چرا رئیس کل بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز ناتوان است؟ / وقتی رئیس بانک مرکزی از بین اقتصاددانان برجسته انتخاب نمی شود وضع همین می شود/امیدوارم مدیریت اقتصاد با این دست فرمان ادامه پیدا نکند!

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: برداشت بنده این است که دولت فعلی باوری به اهمیت انتخاب مدیران شایسته برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ندارد به این خاطر کارآمدترین مدیران را انتخاب نکرده است، بلکه اهداف و اغراض دیگری را دنبال می کند. امیدوارم مدیریت اقتصاد با این دست فرمان ادامه پیدا نکند!

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص ناکارآمدیرئیس بانک مرکزی در کنترل و تثبیت نرخ ارز و تبعات این موضوع در بخش های مختلف اقتصادی گفت: نرخ ارز یک کشور تابع عوامل اقتصادی است که مهمترین آن عرضه و تقاضای ارز است، هر چند بخش مهمی از عرضه و تقاضای ارز وابسته به نرخ تولید داخلی کشور است. به این معنا که افزایش تولید داخلی به رشد و رونق اقتصادی می انجامد و قدرت ارز داخلی را بالا می برد و به تبع آن، ارزش ارز داخلی افزایش می یابد.

وی در این باره افزود: بالعکس با افزایش رکود و تشدید مشکلات اقتصادی، نرخ ارز داخلی یعنی ریال ایران، کم ارزش تر می شود و به تبع آن ارزهای خارجی قیمت بالاتری می یابند. بی تردید اصلی ترین دلیل بی ثباتی و افزایش نرخ ارز خارجی در ایران ناشی از عدم رشد اقتصادی و منفی شدن رشد اقتصادی است. هر چند در کنار این موضوع باید از روی مسائلی پرده برداشت که در داخل و در مدیریت اقتصاد منجر به افزایش نوسان نرخ ارز می شود.

عزتی دراین باره تصریح کرد: عواملی که منجر به تغییر انتظارات اقتصادی از آینده می شوند، ضمن اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد ما پولی شده و قیمت ها و نرخ ارز مدام در حال تغییر است، بنابراین زمینه برای افزایش انتظارت تورمی در کشور به شدت بالا رفته و خبری از کاهش نرخ ارز و کاهش نرخ تورم و بازگشت رونق و برکت به سفره های مردم نیست.

وی در خصوص سایر عوامل موثر بر کاهش یا افزایش نرخ ارز گفت: عواملی مثل تشدید تحریم ها انتظارات آینده را منفی تر می کند که در نهایت به افزایش نرخ ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی منتهی می شود. از سوی دیگر عوامل دیگری مثل کاهش یا لغو تحریم ها منجر به بهبود وضعیت ارز و کاهش نوسانات قیمتی می شود که در نهایت به قدرت یافتن ریال یا پول ملی ما کمک می کند.

مرتضی عزتی استاد اقتصاد مهمترین دلایل افزایش نرخ ارز و شتاب گرفتن نوسانات قیمتی در یک سال اخیر را بررسی کرد و گفت: متاسفانه در این دوره تقریبا عوامل منفی رشد بیشتری نسبت به عوامل مثبت داشته اند، مثل منفی شدن رشد اقتصادی و افزایش انتظارات نامطلوب اقتصادی و افزایش تحریم ها و برخی حواشی سیاسی از جمله اعتراضات داخلی و انتصاب مدیرانی که به لحاظ علمی و اجرایی مورد تایید جامعه اقتصاددانان نخبه کشور نیستند همگی نشانه های منفی است که در اقتصاد منتشر شده و موجب شده نرخ ارزهای خارجی افزایش یافته و ارزش ریال کاهش بیابد.

عزتی مولفه های مهم انتخاب رئیس بانک مرکزی در اقتصادهای توسعه یافته را تشریح کرد و گفت: در تمام کشورهای توسعه یافته و کشورهای موفق رئیس بانک مرکزی از بین اقتصادانان برجسته کشور انتخاب می شود، ضمن اینکه معاونین نیز از برجسته ترین ها هستند. وقتی در ایران رئیس بانک مرکزی از بین برجسته ترین اقتصاد دانان انتخاب نمی شود نباید انتظار داشت بانک مرکزی سیاست های اقتصادی مناسبی اعمال کند و وضعیت اقتصادی کشور و مسائل حول محور پولی و ارزی روند رو به رشد و مثبتی بگیرند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه آقای صالح آبادی برخی اقتصاددانان را برای مشاوره به همکاری با بانک مرکزی دعوت کرده است اما این اقتصاددانان از برترین اقتصاددانان کشور نیستند. از سوی دیگر متاسفانه به نظر می رسد در سیستم دولت کسانی که مدیران را تعیین می کنند اعتقادی به این موضوع ندارند که کار باید به متخصصان کاربلد سپرده شود یا اینکه هدف دیگری دنبال می شود که ما از آن مطلع نیستیم!

عزتی معتقد است: بقیه مدیران نیز در بخش های مختلف از مدیران با سابقه اجرایی و کارنامه مطلوب و با تجربه انتخاب نشده اند و در حوزه تخصصی کاری که در آن هستند بهترین ها نیستند به طوری که بسیاری از این مدیران در حوزه تخصصی و کاری سپرده شده اصلا سابقه ای ندارند. بعضی ها بدون اینکه حتی یک روزی درباره پست واگذار شده کار کرده باشند در بالاترین رده های مدیریتی قرار گرفته اند. قطع به یقین انتخاب های غیر شایسته عمومی ترین مشکل دولت سیزدهم است که به این خاطر انتقاد بسیاری به این دولت وارد است موضوعی که منجر به هم ریختگی اقتصاد و دستگاه هایی شده که باید اقتصاد ایران را به درستی مدیریت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: برداشت بنده این است که دولت فعلی باوری به اهمیت انتخاب مدیران شایسته برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ندارد به این خاطر کارآمد ترین مدیران را انتخاب نکرده است، بلکه اهداف و اغراض دیگری را دنبال می کند.

وی در این باره توضیح داد: اهدافی مثل روی کار آوردن همفکران به هر قیمتی یا یک دست شدن حاکمیت فقط مشروط به اینکه همفکر و هم جریان سیاسی دولت باشند. عدم استیضاح وزیر صمت علی رغم اینکه تعداد زیادی از نمایندگان خواستار استیضاح وی بودند نشان داد در کمیسیون ها خبرهای دیگری است، حتی به قیمت از دست رفتن صنعت کشور حاضر به دادن پست به متخصصین امر نیستند فقط همفکر بودن و در جناح دولت بودن برایشان مهم است. رویکرد و عملکرد دولت در عدم پاکسازی مدیران ناکارآمد نشان دهنده سطح فکر و دامنه کوتاه اندیشه درباره آینده اقتصاد کشور است که متاسفانه خطرناک است.

وی در پایان گفت و گو در پاسخ به این سوال که نظرتان درخصوص وضعیت متغیرهای اصلی اقتصاد با مدیریت فعلی دولت چیست به چند کلمه اکتفا کرد و گفت: امیدوارم مدیریت اقتصاد با این دست فرمان ادامه پیدا نکند!

۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 34999

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha