حضور اتوبوسی مدیران صداوسیما در هلدینگ خلیج فارس

امیرعباس مهدوی مهر که پیش از این مدیرکل بازرگانی سازمان صدا و سیما بود، طی یک انتصاب غیر تخصصی، به عنوان مدیرعامل شرکت تجارت صنعت هولدینگ خلیج فارس منصوب شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین، روز چهارشنبه (یازدهم آبان ماه) علی عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در حکمی امیرعباس مهدوی مهر را به عنوان مدیرعامل جدید شرکت تجارت صنعت منصوب کرد.

مهدوی مهر در حالی به این سمت منصوب شد که دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری است و پیش از این در مجموع بیش از ده سال مدیرکل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده است و در سوابق کاری او، ‌مدیرکلی بودجه سازمان صدا و سیما، عضویت در هیئت‌ امنای صندوق بازنشستگی سازمان صداوسیما، هیئت ‌مدیره شرکتهای سروش رسانه، صوتی و تصویری سروش و ساراتل ایران به چشم می‌خورد.

این انتصاب، موج انتقادها را در فضای مجازی به راه انداخته است. هلدینگ خلیج فارس همواره در معرض انتصابات غیر تخصصی بوده همانطور که انتصاب علی عگسری در سمت مدیرعاملی این مجموعه با انتقادهای شدیدی روبرو بود. علی عسکری که پیشتر رییس سازمان صدا و سیما در اقدامی عجیب به مدیرعاملی هلدینگ عظیم پتروشیمی خلیج فارس منصوب شد و اکنون هم این مدیرعامل، امیرعباس مهدوی مهر را به عنوان مدیر عامل جدید شرکت تجارت صنعت این هلدینگ معرفی کرده؛ اقدامی عجیب و غیرکارشناسانه!

هدایت‌الله خادمی، عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس و رییس هیئت مدیره شرکت عملیات اکتشاف نفت ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به انتصاب‌های غیرکارشناسانه اشاره کرده و می‌گوید: اگر در پی توسعه‌ی کشور بودیم، باید از شایستگان استفاده می‌کردیم.

این اولین بار نیست که شاهد انتصاب مدیران در بخش‌هایی هستیم که سابق بر این، کمترین تخصص را در حوزه‌ای که مدیریت آن را بر عهده گرفته‌اند ندارند و احتمالاً آخرین‌بار هم نیست. روی دادن این اتفاق در هلدینگ مهمی مانند خلیج فارس، نشان از وضعیت بغرنج مدیریت کلان این مجموعه دارد.

خادمی با بیان اینکه بحث متخصص بودن مدیران، به طور کامل رها شده می‌گوید: فامیل‌بازی، قوم‌گرایی و بخشی‌نگری، تنها معیارهایی است که در انتخاب مدیران در نظر گرفته می‌شود. این وضعیت را در شرکت‌های مختلف شاهدیم و متأسفانه مثل فساد که در همه‌ی سطوح وجود دارد، انتصاب‌های غیرکارشناسانه نیز مانند موریانه در حال تخریب هستند.

شاخص انتخاب مدیران، ناشایسته‌ سالاری است

او با اشاره به بحث ناشایسته سالاری اضافه می‌کند: تنها شاخصی که برای انتخاب مدیران وجود دارد، ناشایسته سالاری است. از مدیران درباره‌ی تجربه و تخصصشان سوال نمی‌شود چرا که شاخص‌های شایستگی در کشور ما فراموش شده‌اند و به جای آن‌ها، بی‌سوادی، خویشاوندی، همشهری بودن با مسئولان و... در اولویت قرار گرفته است؛ این مسأله از معاونت ریاست جمهوری تا همه‌ی سطوح دولتی را شامل می‌شود.

خادمی ادامه‌ می‌دهد: چنین وضعیتی است که مملکت ما دچار رکود اقتصادی شده، تورم وحشتناک است، روز به روز بر تعداد مهاجرین افزوده می‌شود، دارایی‌های مردم و آن چیزی که به عنوان پس‌انداز در بانک‌ها نگه داشته بودند، فرو ریخته و فقر گسترش پیدا کرده است.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس با بیا اینکه امیدی به مدیریت مهدوی‌ مهر در سمت تازه‌ی خود نیست می‌گوید: ما در موضوعات شخصی مانند تعمیر یک وسیله‌ی شخصی، بی محابا عمل نمی‌کنیم و حتماً درباره‌ی آن پرس‌وجو می‌کنیم تا بهترین تعمیرکار را پیدا کنیم اما در خصوص منابع مملکت بی‌خیالیم و هرطور که می‌توانیم آن‌ها را تباه می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: بعد از گذشت یک سال و چند ماه هنوز مجلس از وزار نپرسیده که برنامه‌هایی که ارائه کردید را به کجا رساندید، در حالی که مجلس باید پیگیر منابع کشور باشد.

وزارت نفت باید روی انتصاب‌های خود تجدید نظر کند

هلدینگ خلیج فارس را به غول پتروشیمی ایران تشبیه کرده‌اند اما به نظر نمی‌رسد این غول مانند سابق قدرتمند باشد و با انتصاب‌هایی که در آن صورت گرفته، کم رمق شده است.

اگر پیش‌تر در انتصاب علی عسکری در سمت مدیر عامل این مجموعه بازنگری می‌شد، امروز مهدوی مهر بر کرسی ریاست شرکت تجارت صنعت این مجموعه تکیه نمی‌زد. این چرخه‌ی معیوبی است که در پی انتصاب‌های اشتباه به گردش درمی‌آید و توقف آن، به یک مشکل اساسی بدل می‌شود.

خادمی معتقد است: زمانی که شما یک شخص متخصص درجه اول را برای مدیریت انتخاب کنید، او هم برای مجموعه‌ی خود در پی آدم‌های درجه اول است اما زمانی که شخص درجه سه را انتخاب می‌کنید نباید امیدی به انتصاب‌هایش داشته باشید چرا که حتماً به آدم‌های درجه پنجم رجوع می‌کند.

او اضافه می‌کند: با از بین رفتن بحث شایسته‌سالاری در کشور ما، تخصص و تعهد معنای خود را از دست‌ داده‌اند. مگر زمانی نمی‌خواستند یک سبزی فروش را در سمت مدیرعامل پتروپارس معرفی کنند؟! آن‌ها مجوز دارند سرمایه‌ای که متعلق به مردم است را هدر کنند.

این نوع مدیریت و این انتصاب‌های عجیب و شبه‌ناک، بر کشوری که 9 درصد منابع دنیا را در اختیار دارد نه تنها غلط است بلکه غیرمنصفانه و ناعادلانه است؛ چطور است کسی می‌تواند بعد از سال‌ها کار در صداوسیما، به پتروشیمی ورود کند و بر کرسی مدیریتی تکیه بزند که نیازمند تخصص است؟

بخش عمده‌ای از سهام هلدینگ خلیج فارس به طور مستقیم و غیرمستقیم از سوی وزارت نفت مدیریت می‌شود، پس می‌توان این انتصاب‌ها را، انتصاب‌هایی از سوی وزارت نفت دانست که لازم است در آن تجدیدنظر کند.

۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 34949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      1 0
      متاسفانه امیرعباس مهدوی مهر که به تازگی جلوی اسمش امیر را هم اضافه کرده همون عباس مهدوی مهر هست که در دوران کاری خود در صداوسیما بصورت غیابی بهش دانشگاه آزاد اسلامی لیسانس حسابداری دادن و در زمان روی کار امدن سرافراز بازنشسته شد ولی به محض حضور عسکری مجددا دعوت بکار شد و مدیرکلی بود که باعث شد رسانه ملی تبدیل به تبلیعات بازرگانی شد.الانم که عسکری دوباره باند خودش رو برده پتروشیمی خلیج فارس.متاسفیم برای نفت که از امثال این افراد بازنشسته و باسابقه مدیریتی که کشور رو به گل نشوندن استفاده میکنه.مهدوی مهر نه سواد داره و نه تجربه مرتبط و نه حسن سابقه و کاملا نتایج کارش توی صداوسیما مشخص هست و مطمئنن خلیج فارس را هم نابود میکنه.
    • فاطمه IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 0
      آقای امیرعباس مهدوی مهر در تمام دوران کاری حتی یک بسته زعفران هم صادر نکرده حالا چطور میخواد محصولات پتروشیمی را صادر کنه!!حتی یک ساعت هم سابقه کار داخل نفت و پتروشیمی نداره و محصولات و ویژگیهای آنها رو نمیدونه حالا تاکی باید کاراموزی کنه و یاد بگیره!!اخه مگه قحط الرجال شده که ایشون رو که حتی یک کلمه از روبط بین الملل و زبان خارجی و روابط جهانی رو بلد نیست انتخاب کردید!!وضعیت صداوسیما و بخصوص تبلیغات تلویزیون ملی رو ببینید که به چه روزی افتاده باحضور امثال ایشون!!شک نکنید که در اینده شرایط این هلدینگ هم بهتر از شرایط اقتصادی صداوسیما نخواهد شد.
    • سیدالعلما IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 0
      عامل اصلی اعتراضات و نارضایتی ملت ایران همین انتصاب های غیر تخصصی هست.میشه گفت کسایی که این نوع انتصابات رو انجام میدن باعث کشته شدن ملت و پلیس زحمتکش و عامل اصلی توهین به مقام روحانیت و اسلام و نظام هستند.چرا علی عسگری شخصی را که الفبای پتروشیمی و نفت و حتی الفبای صادرات بین المللی را نمیداند و یک ساعت هم در این خصوص تجربه ندارد را انتصاب میکند!؟!نخبگان علمی ما از بیکاری باید مهاجرت کنن و شخصی با مدرک حین خدمت از دانشگاه ازاد و تجربه صرفا تبلیغات دولتی که بازنشسته هم شده را پست میدهند.هر کودکی هم یقینامیداند بااین تصمیم این شرکت ناکارامد خواهد بود . بدون شک ملت هوشیار ایران باشنیدن این قبیل اخبار از نظام مقدس اسلامی ایران و روحانیت و حتی اسلام هم ناامید و دلخور میشوند و به کف خیابان میایند و .......بیاییم باعث کشته شدن پلیس و مردم ایران و توهین به مقامات خدمتگذار نشویم.اقای مهدوی مهر عضو هیئت رییسه ورزش وشوو هم هستند درحالیکه یک روز هم نه تنها ووشو که ورزش نکرده اند.اگر به ایشان پیشنهاد خلبانی و ...داده شود قبول میکنند چون ظاهرا نتیجه کار ایشان به کسی مربوط نیست.....
    • علیرضا IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      1 0
      اگر پیش‌تر در انتصاب علی عسکری در سمت مدیر عامل این مجموعه بازنگری می‌شد، امروز مهدوی مهر بر کرسی ریاست شرکت تجارت صنعت این مجموعه تکیه نمی‌زد. این چرخه‌ی معیوبی است که در پی انتصاب‌های اشتباه به گردش درمی‌آید و توقف آن، به یک مشکل اساسی بدل می‌شود. خادمی معتقد است: زمانی که شما یک شخص متخصص درجه اول را برای مدیریت انتخاب کنید، او هم برای مجموعه‌ی خود در پی آدم‌های درجه اول است اما زمانی که شخص درجه سه را انتخاب می‌کنید نباید امیدی به انتصاب‌هایش داشته باشید چرا که حتماً به آدم‌های درجه پنجم رجوع می‌کند. ما که به آقای رییسی و رهبر و مقامات دسترسی نداریم ولی اگر کسی دارد لطفا گزارش کند.بنظرم اینجور افراد دشمن پیشرفت کشور هستند و بااین نوع انتصابات چرخ در پیشرفت ایران اسلامی میگذارند و اب به آسیابان دشمن میریزند‌...بابا یه عمر توی صداوسیما خدمت صادقانه کردین و خداروشکر رسانه ملی رو آباد کردین و بازنشسته هم شدین دیگه بزارین بقیه هم خدمت کنن ای عاشقان خدمت حیا کنید...از طلا بودن پشیمان گشته ایم لطف فرمایید ما را مس کنید..