رمز گشایی از زبان حیوانات با هوش مصنوعی

محققان از طریق هوش مصنوعی با حیوانات ارتباط برقرار کرده‌اند. در همین راستا محققان آلمانی، هوش مصنوعی را آموزش داده‌اند تا پرواز زنبور عسل را تقلید کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دیلی میل، به زودی انسان‌ها می‌توانند با حیوانات ارتباط برقرار کنند. این درحالی است که هم اکنون محققان سعی دارند با استفاده از هوش مصنوعی با زنبورها، فیل‌ها و نهنگ‌ها صحبت کنند. اما کارشناسان بیم آن دارند از چنین قدرتی برای کنترل گونه‌های حیوانات وحشی استفاده شود.

درهمین راستا کارن بیکر پژوهشگر دانشگاه بریتیش کلمبیا در مصاحبه‌ای اعلام کرد: گروهی از محققان در آلمان استفاده از هوش مصنوعی الگوهای اصوات غیرانسانی مانند صدای رقص زنبورهای عسل و صداهای با فرکانس پایین فیل‌ها را رمزگشایی کرده‌اند. به این ترتیب با کمک فناوری مذکور نه تنها می‌توان با حیوانات ارتباط برقرار بلکه حتی آنها را کنترل کرد.

بیکر توضیح می‌دهد هوش مصنوعی مذکور را می‌توان به ربات‌ها افزود تا به این ترتیب مانع ارتباطی با حیوانات را حذف کرد اما این دستاورد سوالاتی اخلاقی نیز ایجاد می‌کند.

توانمندسازی انسان‌ها برای صحبت با گونه‌های مختلف حیوانات نوعی حس نزدیکی یا حس تسلط و توانایی دستکاری برای اهلی‌سازی گونه‌های وحشی را ایجاد می‌کند که قبلا برای انسان ممکن نبوده است.

پیش از این محققان مرکز ماشین یادگیری و رباتیکسDahlem در آلمان RoboBee را طراحی کرده‌اند که حرکت پرواز زنبورها را تقلید می‌کرد. زنبورها از این حرکت برای انتقال اطلاعات به یکدیگر استفاده می‌کنند.

ربات مذکور که شبیه نمونه واقعی نیست، به شکل یک اسفنج با بال طراحی شده و به یک میله متصل بود که حرکات آن را کنترل می‌کرد.

محققان به ربات آموزش دادند رقص زنبور را به دقت تقلید کند و به این ترتیب موفق شدند زنبورها را فریب دهند تا به آنها گوش دهند.

برخی از زنبوها جهت حرکتRoboBee را دنبال می کردند مانند آنکه در کندو به کجاحرکت کند یا در چه نقطه ای متوقف شوند.

بیکر در این باره می گوید: گام بعدی پژوهشگران آلمانی قرار دادن چند ربات در کندو های مختلف است تا مشخص شود کلونی زنبورها آن را به عنوان یکی از اعضای خود قبول می کنند یا خیر.

او می افزاید: در مرحله بعد ما کنترل زیاد و بی سابقه‌ای بر کندو خواهیم داشت.

۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 34811
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha