صالح‌آبادی بدترین رئیس بانک مرکزی تاریخ ایران است/ او تسلطی روی بانک مرکزی ندارد/ افزایش ۴۰ درصدی نرخ دلار در یکسال بخاطر سیاست‌های غلط صالح‌آبادی است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بانکی گفت: با بررسی روسای بانک مرکزی اعم از قبل و بعد از انقلاب به سهولت این نتیجه حاصل می شود که رئیس بانک مرکزی فعلی ناکارآمد ترین رئیس بانک مرکزی ایران است که متاسفانه به هیچ وجه تسلطی روی مدیریت بانک مرکزی ندارد و اصلا دیدگاهی از ماهیت پول ندارد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دکتر عطا بهرامی استاد اقتصاد و تحلیلگر بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در انتقاد به افزایش نرخ ارز و عدم مدیریت بازار ارز نسبت به عملکرد رئیس بانک مرکزی در یک سال گذشته گفت: اعتراضاتی که در کف خیابان نسبت به یک سری مسائل، موفق به کسب نتیجه نشد و آحاد ملت و افراد با سلایق مختلف به آن نپیوستند به نظر می رسد با عدم درک حساسیت امروز جامعه ایران نسبت به مسائل اقتصادی با شوک افزایش نرخ ارز می تواند صحنه های خطرناکی بیافریند که این بار عده زیادی از مردم را به دلیل افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش ریال و از بین رفتن سفره و نانشان به خیابان بکشد.

وی در این باره عملکرد رئیس بانک مرکزی نیز گفت: به باور بنده، آقای صالح آبادی بدترین رئیس بانک مرکزی تاریخ ایران است. با بررسی روسای بانک مرکزی اعم از قبل و بعد از انقلاب به سهولت این نتیجه حاصل می شود که رئیس بانک مرکزی فعلی ناکارآمد ترین رئیس بانک مرکزی ایران است که متاسفانه به هیچ وجه تسلطی روی مدیریت بانک مرکزی ندارد و اصلا دیدگاهی از ماهیت پول ندارد.

عطا بهرامی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه زمانی برای کسب تجربه از عملکرد روسای قبلی بانک مرکزی هم نمی گذارد، بلکه خود را مشغول کارهای اداری مثل راه اندازی سامانه فروش ارز و باز کردن دکه برای فروش دلار کرده است.به نظر می رسد آقای صالح آبادی بانک مرکزی را اداره ای فرض کرده که عده ای در آن مشغول خرید و فروش ارز باشند در حالی که در بانک مرکزی باید اصلی ترین استراتژیهای اقتصادی کشور چیده شود اما متاسفانه آقای صالح آبادی بانک مرکزی را با اداره ثبت احوال و ریاست بر آن اشتباه گرفته است.

بهرامی معتقد است افزایش ۴۰ درصدی نرخ دلار در یک سال گذشته به دلیل اتخاذ سیاست های غلط آقای صالح آبادی است به این دلیل که وی نه تنها درباره تک نرخی کردن ارز صحبت نمی کند حتی به عنوان مساله نیز به موضوعی با این اهمیت نمی پردازد. ضمن اینکه به یاد داریم وی درخصوص حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز حرف های دو پهلو می زد.

وی در این باره تصریح کرد: علی رغم اینکه دولت در حذف ارز ترجیحی، نه ماه زمان از دست داد و دیر این اقدام را در دستور کار خود قرار داد اما کمترین علاقه ای برای حذف نرخهای متعدد ارز و بازگشت به تک نرخی کردن ارز نشان نداد. در حالی که انتظار می رفت دولت به سرعت ارزهای چند نرخی را حذف و ارز نیما و بازار آزاد را یکی کند، بلکه بانک مرکزی نرخ های قبلی را نگه داشت و یک دلار توافقی هم به قبلی ها اضافه کرد . بی تردید در نظام چهار نرخی فعلی نمی توان تعادل قیمتی ارز را حفظ کرد، ضمن اینکه در شرایط بی ثباتی که نرخ دلار مدام در حال افزایش است صادر کنندگانی که دلار نیمایی دریافت کرده اند به دنبال فرصتی برای عرضه ارز در بازار آزاد هستند. متاسفانه با عملکرد غلط رئیس بانک مرکزی ساختار ارزی کشور به هم ریخته است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: دستکاری ترازنامه بانکها و عدم تعیین تکلیف ریسک بانکها با بی توجهی و عدم نظارت و عدم قدرت عمل بانک مرکزی باعث شده ریسک بانک به جای اینکه به گردن وام دهنده و گیرنده وام بیفتد به بانک مرکزی منتقل شده است. نقدینگی از مرز ۵۴۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته و تورم بیداد می کند. با بهره ۲۰ درصدی تسهیلات بانکی همه خواهان دریافت وام هستند لذا به دلیل سیاست گذاری های غلط بانک مرکزی، خروجی خلق پول و تورم بالا رفته و اقتصاد را به شدت تحت فشارهای مختلفی قرار داده است.

عطا بهرامی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد بانک مرکزی ایران بی صاحب و رها ترین سازمان و نهاد در جمهوری اسلامی ایران است که بلاتکلیف مشغول روزمرگی است به طوری که وضعیتی نگران کننده تر از مدیریت بانک مرکزی و خروجی تصمیماتی که از دل بانک مرکزی بیرون می آید در حال حاضر برای کشور نمی توان تصور کرد.

وی در خصوص ماندگاری اعتراضات مردمی گفت: در صورت عدم تغییر رئیس بانک مرکزی و اصرار بر بحرانی کردن وضعیت اقتصادی جامعه قطع به یقین شاهد ماندگاری اعتراضات و افزایش آن به بدنه سایر اقشارجامعه خواهیم بود چرا که به دلیل عدم ثبات نرخ ارز و بی ثباتی اقتصادی فعالین اقتصادی و مردم کپ کرده اند و تصویر روشنی از آینده اقتصاد کشور ندارند.

عطا بهرامی در خصوص زیان های بی ثباتی نرخ ارز روی اقتصاد کشور، خاطر نشان کرد: ثبات در نرخ ارز مولفه بسیار مهمی برای راه افتادن چرخه اقتصاد است حتی اگر دلار در نرخ بالایی بماند اما ثابت باشد زیان های آن به مراتب کمتر از نوسانات مداوم قیمتی است. نوسانات قیمتی کمر بازار را می شکند. منفی شدن رشد اقتصاد در چند سال گذشته ناشی از نوسانات ارزی است که آثار خود را در بخش واقعی اقتصاد و تجارت نشان داده است به طوری که فعالان و کنشگران اقتصادی در این بازار قادر به تصمیم گیری نیستند و بلاتکلیف منتظر وقایع آتی اقتصاد هستند.

بهرامی درپایان گفت و گو تاکید کرد: امیدوارم رئیس جمهور برای برخی از وزرای ناکارآمد و تغییر رئیس بانک مرکزی کاری کند چرا که نه تنها زمان تغییر برخی وزرا و رئیس بانک مرکزی فرا رسیده، بلکه این تصمیم باید ماه ها قبل گرفته می شد تا اقتصاد ایران زیان های بیشماری را متحمل نمی شد.

۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
کد خبر: 34984

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      0 0
      متاسفانه کجاست گوش شنوا ؟
    • بهروز IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      0 0
      ایشان مترسک ساده ای بودند.دولت سایه حرف اول و آخر را می زند
    • ت ر IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      بدبختی اینه که ریسی هم درک درستی از سیاست و اقتصاد ندار چقدر تجربه مدیریت دار تازه. اگه اینجوری زود چرا طرف. سال درس بخونه یا تجربه کسب کنه بابا داد امام صادق چیزی نمود بلند شه بگه اسم من خراب کردید