئیس بانک مرکزی متفاوت با همه دنیاست، بانک مرکزی نمی تواند از دولت مستقل باشد. مثلا آقای صالح آبادی نمی تواند به بالا دستی خود نه بگوید چرا که مدیران بانک مرکزی تا اندازه ای می توانند مقاومت کنند در غیر این صورت به سرنوشت مدیریت آقای طهماسب مظاهری که در سال ۸۷ با مقاومت کردن قصد داشت منابع بانک مرکزی را سه قفله کند دچار می شود.

حسن حیدری در این باره تصریح کرد: متاسفانه ساختار پولی و بانکی ایران حتی از قبل انقلاب به گونه ای است که دولت رئیس بانک مرکزی را انتخاب می کند به طوری که وزیر اقتصاد دست برتری نسبت به رئیس بانک مرکزی دارد و تا اندازه ای می تواند روی رئیس بانک مرکزی تاثیر بگذارد، بنابراین در این ساختار نباید توقع داشت رئیس بانک مرکزی به کسی که می تواند او را برکنار کند، نه بگوید!

استاد اقتصاد آینده اقتصاد ایران را در صورت عدم تغییر راهبردهای مدیریتی و سیاست گذاری های غلط چنین پیش بینی کرد: اگر دولت مطابق یک سال گذشته اقتصاد را مدیریت کند متناسب با نقدینگی خلق شده و کسری بودجه، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد رشد نقدینگی خواهیم داشت و همین اندازه نرخ ارز رشد می کند به طوری که تورمی در حدود ۴۵ درصد خواهیم داشت. نرخ سکه نیز تابعی از رشد دلار است، بنابراین دورنمای مطلوبی برای کاهش نرخ تورم و ایجاد ثبات اقتصادی نمی توان متصور شد.

۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 35077

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha