از یکسان شده فرمت گزارش یک ماهه صنایع تا بازنگری در دستورالعمل حاکمیت شرکتی

ولی‌اله جعفری، سرپرست جدید مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس برنامه‎‌ های این مدیریت در راستای حفظ و بهبود و همچنین توسعه فعالیت‌های این واحد را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برنامه‌ این مدیریت اظهار کرد: این مدیریت به دو بخش نظارت بر ناشران و نظارت بر موسسات حسابرسی تقسیم می‌شود. در بخش نظارت بر ناشران برنامه‌های این مدیریت در دو محور اساسی حفظ و بهبود وضعیت موجود و توسعه مدیریت در دستورکار قرار گرفته است.

ولی‌اله جعفری با مدنظر قرار دادن برنامه‌های تدوین شده این مدیریت برای حفظ و بهبود وضعیت موجود، گفت: ثبات رویه در گزارش‌هایی که در کدال منتشر می‌شوند به منظور آماده کردن اطلاعات لازم برای ذی‎نفعان، نخستین برنامه است. برای نمونه، در این برنامه مقرر شده است تا گزارش‎ ماهانه همه صنایع با فرمت یکسان ارائه شود تا سهامداران یک صنعت بتوانند ضمن بررسی شرکت‌های آن صنعت، آن‌ها را با شرکت‌های دیگر در همان صنعت مقایسه کنند.

او با بیان اینکه گزارش تفسیری مدیریت از زمانی که انتشار آن لازم‌الاجرا شد با استانداردهای مدنظر فاصله داشته، اذعان کرد: هدف این است تا گزارش‌های تفسیری مدیریت به نقطه‌ای برسد تا مورد استفاده سهامداران قرار بگیرد و در مدل تصمیم‌گیری آنها بازتاب یابد.

این مدیر سازمان با اشاره به اینکه به‌تازگی دستورالعمل حاکمیت شرکتی اصلاح و به تصویب هیات مدیره رسیده، عنوان کرد: برای اینکه دستورالعمل حاکمیت شرکتی به درستی اجرا و از قابلیت کنترل برخوردار شود، تلاش شده در سامانه کدال برای مفاد دستورالعمل حاکمیت شرکتی، اطلاعیه‌هایی تعریف شوند یا در اطلاعیه‌های موجود کنترل‌هایی تعیین شود تا از طریق آن بتوان مفاد این دستورالعمل را نظارت کرد.

او برنامه چهارم که مورد تاکید ریاست سازمان است را برگزاری نشست‌های مستمر و دوره‌ای با فعالان و تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه برشمرد و ادامه داد: هدف این است بازخورد نظرات کارشناسی در قالب اطلاعیه‌های کدال پیاده‌سازی شود تا اطلاعات برای تصمیم‌گیری سهامداران در دسترس آنها قرار بگیرد.

جعفری ادامه جلسات میز صنعت را از دیگر برنامه‌های حفظ و بهبود وضعیت موجود این مدیریت خواند و ادامه داد: برگزاری حداقل یک میز صنعت در ماه در دستور کار جدی است و امید می‌رود پس از آن با برگزاری جلسات دائمی با شرکت‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای آن صنعت، مشکلات صنایع به مراجع ذی‌ربط منعکس شود.

او اصلاح مقررات مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و بازگشایی هرچه زودتر نمادهای معاملاتی آنها را برنامه ششم برشمرد و افزود: توسعه سامانه‌هایی که برای برگزاری مجامع الکترونیک مورد نیاز است، برنامه دیگر این مدیریت به‌شمار می‌رود. در همین راستا، با توجه به فرصتی که تا فصل مجامع در اختیار داریم باید شرکت‎ها را ترغیب کنیم تا مجامع را به صورت الکترونیک برگزار کنند و لازمه این امر، توسعه و ایجاد سامانه‌های قابل اتکا است و لازم است نخست سامانه‌های موجود تجهیز شوند تا برگزاری مجامع به شکل الکترونیک آماده شوند.

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس با اشاره به برخی از مقرراتی که طی سنوات اخیر به تصویب رسیده که اجرای آنها می‌تواند موجب احقاق حقوق سهامداران به بازار سرمایه باشد، تصریح کرد: پرداخت سود سهامداران و سودهای رسوب شده از طریق سامانه سجام از جمله این مقررات است. در همین راستا تلاش‎های زیادی انجام شده و به دنبال این هستیم رویه موجود با جدیت بیشتری ادامه یابد.

او مکانیزه کردن تجربیات در واحد نظارت بر ناشران را آخرین برنامه در راستای حفظ و بهبود وضعیت موجود عنوان کرد و گفت: هدف این است این تجربیات در سامانه کدال پیاده سازی شود تا همکارانی که به تازگی به مجموعه افزوده می‌شوند بتوانند با بهره‌گیری از این تجربیات نظارت بهتری بر عملکرد شرکت‌ها داشته باشند.

برنامه‌های مدیریت نظارت بر ناشران در راستای توسعه این مدیریت

جعفری برنامه‌های خود در راستای توسعه این مدیریت را در محورهای زیر برشمرد و ابراز کرد: به‌روزرسانی دستورالعمل افشای اطلاعات به‌ویژه در خصوص افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب با دو هدف افزایش قابلیت اتکا به اطلاعات ناشران و کاهش زمان توقف نمادها، نخستین برنامه در این محور است.

او اصلاح دستورالعمل پذیرش و ارتقای الزامات پذیرش را مورد دوم برشمرد و ادامه داد: با توجه به شرایط جدید متقاضیان پذیرش، لازم است این دستورالعمل اصلاح و بازنگری و به‌روز شود. همچنین، به‌روز کردن دستورالعمل معاملات به منظور کاهش مدت زمان توقف نمادها در موارد مورد نیاز از دیگر برنامه‌ها است.

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس تدوین دستورالعمل رتبه‌بندی ناشران را برنامه چهارم برشمرد و گفت: پس از سال ۹۶ رتبه‌بندی ناشران انجام نشد و اکنون به دنبال این هستیم تا با توجه به شرایط موجود ناشران، دستورالعملی تهیه شود تا ناشران بر اساس آن رتبه‌بندی شوند.

او برگزاری جلسات پرسش و پاسخ سهامداران با مدیران شرکت‌های بورسی پس از انتشار صورت‌های مالی را از دیگر برنامه خواند و ادامه داد: در حال حاضر در حال تنظیم مقررات این نشست‌ها هستیم و لازم است زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود تا نخست جلسات با شرکت‌های بزرگ برگزار شود و پس اخذ بازخوردهای مناسب، همه شرکت‌ها موظف خواهند شد تا افزون بر مجامع سالیانه خود، جلسات پرسش و پاسخ میان دوره‌ای را نیز برگزار کنند.

این مدیر سازمان با بیان اینکه مدیریت نظارت بر ناشران در راستای انتقال وظایف بورس‌ها، مقرراتی را تعریف کرده است، گفت: این مقررات عمدتا در سال ۹۶ تدوین شده و اکنون لازم است با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه مقررات جدیدی تدوین شود تا بورس‌ها نیز در مواجهه با بررسی اطلاعات و صورت‌های مالی یک رویه مشخص و ثابتی را در پیش بگیرند.

برنامه‌های پیش‌روی واحد نظارت بر موسسات حسابرسی

جعفری در بخش انتهایی با اشاره به سرفصل‌ برنامه‌های این مدیریت در بخش نظارت بر موسسات حسابرسی اظهار کرد: اصلاح دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان که طی سنوات گذشته توسط شورای عالی بورس به تصویب رسیده، نخستین برنامه در این راستا است.

او اجرای پروژه XBRL را برنامه دیگر برشمرد و افزود: با همکاری شرکت رایان بورس این پروژه دنبال خواهد شد. افزایش موارد رسیدگی به گزارش حسابرسی شرکت‌ها نیز از دیگر برنامه‌ها در این محور است.

۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 34969

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha