مسکن پدیده شد/صعود قیمت‌ها ادامه دارد

تطبیق گزارش‌های بانک مرکزی در چند ماه گذشته نشان می‌دهد با وجود سقوط تعداد معاملات ملکی، صعود قیمت‌ها ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حجم معاملات مسکن در مهر امسال به کمتر از نصف خردادماه رسید. بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در مهر امسال به ۵.۴ هزار واحد مسکونی رسید. این در حالی است که در ماه پایانی بهار امسال ۱۳.۹ هزار واحد مسکونی معامله شده بود. ریزش معاملات مسکن در حالی رخ می‌دهد که سیر صعودی قیمت مسکن ادامه دارد.

ریزش معاملات مسکن

در مهرماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به حدود ۴۳‌میلیون‌و ۷۲۰ هزار تومان در هر مترمربع رسید که حاکی از افزایش ۱.۲‌درصدی نسبت به ماه قبل و ۳۸.۲‌درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۱ بیانگر آن است که تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در مهرماه به ۵.۴ هزار واحد مسکونی رسید که این میزان نسبت به ماه قبل ۱۰.۲ درصد و ماه مشابه سال قبل یک درصد کاهش نشان می‌دهد. کاهش ۱۰.۲‌درصدی حجم معاملات مسکن در مهر امسال در شرایطی است که از خرداد امسال ریزش معاملات مسکن شروع شده و همچنان ادامه دارد. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در شهریور سال ۱۴۰۱، به حدود شش هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مرداد ۲۲.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در مرداد ۱۴۰۱ هم تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به هفت‌هزارو ۸۲۵ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه تیر ۱۴۰۱ حدود ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد و در تیر امسال هم حدود ۱۰‌هزارو ۲۹۴ واحد مسکونی معامله شد که این میزان معاملات مسکن نسبت به خرداد ۱۴۰۱ حدود ۲۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. تعداد معاملات مسکن در خرداد ۱۴۰۱ هم حدود ۱۳‌هزارو ۸۷۴ فقره ثبت شده که به این ترتیب در مقایسه با تعداد معاملات مسکن در مهر امسال که ۵.۴ هزار واحد مسکونی قید شده، به کمتر از نصف رسیده است. ریزش معاملات مسکن در شرایطی رخ می‌دهد که صعود قیمت مسکن ادامه دارد. بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به حدود ۴۳‌میلیون‌و ۷۲۰ هزار تومان رسید که حاکی از افزایش ۱.۲‌درصدی نسبت به ماه قبل و ۳۸.۲‌درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۸۸‌میلیون‌و ۳۳۰ هزار تومان در هر مترمربع به منطقه یک و کمترین آن با ۲۱‌میلیون‌و ۳۰۰ هزار تومان در هر مترمربع به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۶.۸ و ۴۰.۷ درصد افزایش نشان می‌دهند. کارشناسان مسکن می‌گویند دلیل رشد قیمت مسکن با وجود کاهش حجم معاملات، ورود بازار به رکود تخریبی است که در آن هم‌زمان با کاهش تقاضا به دلیل افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید ملک، صعود قیمت ادامه دارد.

از بازار اجاره چه خبر؟

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۰.۹ و ۴۶.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در مهرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل هفت درصد است.

گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۱» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است. فعالان بازار مسکن می‌گویند با وجود پایان فصل نقل‌وانتقالات مسکن انتظار بر این بود که صعود قیمت مسکن ادامه‌دار نباشد اما گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد صعود قیمت‌ها هم در بخش معاملات مسکن و هم در بخش اجاره ادامه‌دار بوده است.

۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۲
کد خبر: 34762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha