طی درخواست رسمی از فیفا رخ داد / چرا اوکراین می‌خواهد ایران از جام جهانی حذف شود؟

اتحادیه فوتبال اوکراین رسما خواستار حذف ایران از جام جهانی قطر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اوکراین (UAF) با انتشار بیانیه‌ای، از ارسال درخواست رسمی‌اش به فیفا برای حذف تیم ملی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ خبر داد. این خبری بود که نخستین بار کاوه صلح‌کل خبرنگار ارشد اسکای اسپورتس از آن پرده برداشت و اندکی بعد این اتحادیه با انتشار بیانیه‌اش، این خبر را تایید کرد.

به ادعای اوکراین، ایران مظنون به فراهم آوردن تسلیحات نظامی برای روسیه در جنگ بوده و متهم به نقض بندهای ۳ و ۴ اساسنامه فیفا در زمینه رعایت حقوق بشر و مبارزه با تبعیض و خشونت است.

به نقل از اسکای، بیانیه اتحادیه فوتبال اوکراین به شرح زیر تنظیم شده است:

«با در نظر گرفتن اطلاعات رسانه‌ها درباره تجلی نقض سازمان‌یافته حقوق بشر در ایران، که ممکن است در تعارض با اصول و هنجارهای فیفا باشد، و با درنظر گرفتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون وضع تحریم‌ها علیه ایران و دخالت احتمالی ایران در تهاجم نظامی فدراسیون روسیه به اوکراین، با ارائه لایحه‌ای به فیفا خواهان بررسی احتمال حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستیم».

این درخواست، چند روز پس از آن رسمی شده که سرگی پالکین، مدیرعامل باشگاه شاختاردونتسک نیز با انتشار مطلبی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر، خواهان حذف تیم ملی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ و حضور اوکراین به جای این تیم در قطر شده بود.

پس از ارسال لایحه حذف تیم ملی ایران، گام بعدی اتحادیه فوتبال اوکراین ارسال درخواستی توامان به یوفا و فیفا برای تعلیق اتحادیه فوتبال روسیه به دلیل الحاق تیم‌های فوتبال مناطق اشغالی در جنگ، به فوتبال روسیه، است.

ایران تنها کشوری نیست که در این روزها، شایعات پیرامون حذفش از جام جهانی ۲۰۲۲ به گوش می‌رسد. «الجزیره» روز گذشته از ارسال نامه تهدیدآمیز فیفا به فدراسیون فوتبال تونس و صدور اخطار حذف این تیم از جام جهانی، به دلیل دخالت‌های دولتی و تهدید وزیر ورزش و جوانان این کشور به برکناری چند مقام خبر داده بود. فیفا در پیامی به رویترز، ارسال این نامه را تایید، اما از دادن اطلاعات بیشتر خودداری کرد.

ایران در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی در آسیا، بالاتر از کره‌جنوبی صدرنشین گروه A شد و به قطر راه یافت تا در گروه B این رقابت‌ها در کنار انگلیس، آمریکا و ولز قرار گیرد. در سمت مقابل اما اوکراین پس از حضور در رده دوم گروه D مقدماتی جام جهانی در اروپا به مرحله پلی‌آف رسید و در فینال پلی‌آف مسیر A، مغلوب ولز شد و از راهیابی به جام جهانی بازماند.

۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 34784
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha