جنجال خبری رویترز درباره ارتباط بایننس با صرافی‌های ایرانی

خبرگزاری رویترز که مدتی است فعالیت‌های بایننس و رابطه این صرافی با کاربران ایرانی را دنبال می‌کند، دو روز پیش گزارشی را منتشر کرد که در آن با استناد به داده‌های پلتفرم تحلیلی چین‌آلیسیس (Chainalysis) مدعی شده بود با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از سال ۲۰۱۸ میلادی ۸میلیارد دلار تراکنش ارز دیجیتال میان بایننس و کاربران ایرانی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در گزارش رویترز گفته شده است ۷.۸میلیارد دلار، یعنی ۹۷.۵درصد از این مبلغ، از طریق صرافی ایرانی نوبیتکس مبادله شده است. طبق ادعای این خبرگزاری، پس از بایننس، کوکوین با ۸۲۰میلیون دلار تراکنش مستقیم و غیرمستقیم محبوب‌ترین صرافی خارجی میان کاربران نوبیتکس از سال ۲۰۱۸ بوده است.

رویترز حتی در بخشی از گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که در این مدت بخش آمریکایی صرافی بایننس (Binance.US) نیز ۱.۵میلیون دلار مبادله با صرافی‌های نوبتیکس، والکس و تترلند داشته است. کوین نیک مارکت، ایرانیکارت، رابکس و سرمایکس نیز از دیگر پلتفرم‌های ایرانی هستند که رویترز در گزارش خود از آنها نام برده است.

با اینکه رویترز در بخش‌های پایانی گزارش خود مشخصاً به این نکته اشاره کرده است که نوبیتکس یا دیگر صرافی‌های ایرانی از سوی دولت آمریکا تحریم نشده‌اند و شواهدی هم مبنی بر استفاده اشخاص و سازمان‌های تحریم‌شده ایرانی از بایننس وجود ندارد، انتشار این گزارش با واکنش دو صرافی بایننس و نوبیتکس همراه بود.

واکنش بایننس به گزارش رویترز: ملزم به پیروی از قوانین تحریمی آمریکا نیستیم

ادعای محوری گزارش رویترز این است که انجام تراکنش میان بایننس و پلتفرم‌های ایرانی، می‌تواند این صرافی را در معرض خطر پیگرد به خاطر نقض ممنوعیت‌ تجارت با ایران قرار دهد که شامل تحریم‌های ثانویه (مقررات تحریمی که شرکت‌های غیرآمریکایی هم ملزم به رعایت آنها هستند) نیز می‌شود. چاگری پیوراز (Chagri Poyraz)، مدیر بخش تطبیق با مقررات تحریمی بایننس اما، بدون اینکه اشاره مستقیمی به مسئله تحریم‌های ثانویه کرده باشد، می‌گوید این صرافی یک شرکت آمریکایی نیست و به همین خاطر ملزم به پیروی از قوانین ایالات متحده نیز نخواهد بود؛ با وجود این همواره در تلاش برای دور نگه‌داشتن نهادهای تحریم‌شده از پلتفرم خود هستند.

او حتی در بخش ابتدایی یادداشت خود در واکنش به گزارش رویترز مدعی شده است اخیراً پس از کشف تعدادی حساب مربوط به صرافی‌های ایرانی که قصد انتقال وجه از طریق بایننس را داشته‌اند، اقدام به مسدودکردن تراکنش و حساب‌های مذکور کرده‌اند.

با این حال، نقد مدیر بخش تطبیق با مقررات تحریمی بایننس به گزارش رویترز این است که استناد به داده‌های بلاک چینی به تنهایی، می‌تواند به شکل‌گیری فرضیات و نتیجه‌گیری‌های نادرست درباره ارتباط این صرافی با وجوه مربوط با نهادهای تحریم‌شده منجر شود.

پیوراز در یادداشت خود دراین‌باره گفته است: حقیقت این است که داده‌های بلاک چینی کل ماجرا را به‌درستی تعریف نمی‌کند. ممکن است یک صرافی ناخواسته تراکنشی را از یک کیف پول ایرانی دریافت کرده باشد. همچنین ممکن است از یک صرافی مبلغی به یک آدرس ارسال شود که در لحظه تراکنش یک آدرس قانونی (تحریم‌نشده) در نظر گرفته می‌شد، اما پس از تحلیل داده‌های بلاک چینی به این نتیجه برسیم که آن آدرس در واقع واسطه‌ای برای دورزدن تحریم‌ها و در ارتباط با یک نهاد تحریم‌شده بوده است. نکته اصلی این است که هرگز نمی‌توان مقصود یک مجموعه را تنها با استناد به داده‌های بلاک چینی مشخص کرد.

پیوراز همچنین گفته است که بایننس یکی از سخت‌گیرانه‌ترین تدابیر امنیتی را برای مقابله با این دست از تراکنش‌ها (مرتبط با نهادهای تحریم‌شده) دارد و در صورت مواجه با چنین مواردی، بلافاصله برای رفع مشکل اقدام خواهند کرد.

پاسخ نوبیتکس: گزارش رویترز گمراه‌کننده است

همان طور که در ابتدا گفته شد، رویترز در گزارش خود مدعی شده از سال ۲۰۱۸ میلادی مبلغ قابل‌توجهی میان نوبیتکس و بایننس جابه‌جا شده است و علاوه بر این، ادعا کرده است این صرافی ایرانی به‌نوعی در دورزدن تحریم‌ها توسط اشخاص تحریم‌شده ایرانی نقش داشته است.

نوبیتکس اما در واکنش به این گزارش گفته ضمن اینکه به اعتبار داده‌های مجموعه چین‌آلیسیس خدشه وارد است، نحوه اشاره به آمار مربوط به تبادل ۸میلیارد دلاری میان کاربران ایرانی و بایننس از سال ۲۰۱۸ نیز گمراه‌کننده است.

نوبتیکس در بیانیه خود گفته است: اشاره به این آمار و ارقام از این حیث گمراه‌کننده است که ممکن است این برداشت ایجاد شود که این رقم به صورت یک‌سویه از نوبیتکس به بایننس منتقل شده است، در صورتی که عدد مورد ادعا، مجموع تراکنش‌های انجام شده توسط کاربران ایرانی با بایننس از سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. در حالی که یک کاربر ممکن است یک مقدار مشخص دارایی را بارها بین پلتفرم داخلی و خارجی و کیف پول به منظور ترید جابه‌جا کرده باشد. در گزارش رویترز جمع تمام این تراکنش‌ها بدون اشاره به اینکه این مبالغ بارها در گردش بوده، به‌عنوان حجم معاملات معرفی شده است. تاکید بر این حجم تبادل مالی، بدون اشاره به تعداد گردش مبادلات و مبلغ خالص خروجی یا ورودی، به نوعی تحریف واقعیت است که در راستای اهداف خاص انجام شده است.

نوبیتکس در رابطه با ادعای رویترز مبنی بر نقش‌داشتن این صرافی در دورزدن تحریم‌ها گفته است: در گزارش رویترز انجام تراکنش‌های رمزارزی در راستای اقداماتی مثل دور زدن تحریم‌ها یا خروج ارز تفسیر شده که تلقی درستی نیست. قاعدتا این تراکنش‌ها یک طرفه و از پلتفرم ایرانی به بستر خارجی یا کیف پول‌های شخصی نبوده و روندی رفت و برگشتی داشته است. از سوی دیگر بسترهایی همچون بایننس که قوانین سختگیرانه‌ای برای شناسایی کاربران دارند، هرگز نمی‌توانند مقصد مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها باشند و راهکارهای بسیار ساده‌تر مانند بسترهای غیرمتمرکز وجود دارند. بنابراین واضح است که بخش اعظم چنین ادعایی صرفا در نظر نگرفتن حقیقت هدف کاربران در استفاده از یک بستر خارجی برای ترید بوده است.

با توجه به نگرانی‌های برخی کاربران از احتمال مسدودشدن سرمایه آنها در صرافی‌های داخلی، نوبیتکس در بخش پایانی بیانیه خود گفته است «مادامی که کاربران ایرانی، فعالیت خود را در بسترهای داخلی انجام دهند، هیچ گونه خطری متوجه دارایی‌های رمزارزی آنها با ماهیت غیرقابل تحریم نخواهد شد».

۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 34991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha