نداشتن روابط عمومی کارآمد در فراجا باعث شد اخبار بر اساس سناریوی آن سوی مرزها نوشته شود/نگران مطلع سازی مردم از واقعیتها نباشیم

دکتر مسعودی گفت:مساله فوت خانم مهسا امینی، حوادث اخیر در کف خیابان و حمله تروریستی به حرم شاهچراغ را چه کسانی به جامعه خبر دادند؟ آیا در همان اولین لحظات وقوع حادثه نباید رسانه و روابط عمومی اخبار موثقی به جامعه بدهند؟در قضیه درگذشت خانم مهسا امینی سرعت، فدای دقت شد، به طوری که به جای اینکه رسانه ها دراین زمینه منبع انتشار اخبار واقعی باشند خبر از طریق خانواده و بیمارستان به جامعه منتقل شد.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امید علی مسعودی دانشیار علوم ارتباطات دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چالش هایی که مانع ایفای نقش رسانه ها در بازتاب صحیح اخبار و پدافند رسانه ای کشور می شود گفت: یکی از مهمترین فرمول های روزنامه نگاری، سرعت عمل و دقت در انتشار اخبار است تا در انتشار سریع و دقیق اخبار از رقبا پیشی بگیرند. عدم ایجاد ابهام در ذهن مخاطب نیز آن روی سکه خبرنگاری است که متاسفانه به دلیل عدم اطلاعات کافی و نداشتن روابط عمومی هایی کارآمد اخبار در ایران زمانی مطرح می شوند و به افکار عمومی وقتی پاسخ داده می شود که رسانه های فارسی زبان رقیب و معاند آن سوی مرزها از ما به شدت پیشی گرفته اند.

وی در این باره گفت: فقدان روابط عمومی کارآمد در فراجا و در حرم حضرت شاهچراغ و عدم برخورداری استانداری ها از روابط عمومی های قوی که ارتباط تنگاتنگ و دقیقی با رسانه ها و خبرنگاران داشته باشند موجب می شود روایت هایی که از درگذشت خانم مهسا امینی و حمله تروریستی به حرم حضرت احمد بن موسی به جامعه داده شود براساس سناریوی هایی چیدمان شود که آن سوی مرزها به رشته تحریر درآمده است.

امید علی مسعودی استاد ارتباطات گفت: با حذف روابط عمومی استانداری ها در دولت آقای روحانی دور از ذهن نبود که روایت مسائل و اخبار مختلف طور دیگری به رسانه ها برسد. وظیفه مهمی که به عهده روسای دفاتر گذاشته شد در حالی که بعضا اطلاعات نه چندان درستی از زیر و بم فعالیت های روابط عمومی ندارند ودر این حوزه تخصصی، دانش و مطالعه ای ندارند.

کارشناس ارتباطات و رسانه خاطر نشان کرد: مساله فوت خانم مهسا امینی، حوادث اخیر در کف خیابان و حمله تروریستی به حرم شاهچراغ را چه کسانی به جامعه خبر دادند؟ آیا در همان اولین لحظات وقوع حادثه نباید رسانه و روابط عمومی اخبار موثقی به جامعه بدهند؟ بنده معتقدم در قضیه درگذشت خانم مهسا امینی سرعت، فدای دقت شد، به طوری که به جای اینکه رسانه ها دراین زمینه منبع انتشار اخبار واقعی باشند خبر از طریق خانواده و بیمارستان و کادر درمان و ... به جامعه منتقل شد.

امید علی مسعودی در این باره توضیح داد: روابط عمومی ها باید جدی گرفته شوند تا در همکاری با رسانه ها، اخبار درست را براساس مدارک و شواهد صحیح به جامعه منتقل کنند. ضمن اینکه معتفدم اتفاقا در بسیاری از مواقع باید به صورت آفندی عمل کنیم و منتظر رسانه های آن سوی مرزها نباشیم، بلکه با دقت و سرعت باید مانع بهره برداری های غیر خیرخواهانه رسانه های معاند و فارسی زبان شویم.

وی در این باره افزود: اقناع افکار عمومی مساله مهمی است غیر از اخباری که به صورت صد درصدی امنیت ملی را تهدید کند نباید نگران مطلع سازی مردم از واقعیات شد، البته با توجه به ریزه کاری های رسانه ای که منجر به نگرانی و جریحه دار کردن احساسات جامعه نشود. از سوی دیگر مسوولین باید به این موضوع واقف شوند که قرار نیست هر سخنی می گویند و هر خبری از تریبون های خود به مردم اعلام می کنند بدون چون و چرا از سوی مردم پذیرفته شود، بلکه بیان واقعیت و ایجاد اطمینان در مردم که رسانه های داخلی واقعیات را بیان می کنند حائز اهمیت است. قطع به یقین مطبوعات باید در بیان مطالبات خود آزاد باشند مگر اینکه مخل مبانی اسلام باشند.

مسعودی خاطر نشان کرد: مسوولین باید به رسانه ها و خبرنگاران در انتشار اخبار اطمینان کنند چرا که خبرنگاران و روزنامه نگاران ایرانی حرفه ای هستند و خط و مرزها و حدود را به خوبی می شناسند، لذا مسوولین به بهانه های مختلف نباید مانع انتشار و دسترسی آزاد به اخبار شوند و مردم را از آنچه در کف جامعه می گذرد بی اطلاع بگذارند.

امید علی مسعودی دانشیار علوم ارتباطات دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره نظر خود را درخصوص تخصیص یارانه به رسانه های کشور بیان داشت و گفت: با نگاهی به وضعیت تخصیص یارانه و حمایت هایی که دولت های غربی و آمریکا از رسانه های خود می کنند متوجه می شویم رسانه های ایرانی به نسبت رسانه های خارجی و غربی سهمی از یارانه دولتی ندارند. کشورهای اروپایی، آمریکا و اسکاندیناوری سیزده مورد یارانه به مطبوعات خود می دهند در ایران به جز کاغذ یارانه ای داده نمی شود ضمن اینکه کسی به فکر بیمه خبرنگاران و تامین آتیه آنها نیست. هزینه حمل و نقل رسانه در کشورهای توسعه یافته رایگان است و خدمات درمانی، بهداشتی و امکانات مختلفی که به رسانه ها داده می شود نشان دهنده توجه آنها به امر مهم اطلاع رسانی و خبر رسانی رسانه هاست در حالی که تمامی خبرنگاران دنیا با کارت خبرنگاری خدمات رایگانی مثل بازدید از موزه ها و... دریافت می کنند اما در ایران از این خبرها نیست، چرا که مسوولین شناخت دقیقی نسبت به کار مهم خبرنگاری ندارند.

وی در این باره توضیح داد: وقتی جامعه به گونه ای مدیریت شده که مردم اهل مطالعه نیستند و مسائل اقتصادی مانع شده مردم تفریحات سالمی داشته باشند، وقتی در ایران چیزی به نام اوقات فراغت نداریم شعارها به جای بیان مطالبات واقعی فحش و ناسزا می شود! وقتی رسانه ها حمایت نمی شوند و رسانه های ما بیشتر سیاسی و طرفدار این جناح و آن جناح شده اند و به ادبیات و اوقات فراغت و مطالبه از دولت برای تامین نیازهای مادی افراد پرداخته نمی شود دچار گسست اجتماعی و نسلی می شویم مثل امروز که جوان تر ها سخن بزرگتر را درک نمی کنند و همه به نوعی پریشان خاطر شده ایم.

امید علی مسعودی دانشیار علوم ارتباطات دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره در پایان گفت و گو تاکید کرد: هنگامی که رسانه های کشور بی طرف نباشند، وقتی گفت و گو نکنند و مردم را به سمت گفت و گو محوری سوق ندهند و مطالبه گری درست و پاسخ دهی درست مساله مهمی برای مسوولین نباشد اختلاف ها نه تنها حل نمی شود بلکه به بن بستی می رسیم که ته آن کف خیابان و فحاشی نسبت به همه چیز است در حالی که اگر رسانه ها رسالت خود را به درستی انجام دهند شیوه اعتراضات کف خیابان نیز تغییر می کند و مطالبات واقعی مردم بیان می شود و مسوولین با فشار رسانه ها مجبور به پاسخگویی به مردم می شوند.

۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 34934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha