ایران از لیست کشورهای صادرکننده گاز خط خورده است/ سیاست انرژی برای صلح به کجا رسید؟

کارشناس حوزه انرژی گفت: بطور کلی ایران از لیست کشورهای صادرکننده گاز خط خورده است زیرا هرچه تولید می‌کند به مصرف داخل می‌رساند و حتی در مصرف داخلی کسری داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی قرارداد اخیر گازی داناگاز با اقلیم کردستان برای توسعه میادین گازی و تاثیر آن بر صادرات ایران به عراق اظهار داشت: داناگاز سال‌ها است از زمان سرنگونی صدام در اقلیم کردستان گاز تولید می‌کند و همواره کار اکتشافی می‌کرده و دنبال منبع گاز بوده است. در حال حاضر شرکت‌های چند ملیتی نفتی از جمله گازپروم، روزنفت و لوک‌اویل روسیه در عراق و اقلیم کردستان فعالند، چینی‌ها هم حضور دارند، شرکت‌های زیرمجموعه که برای صنعت نفت و گاز تجهیزات می‌سازند نیز در عراق و بصره و اقلیم کردستان حضور دارند.

وی افزود: به طور کلی ایران از لیست کشورهای صادرکننده گاز خط خورده است زیرا هرچه تولید می‌کند به مصرف داخل می‌رساند و حتی در مصرف داخلی کسری داریم، اکنون هم که شاهدیم دانا انرژی بابت قرارداد کرسنت 18 میلیارد دلار از ما غرامت می‌گیرد اما در اقلیم کردستان منابع مالی جدیدی برای سرمایه‌گذاری تزریق می‌کند در حالی که همچنان جا داشت این مبلغ را در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اکنون همه دنیا به دنبال گاز هستند زمانی سرنوشت بازار انرژی را نفت تعیین می‌کرد یعنی همه به دنبال منابع و مخازن نفتی بودند امروز هم بدنبال منابع گازی و عرضه‌کننده و فروشنده پایدار هستند، صادرکننده‌ای که به وعده‌های خود عمل کند.

وی در ادامه گفت: ما در گذشته سیاست انرژی برای صلح را تعریف کرده بودیم و این سیاست در برابر سیاست ترامپ رئیس‌جمهور سابق امریکا بود که عنوان کرده بود امریکا بالاترین و باارزش‌ترین کشور است و در اواخر ژوئن 2018 نیز بعد از اینکه در کودتای بی سرو صدا بن سلمان را بر عربستان حاکم کرد؛ اعلام کرد که سیاست انرژی جهان را تعیین می‌کنیم اکنون بایدن هم همان سیاست را دنبال می‌کند، کما اینکه در برخی مواقع به اوپک‌پلاس اعلام می‌کند که تولید و یا قیمت را بالا یا پایین ببرد بنابراین کشور ما دیگر در معادلات انرژی نقشی ندارد و کلا به انزوا رفته است.

خاقانی با بیان اینکه امروز دنیای انرژی حول محور گاز است، خاطرنشان کرد: اگرچه قیمت نفت در نوسان است و گاه روند نزولی را طی می‌کند اما قیمت گاز کاهش نمی‌یابد، زیرا اکنون بازار؛ بازار گاز است. امروز گاز انرژی عبوری از فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر است، در اروپا تصویب شده که از سال 2035 اجازه ندهند اتومبیل‌های بنزینی و گازوئیلی در خیابان‌های اروپا رفت و آمد کنند و همه اتومبیل‌ها برقی باشند.

وی یادآور شد: ما نباید نگران باشیم که داناگاز در اقلیم کردستان سرمایه‌گذاری کند، ما سهمی از بازار انرژی نداریم و فقط شعار می‌دهیم که سهم داریم و یا خواهیم داشت.

۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 34850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha