فقدان "پدافند رسانه‌ای" بلای جان ایران / الگوی مدیریت رسانه‌ای در ایران عقب‌مانده است / رسانه‌های ایرانی استراتژی مشخصی برای پاسخگویی به افکار عمومی نگران و پرسشگر ندارند

کارشناس رسانه و ارتباطات گفت: در حوزه رویکرد و استراتژی رسانه ای، رسانه های کشور با بحران جدی رو به رو هستند. ضمن اینکه این آفت بسیار گسترده است و نمی توان آن را فقط محدود به صدا و سیما دانست، بلکه صدا و سیما و خبرگزاری ها و مطبوعات از حیث سرعت بسیار عقب هستند و در ایجاد موج رسانه ای برای تامین منافع ملی و رساندن صدای مطالبات واقعی مردم به مسوولین بسیار عقب مانده عمل می کنند.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمد جواد پاینده کارشناس رسانه و ارتباطات در خصوص چرایی عجز رسانه های بزرگی چون صدا و سیما و سایر رسانه ها در نظم دهی به افکار عمومی با رصد و انتشار درست وقایع، تحلیل و آگاهی رسانی درست و به موقع به جامعه و ضرورت توجه دو چندان به پدافند رسانه ای گفت: متاسفانه الگوی مدیریت رسانه ای در ایران الگوی عقب مانده ای است بخصوص در قیاس با پیشرفت های مشهود رسانه های خارجی در جای جای جهان دیده می شود، موضوعی که نمی توان فقط آن را محدود به صدا و سیما کرد، چرا که عقب ماندگی رسانه در ایران به کلی رسانه های نوشتاری و دیداری تعمیم یافته است.

وی در این باره افزود: ضعف شدید در پدافند رسانه ای که در ابعاد مختلف قابل بحث است حقیقت بسیار تلخی است که مصداق عینی آن دربحران های کنونی، آثار و تبعات خود را نشان می دهد. به دلیل ضعف رسانه ای ایران، رسانه های غیر رسمی بیگانه و معاند با سرعت عمل و نهایت تاثیر گذاری وارد عرصه می شوند در حالی که رسانه های داخلی از ورود به این میدان عقب مانده حتی به شکل ظاهری در حیطه خبررسانی شفاف و کاربردی نمی توانند ایفای نقش کنند.

محمد جواد پاینده کارشناس رسانه و ارتباطات توضیح داد: رسانه های بیگانه به اهمیت سرعت عمل و دقت در نحوه تاثیر گذاری روی مخاطب بسیار واقف هستند به همین دلیل آنچنان که این رسانه ها در پرونده سازی از جریانات و تبیین سخنان و خبرهای اغراق آمیز و بعضا نادرست خود، ظریف و با تامل عمل می کنند گویی رسانه های ما صد پله از درک این فضا عقب هستند. شاید اصلی ترین دلیل عامل آفت مبتلا به رسانه های ایرانی، گرفتن گارد تدافعی است، به طوری که باعث می شود در زمین طرف مقابل بازی کنیم، یعنی رسانه های بیگانه و فارسی زبان چالشی مطرح می کنند که به سرعت افکار عمومی را جذب خود می کند در حالی که رسانه های داخلی دست روی دست تماشاگری بیش نیستند و اگر هم در مقام اطلاع رسانی، تحلیل و تبیین اخبار ظاهر شوند از زمان طلایی تاثیر گذاری اخبار ساعت ها گذشته است.

کارشناس رسانه در این باره خاطر نشان کرد: به عبارت بهتر، رسانه های ایرانی داخلی زمانی در مقام خبررسانی و رفع ابهام از مسائلی که منجر به خلق بحران های اجتماعی و سیاسی حتی اقتصادی می شود برمی آیند که رسانه های رقیب و رو در روی ما از آن سوکارشان را انجام داده و شائبه سازی های لازم را صورت داده اند. وقتی از آغازین ثانیه های شروع یک بحران، رسانه های ایرانی استراتژی مشخصی برای پاسخگویی به افکار عمومی نگران و پرسشگر ندارند و اخباری که در این میان درز می کند به صورتی بسیار پراکنده رفع ابهام می کند ؛قطعا نباید انتظار داشت جامعه آرام شود و به بی تفاوتی رسانه های داخلی در اعتماد به آنها واکنشی منفی نشان ندهد.

محمد جواد پاینده کارشناس رسانه و ارتباطات گفت: این حقیقت تلخ باید پذیرفته شد که از این منظر در بحران مطلق قرار داریم یعنی در حوزه رویکرد و استراتژی رسانه ای، رسانه های کشور با بحران جدی رو به رو هستند. ضمن اینکه این آفت بسیار گسترده است و نمی توان آن را فقط محدود به صدا و سیما دانست، بلکه صدا و سیما و خبرگزاری ها و مطبوعات از حیث سرعت بسیار عقب هستند و در ایجاد موج رسانه ای برای تامین منافع ملی و رساندن صدای مطالبات واقعی مردم به مسوولین و بررسی زوایای مسائلی که به بحران منتهی می شوند بسیار عقب مانده عمل می کنند.

کارشناس ارتباطات و رسانه به رادار اقتصاد گفت: مساله مهم این است که آیا در موقعیت هایی که با یک اتفاق حساس مواجه می شویم استراتژی مشترک، یکسان، هدفمند و کاربردی برای صدا و سیما و رسانه های مختلف داخلی تعریف شده است که بدانند در برابر بحرانهای مختلف چگونه باید ظاهر شوند و چنان نقش ایفا کنند که مطالبات مردم و حاکمیت درست شنیده شود و صدای دو طرف باشند؟ در پاسخ باید گفت خیر. قویا معتقدم اگر رسانه های داخلی و بدنه رسانه ای کشور که اتفاقا ضعیف نیست و می تواند قدرتمند و توانمندتر عمل کند مسائل را درست ریشه یابی می کرد و از زوایه دیگری به این موضوع ورود می کرد و با سرعت عمل به شائبه ها؛ شبهات واکنش مناسبی نشان می داد قطعا بسیاری از اتفاقات چهل روز گذشته قابل رفع و پیشگیری بود .

وی در این باره افزود: علت اصلی ورود دیر هنگام رسانه های داخلی به مسائل بحران زا، این است که بخشی از رسانه های ما دچار سوء تفاهم و سوء برداشت بودند و جریان ها و اختلاف نظرهای جریانی، حزبی و سیاسی مانع از آن می شود که رویکرد درست را در پیش بگیرند اما هر چه قدرغائله جدی تر شد بسیاری از رسانه ها متوجه شدند بازیچه سناریویی از پیش طراحی شده اند، لذا در نهایت باید به این موضوع مهم برسند که با مواضع خود می توانند منافع کشور را تهدید یا تامین کنند. به هر حال تشتت یا چند صدایی در کنار تاخیر در پاسخگویی و رفع ابهام دوآفت جدی است که رسانه های ما با آن مواجه هستند.

محمد جواد پاینده کارشناس رسانه و ارتباطات معتقد است: حمایت از رسانه باید فراگیر و رسانه باشد چرا که در چنین بزنگاه هایی قدرتمند ساختن رسانه ها کمک کننده است. بنده به هیچ وجه با دسته بندی رسانه ها برای حمایت یا عدم حمایت دولت یا حاکمیت از آنها موافق نیستیم، پس نباید به سمت دسته بندی برویم به طوری که جریان خاصی از رسانه ها مورد حمایت قراربگیرند چرا که در نهایت تضعیف یا تخریب هر رسانه ای به زیان کشور است ودستگاه رسانه ای کشور را ضعیف می کند.

وی در این باره تصریح کرد: داشتن رسانه های قدرتمند و چالاک دربزنگاه ها به کشور کمک می کنند. ضمن اینکه احساس می شود برخی رسانه ها نگاه و جریان متفاوتی را دنبال می کنند، بنابراین باید به رفع اختلافات عمیق موجود در رسانه بیاندیشیم و سوء تفاهم ها و ضدیت ها دررسانه ها را مرتفع کنیم چرا که رسانه های داخلی که زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند در نهایت رسانه دشمن و برانداز و ضد نظام نیستند، بلکه اختلاف سلیقه، اختلاف راهکار و روش در حل مشکلات و معضلات کشور را دارند.

محمد جواد پاینده کارشناس رسانه و ارتباطات در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: برای تقویت رسانه های داخلی و افزایش آگاهی و استقلال آنها نسبت به موضع گیری و شفاف سازی در مسائل مختلف اجتماعی لازم است حدود و مرزهایی را برای این اختلافات تعیین کنیم و به فضایی برسیم که رسانه ها نظرات متنوع و دیدگاه های مختلف خود را بیان کنند؛ اما در نهایت حافظ منافع ملی و پاسخگوی افکار عمومی باشند و منعکس کننده و بازتاب دهنده حقایق و وقایع منطبق با واقعیت جامعه باشند، یعنی اینگونه نباشد که رسانه های داخلی دستاویز رسانه های بیگانه قرار بگیرند. بی تردید مدیریت درست رسانه مهم است در حالی که محدود سازی، تهدید و متوقف کردن رسانه های داخلی برای انجام رسالت واقعی خود رفتاری عاقلانه نیست.

۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۶
کد خبر: 34823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha