راهنمای خرید موبایل در چهار بازه قیمت استراتژیک

چگونه با نگاه کردن به دست بقیه مردم، در بازه ۶ میلیون، ۹ میلیون، ۱۲ و ۱۵ میلیون بهترین، محبوب‌ترین، به‌دردبخورترین و کارآمدترین گوشی را انتخاب کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قیمت موبایل در واکنش به نوسانات بازار آزاد ارز، فعلا راه خویشتنداری را در پیش گرفته است. خود فروشنده‌ها می‌دانند که هر مرتبه دست‌بردن در برچسب قیمت‌ها، ذاتا می‌تواند بازار امن و یکنواخت مدت اخیر را دچار شوک کند و با سردرگم کردن خریداران، نهایتا به زیان خودشان تمام شود. از ابتدای سال تا الان مردم ترجیح می‌دهند موقع خرید موبایل رویاپردازی را کنار بگذارند و با نگاهی به دست بقیه، محبوب گمشده خود را بین موبایل‌های پرفروش پیدا کنند. شش میلیون، بازه محبوب اغلب خریداران موبایل است. اگر کسی بخواهد یک گوشی قوی سازگار با نسل پنجم موبایل داشته باشد، به ناچار باید بودجه را تا ۹ میلیون افزایش دهد. در بازه ۱۲ میلیون می‌توان یک گوشی خوب و همه‌فن حریف خرید و بالاخره آن‌هایی که از ولخرجی هراس ندارند، با حدود ۱۵ میلیون تومان به بازار می‌روند. این نوشته به هر کدام از این بازه‌ها سرک کشیده و با مقایسه دو نمونه پرفروش، تلاش کرده دست برنده را بالا ببرد.

شش میلیون؛ شیائومی نوت ۱۱ یا گلکسی A۱۳

راهنمای خرید موبایل در چهار بازه قیمت استراتژیک

قیمت Redmi Note ۱۱ با حافظه‌موقت شش گیگ و فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت، به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می‌رسد

گلکسی A۳۲ پرفروش‌ترین گوشی در دسته سه تا هفت میلیون تومان است، اما به‌خاطر قدمت زیاد می‌توانید بی‌رحمانه آن را کنار بگذارید. بیشتر مردم پس از اطلاع از این موضوع سراغ شیائومی ردمی نوت ۱۱ یا گلکسی A۱۳ سامسونگ می‌روند. قیمت Redmi Note ۱۱ با حافظه‌موقت شش گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت، به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می‌رسد. راز بخت و اقبال بلند ردمی نوت ۱۱ را غیر از قیمت باید در نمایشگر ۶.۴ اینچی تمام HD از نوع AMOLED، پردازنده اسنپدراگون ۶۸۰ و باتری با توانایی شارژسریع ۳۳ وات جستجو کرد.

شیائومی Redmi Note ۱۱ حدود ۱۶۰ میلیمتر ارتفاع دارد، عرض آن معادل ۷۴ میلیمتر و ضخامتش برابر است با هشت میلیمتر. موقع حمل‌ونقل، ۱۸۰ گرم به وزن کیف یا جیب شما اضافه می‌کند که برای گوشی با نمایشگر ۶.۴ اینچی، بد نیست. شیائومی با سخاوت، نمایشگر را از نوع AMOLED انتخاب کرده. دقت این صفحه تمام HD خواهد بود و تراکم پیکسلی آن معادل ۴۰۰ppi است. نمایشگر، ۸۵ درصد قاب رویی را به‌خود اختصاص داده و از نظر فنی با نرخ به‌روزرسانی ۹۰ هرتز و حداکثر روشنایی هزار نیت کار می‌کند.

ردمی نوت ۱۱ با پردازنده اسنپدراگون، شش گیگابایت حافظه‌موقت و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، تصویری قابل احترام از خود عرضه می‌کند. دوربین ردمی نوت ۱۱ از نوع چهارگانه است. حسگر اصلی با روزولوشن ۵۰ مگاپیکسل و از نوع واید انتخاب شده و با فاصله کانونی ۲۶ میلیمتر و دریچه دیافراگم f/۱.۸ کار می‌کند. حسگر هشت مگاپیکسل اولتراواید، دو مگاپیکسل ماکرو و دو مگاپیکسل عمق، دوربین را کامل می‌کنند اگرچه با تمام تلاشی که انجام می‌دهند، عملکردشان آنقدرها رضایت‌بخش نیست و می‌توان دوربین را ضعیف‌ترین قسمت ردمی نوت ۱۱ دانست.

شیائومی برای Redmi Note ۱۱ یک باتری لیتیوم- پلیمری با ظرفیت اسمی پنج هزار میلی‌آمپرساعت در نظر گرفته و آن را به قابلیت شارژسریع ۳۳ وات مجهز کرده است. با کمک این ویژگی می‌توان باتری را از حالت صفر تا ۱۰۰ درصد در عرض ۶۰ دقیقه به‌طور کامل پر کرد.

قیمت گلکسی A۱۳ با حافظه‌موقت شش گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت، به پنج میلیون و ۷۸۰ هزار تومان می‌رسد. نمایشگر بزرگ ۶.۶ اینچی تمام HD و تراکم پیکسلی معادل ۴۰۰ppi، قابلیت اتصال NFC، درگاه ارتباطی تایپ C، دوربین چهارگانه با حسگر اصلی ۵۰ مگاپیکسل، اندروید نسخه ۱۲، باتری با ظرفیت پنج‌هزار میلی‌آمپر ساعت و شیار مجزا برای نصب کارت حافظه، از مزایایی مهم گلکسی A۱۳ به‌شمار می‌آیند. گلکسی A۱۳ کنار این همه حسن، نقاط ضعف بزرگی دارد؛ اولین آن‌ها ضخامت زیاد ۹ میلیمتری و ابعاد نامتقارن است که ظاهری بدقواره را تشکیل می‌دهند. وزن سنگین ۱۹۵ گرمی گاهی مواقع کلافه کننده است. از دیگر نقاط ضعف A۱۳، نمایشگر IPS است که زیر نور آفتاب خوانا نیست. سامسونگ همچنین از پردازنده مدیاتک ارزانقیمت استفاده کرده و نباید درباره توانایی‌های دوربین عکاسی، رویاپردازی کنید. توانایی شارژسریع ۱۵ واتی هم اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد. ضعف بزرگ دیگر یعنی نبود امکان پشتیبانی از نسل پنجم موبایل، ضربه مهلکی بر آوازه و اعتبار گلکسی A۱۳ وارد می‌کند.

سایر گزینه‌ها که باید زیرنظر گرفت: پوکو M۴ پرو، شیائومی نوت ۱۰ پرو، هوآوی Nova ۹ نسخه SE، گلکسی M۳۳ نسخه ۵G، آنر X۹ نسخه ۵G

۹ میلیون؛ پوکو X۴ Pro یا گلکسی A۳۳ ۵G

راهنمای خرید موبایل در چهار بازه قیمت استراتژیک

گلکسی A۳۳ در این بازه قیمت از لیاقت بیشتری برخوردار است؛ به‌شرطی که بتوانید با ضخامت هشت میلیمتری آن کنار بیایید

قیمت شیائومی ۱۱ لایت نسخه NE به حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و اگرچه در دسته گوشی‌های پرفروش بازه ۹ میلیون قرار می‌گیرد، توصیه‌ای جز کنار گذاشتنش نداریم. یکی اینکه قدیمی است و دیگر اینکه در ابتدای سال با پرداخت هفت میلیون تومان قابل خریداری بود. گزینه دیگری که نباید طرفش بروید، محصول شیائومی است.

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس ۵G، علاوه بر اینکه شیوه اسم‌گذاری مضحکی دارد، از نظر فنی ایرادات زیادی به آن وارد است. حتی با اینکه نمایشگر ۶.۶ اینچی سوپر AMOLED این گوشی وسوسه‌کننده به‌نظر می‌رسد یا خیلی‌ها تصور می‌کنند دوربین خوبی دارد. حسگر اصلی دوربین با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل و از نوع واید انتخاب شده است. کنارش حسگر هشت مگاپیکسل اولتراواید و دو مگاپیکسل ماکرو، انجام وظیفه می‌کنند. اگر چشمتان فقط روی بزرگی عدد بچرخد حق با شماست، اما تنها وقتی می‌توان بدون ترس از عقوبت دروغ، ادعا کرد عکس‌های دوربین ردومی نوت ۱۱ پرو پلاس ۵G خوب هستند که با دست‌وپای طناب‌پیچ به صندلی بسته شده باشید و لوله سرد اسلحه را از پشت به مخچه‌تان فشار دهند. گوشی شیائومی با کمک شارژسریع در ۱۵ دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود. این یکی رسما جادوگری است، اما باز هم نمی‌تواند باعث رستگاری محصول بد اسم و بد کردار شیائومی شود، چون رویش پردازنده مدیاتک ۹۲۰ گذاشته‌اند.

گلکسی A۳۳ ۵G سامسونگ در این بازه قیمت از لیاقت بیشتری برخوردار است. همین امسال ساخته شده و اگر از ضخامت هشت میلیمتری آن صرف‌نظر کنید، با نمایشگر سوپر AMOLED سایز ۶.۴ اینچ، پردازنده اگزینوس ۱۲۸۰، هشت گیگابایت حافظه‌موقت و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی قادر است رضایت‌تان را جلب کند. دوربین چهارگانه با حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسل، دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسل و باتری پنج هزار میلی‌آمپرساعتی با توان شارژسریع ۲۵ وات امتیازهای مثبت A۳۳ نسخه ۵G را بالا می‌برند تا جایی که یکی از دو گوشی توصیه شده توسط فرارو در بازه قیمت ۹ میلیون لقب بگیرد.

متنوع ترین مجموعه بند اپل واچ و ساعت های هوشمند در ایران

پوکو X۴ پرو ۵G یکی دیگر از گزینه‌هاست. نسخه ۲۵۶ گیگابایت آن را با حافظه‌موقت هشت گیگابایت، نهایتا ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌فروشند، اما اگر خوب بگردید با ۹ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان می‌توان صاحبش شوید. برای توصیه این گوشی علاوه بر نمایشگر شیک و باتری خوب، تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ سازگار با نسل پنج هم نقشی تاثیرگذار است. با این حال شاید بهتر باشد خودتان را برای ملاقات با موبایلی به ضخامت هشت میلیمتر و وزن ۲۰۵ گرم آماده کنید. مقصر بخشی از این ابهت ملال آور، نمایشگر ۶.۶ اینچی سوپر AMOLED است. در حقیقت شیائومی برای دوپینگ سخت‌افزاری پوکو X۴ پرو، چاره‌ای جز افزایش ضخامت بدنه نداشته. چیزهایی مثل حسگرهای بزرگ دوربین و باتری پنچ هزار میلی‌آمپرساعتی با توان شارژ سریع ۶۷ وات هم این نکته منفی را توجیه می‌کنند. مورد آخر باعث می‌شود در صورت داشتن آدابتور مناسب در عرض ۴۱ دقیقه، باتری را از حالت صفر تا ۱۰۰ شارژ کنید.
سایر گزینه‌ها که باید زیرنظر گرفت: پوکو X۴ نسخه GT، هوآوی Nova ۹، و حتی شیائومی ۱۱T نسخه ۵G

۱۲ میلیون؛ شیائومی ۱۲ لایت یا گلکسی A۵۳ ۵G

راهنمای خرید موبایل در چهار بازه قیمت استراتژیک

شیائومی ۱۲ لایت با سه حسگر اصلی عکاسی می‌کند. بزرگترین آن‌ها یک حسگر واید ۱۰۸ مگاپیکسلی است

گلکسی A۵۳ و شیائومی ۱۲ لایت هر دو با نسل پنجم موبایل سازگاری دارند، به ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و هشت گیگابایت حافظه‌موقت مجهز هستند و دست برقضا نورسیده و در اصطلاح نوبرانه محسوب می‌شوند، اما برای انتخاب یکی از آن‌ها به چشمان تیزبین نیاز پیدا می‌کنید. اگر روی وزن و ابعاد گوشی وسواس داشته باشید باید همان اول شیائومی ۱۲ لایت را انتخاب کنید. وزن این گوشی به ۱۷۳ گرم می‌رسد در حالی که گلکسی A۵۳ نسخه ۵G، از ۱۹۰ گرم وزن برخوردار است.

احتمالا می‌خواهید بگویید ۱۷ گرم اختلاف وزن، خیلی تاثیرگذار نیست و نباید زیاد سخت گرفت، اما این برتری در بخش اندازه و ابعاد تقویت می‌شود. گلکسی A۵۳ یک موبایل است با ۱۶۰ میلیمتر قد، حدود ۷۵ میلیمتر عرض و هشت میلیمتر ضخامت و در نهایت ۶.۴ اینچ را عرض می‌کند در حالی که شیائومی ۱۲ لایت تقربیا با همان‌اندازه قد و عرض، هفت میلیمتر ضخامت دارد. این یک میلیمتر فاصله در کنار نمایشگری بزرگ‌تر و وزن کلی کمتر، از نظر زیبایی، محصول شیائومی را در همین قدم نسخت سه بر هیچ جلو می‌اندازد.

مردم عادی احتمالا در بخش سخت‌افزار اصلی هم تفاوت زیادی نمی‌بینند، اما شما به‌عنوان یک حرفه‌ای که مو را از ماست بیرون می‌کشد، حتما متوجه تفاوت تراشه اسنپدراگون ۷۷۸ شیائومی ۱۲ لایت و تراشه اگزینوس ۱۲۰۰ گلکسی A۵۳ نسخه ۵G هستید. حتی با وجود اینکه هر دو از کمک هشت گیگابایت حافظه‌موقت بهره می‌برند، حضور پردازنده گرافیکی Adreno، حکم برتری گوشی شیائومی را با قلم پررنگ امضا می‌کند.

شیائومی ۱۲ لایت با سه حسگر اصلی عکاسی می‌کند. بزرگترین آن‌ها یک حسگر واید ۱۰۸ مگاپیکسلی است که همراهش حسگر هشت مگاپیسکلی اولتراواید و دو مگاپیکسلی ماکرو به‌چشم می‌خورد. گلکسی A۵۳ با چهار حسگر عرضه شده که رزولوشن آن‌ها به ترتیب معادل ۶۴، ۱۲، پنج و پنج مگاپیکسل است. شاید فکر کنید دوربین چهارگانه بهتر است، اما شیائومی از حسگرهای باکیفیت‌تری استفاده کرده و در این بخش هم برنده می‌شود. سخاوتمندی در بخش باتری هم دست شیائومی ۱۲ لایت را گرفته است. باتری این گوشی را با وجود ظرفیت کمتر، به‌لطف توان شارژ ۶۷ وات می‌توان حدودا در ۲۶ دقیقه به‌طور کامل پر کرد در حالی که باتری پنج هزار میلی‌آمپری گلکسی A۵۳ با توان شارژسریع ۲۵ وات، فس‌فس‌کنان پیش می‌رود.

چون قرار نیست یک‌طرفه به قاضی برویم، بد نیست به دوتا برتری A۵۳ اشاره کنیم. اولی تکنولوژی نمایشگر سوپر AMOLED برابر نمایشگر AMOLED لایت ۱۲ است و دومی وجود امکان نصب کارت حافظه میکرو SD. شیائومی ۱۲ لایت این قابلیت ساده را به‌شکلی بی‌رحمانه دریغ می‌کند.
سایر گزینه‌ها که باید زیرنظر گرفت: پوکو F۴، گلکسی A۵۲s، پوکو F۲ پرو، گلکسی M۶۲، پوکو F۳ نسخه ۵G

۱۵ میلیون؛ شیائومی ۱۱T پرو یا گلکسی A۷۳ ۵G

راهنمای خرید موبایل در چهار بازه قیمت استراتژیک

می‌توانید با کمی قناعت و تیزهوشی، روی نسخه‌ای از گلکسی A۷۳ دست بگذارید که ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد

جدیدترین گوشی که می‌توان با پرداخت ۱۵ میلیون تومان خرید، گلکسی A۷۳ نسخه ۵G است. این محصول نمایشگری ۶.۷ اینچی از نوع سوپر AMOLED دارد و به پردازنده اسنپدراگون ۷۷۸ و هشت گیگابایت حافظه‌موقت مجهز است. چهار حسگر، کنار هم مجموعه دوربین اصلی را تشکیل می‌دهند که بزرگ‌ترین آن‌ها با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/۱.۸ مهمترین وظیفه را بردوش می‌کشد. حسگر ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، حسگر پنج مگاپیکسل ماکرو و حسگر پنج مگاپیکسل عمق این ترکیب را کامل می‌کنند تا بتوانید علاوه بر تصاویر پرتره، عکس‌های نزدیک در سوژه‌های ریز هم بگیرید. همچنین اگر خیلی به عکاسی سلفی می‌پردازید، A۷۳ با حسگر ۳۲ مگاپیکسل از نوع واید تمام تلاش خود را می‌کند تا شما را راضی نگه دارد. باتری پنج هزار میلی‌آمپر ساعتی این گوشی با توان ۲۵ وات شارژ می‌شود، اما داخل جعبه خبری از آدابتور نیست. پس زحمت خرید آن را گردن خودتان انداخته‌اند. گلکسی A۷۳ را از نظر ظاهری باید یک گوشی با قد ۱۶۳ میلیمتر، عرض ۷۶ میلیمتر و ضخامت هفت میلیمتر فرض کنیم که با توجه به ۱۸۱ گرم وزن، انصافا در طبقه موبایل‌های خوش‌دست قرار می‌گیرد. قیمت نسخه ۲۵۶ گیگابایت A۷۳ که با هشت گیگ حافظه‌موقت کار می‌کند، به ۱۵ میلیون می‌رسد، اما می‌توانید با کمی قناعت و تیزهوشی، روی نسخه‌ای دست بگذارید که ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد و ممکن است در بازار با پرداخت ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قابل خریداری باشد.

اگر دوربین و کیفیت عکاسی بهتر مدنظرتان باشد، با اینکه کمی قدیمی شده، خرید گلکسی S۲۰ نسخه FE را پیشنهاد می‌دهیم. دوربین این گوشی، DNA سری S۲۰ را به ارث برده و از نظر فنی با نسل پنج موبایل سازگار است. پس هنوز قابل اعتماد به‌نظر می‌رسد. گلکسی S۲۰ نسخه FE تقریبا ۱۰ گرم سنگین‌تر است، ولی پردازنده‌ای با قدرت بیشتر دارد. در این گوشی، دوربین را با ترکیب سه‌تایی قرار داده‌اند و هر سه با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل واقعی کار می‌کنند. برای همین عکس‌های تولید شده توسط آن را می‌توان ستایش کرد.

شیائومی ۱۱T نسخه پرو، یکی دیگر از گوشی‌های قابل اعتماد حاضر در بازه ۱۵ میلیون تومان محسوب می‌شود. هرچند نسبت به محصولات سامسونگ وزن و ضخامت بیشتری دارد، اما ترکیب تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ و ۱۲ گیگابایت حافظه‌موقت، ابهت خاصی به آن می‌بخشد. نمایشگر ۶.۶۷ اینچی که با فناوری AMOLED ساخته شده را هم دوست‌داشتنی ارزیابی می‌کنند. چون توانایی ارائه نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز را دارد و از حداکثر روشنایی ۱۰۰ نیت برخوردار است. دوربین ۱۰۸ مگاپیکسل سه‌گانه، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل، بارتی پنج هزار میلی‌آمپر ساعتی با توان شارژ سریع ۱۲۰ وات، امتیازهای مثبت شیائومی ۱۱T پرو را افزایش می‌دهند. باتری گوشی می‌تواند در ۱۷ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ شارژ شود.
سایر گزینه‌ها که باید زیرنظر گرفت: آنر ۷۰، موتورولا شیائومی پوکو F۴ نسخه GT، شیائومی ردمی K۵۰ نسخه گیمینگ و با کمی ولخرجی شاید شیائومی ۱۲X

۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 35015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha