حرکت بعدی دوج کوین چیست؟ احتمال سقوط تا ۰.۰۵۵ دلار

دوج کوین تنها در ۴ روز گذشته نزدیک به ۱۵۰درصد افزایش قیمت داشته است. این روند صعودی تاکنون اصلاح معنی‌داری را تجربه نکرده است، اما شاخص‌ها تکنیکال نشان می‌دهند که اصلاح نزولی قیمت در ادامه محتمل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد و به نقل از کوین تلگراف،‌ قیمت دوج کوین طی روزهای اخیر و تحت‌تأثیر خرید توییتر توسط ایلان ماسک، حامی اصلی این میم کوین، جهشی خیره‌کننده داشته است. تنها در روز ۲۹ اکتبر (۷ آبان) قیمت با رشدی ۷۵درصدی به اوج مقطعی خود در ۰.۱۵ دلاری رسید؛ جهشی که بیشترین رشد روزانه دوج کوین از آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) محسوب می‌شود.

جهش ۱۵۰درصدی دوج کوین در ۴ روز؛ حرکت بعدی چیست؟

نمودار روزانه قیمت دوج کوین.

همان طور که از تصویر بالا پیداست، جهش سریع و کم‌سابقه دوج کوین در دو روز اخیر، در واقع ادامه یک روند صعودی است که شروع آن به ۲۵ اکتبر (۳ آبان) باز می‌گردد. در مجموع این میم کوین از ۲۵ تا ۲۹ اکتبر چیزی نزدیک به ۱۵۰درصد رشد داشته است.

این رشد قیمتی به‌طور طبیعی سبب افزایش شدید حجم معاملات دوج نیز شد. طبق داده‌های پلتفرم تحلیلی سانتیمنت (Santiment) این اتفاق با افزایش تعداد تراکنش‌های بالای ۱۰۰٬۰۰۰ دلار در شبکه دوج کوین همراه بود. وضعیت هر دو این شاخص‌ها حاکی از افزایش تقاضا برای دوج کوین میان سرمایه‌گذاران ثروتمند یا به‌اصطلاح نهنگ‌هاست.

جهش ۱۵۰درصدی دوج کوین در ۴ روز؛ حرکت بعدی چیست؟

نمودار تعداد تراکنش‌های بالای ۱۰۰٬۰۰۰ دلار در شبکه دوج کوین.

جهش صعودی میان شاخص‌های کلیدی مربوط به دوج کوین، بازتابنده هیجان سرمایه‌گذاران از نهایی‌شدن خرید توییتر توسط ایلان ماسک است. این میلیاردر مشهور ابتدای سال ۲۰۲۲ ایده استفاده از دوج کوین به‌عنوان یک روش پرداخت برای خرید اشتراک ویژه توییتر یا همان توییتر بلو (Twitter Blue) را مطرح کرده بود. گفتنی است شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا نیز که هر دو با رهبری ایلان ماسک فعالیت می‌کنند، پیش‌تر پذیرش دوج کوین را برای برخی از محصولات خود آغاز کرده‌اند.

شیبا اینو هم از دوج کوین پیروی می‌کند

شیبا اینو، دومین میم کوین بزرگ بازار ارزهای دیجیتال هم با پیروی از دوج کوین و البته در مقیاس کوچک‌تر، یک جهش قیمتی را طی روزهای اخیر تجربه کرده است.

قیمت این ارز دیجیتال تنها در روز ۲۹ اکتبر (۷ آبان) حدود ۳۰درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از اوت ۲۰۲۲ (مرداد) در ۰.۰۰۰۰۱۵۱۹ دلار رسید. روند صعودی اخیراً شیبا اینو مانند دوج کوین از ۲۵ اکتبر (۳ آبان) آغاز و تا ۲۹ اکتبر به جهشی ۵۳درصدی ختم شده است.

جهش ۱۵۰درصدی دوج کوین در ۴ روز؛ حرکت بعدی چیست؟

نمودار روزانه قیمت شیبا اینو.

در کنار شیبا اینو، دیگر میم کوین‌های بازار نیز رشد قیمتی نسبتاً زیادی داشته‌اند و در میان آنها نام دوج ایلان مارس (Dogelon Mars) با جهش ۱۴۰درصدی در ۴ روز، جلب توجه می‌کند.

جهش ۱۵۰درصدی دوج کوین در ۴ روز؛ حرکت بعدی چیست؟

عملکرد قیمتی میم کوین‌های مطرح بازار در چند روز گذشته.

بازار دوج کوین در وضعیت اشباع خرید

از هیجان جهش اخیر که فاصله بگیریم، به نظر می‌رسد رشد روزهای اخیر این میم کوین بیش از حد طولانی شده است و شاخص‌های تکنیکال نیز این موضوع را تأیید می‌کنند.

شاخص قدرت نسبی یا همان «RSI» که از آن برای تعیین نواحی اشباع خرید و اشباع فروش قیمت استفاده می‌شود، در نمای یک‌روزه بازار دوج کوین به سطح ۹۳.۹۶ رسیده است. این نقطه بالاترین سطح شاخص RSI از آوریل سال ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) محسوب می‌شود؛ یک ماه پیش از آنکه قیمت دوج کوین به اوج تاریخی خود در ۰.۷۵ دلار برسد.

جهش ۱۵۰درصدی دوج کوین در ۴ روز؛ حرکت بعدی چیست؟

نمودار روزانه قیمت دوج کوین به‌همراه شاخص RSI (بالای تصویر).

قرارگرفتن بازار در وضعیت اشباع خرید لزوماً به‌معنی تغییر فاز سریع قیمت از صعودی به نزولی نیست، اما می‌توان گفت بازتابنده افزایش خرید هیجانی در بازار است؛ اتفاقی که دیر یا زود باعث تثبیت یا اصلاح نزولی دوج کوین خواهد شد.

در جریان بازار نزولی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نیز دوج کوین در نمودار هفتگی خود حرکات قیمتی مشابهی را تجربه کرده بود. گفتنی است دوج کوین پس از رسیدن به اوج مقطعی خود در ۰.۰۱۹۴ دلار در ژانویه ۲۰۱۸ (دی ۱۳۹۶)، در طول ۲ سال ریزشی ۹۵درصدی را تجربه کرد.

اصلاح سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ دوج کوین در یک کانال نزولی اتفاق افتاد. در ژوییه ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) مقاومت یا سقف این کانال نزولی به سمت بالا شکسته شد، اما پس از آن این جهش صعودی با نوسان محدود و عرضی قیمت تا دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) دنبال شد. بازه نوسان نیز بین ۰.۰۰۲۲ دلار (سطح صفر فیبوناچی) و ۰.۰۰۵۴ دلار (سطح ۰.۲۳۶ فیبوناچی) بود.

جهش ۱۵۰درصدی دوج کوین در ۴ روز؛ حرکت بعدی چیست؟

نمودار هفتگی قیمت دوج کوین؛ مقایسه بازار نزولی سال ۲۰۱۸ و روندکنونی قیمت.

بازار نزولی فعلی دوج کوین از نظر زمانی کوتاه‌تر از بازار نزولی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ است، اما از نظر ظاهری (شکسته‌شدن سقف کانال نزولی)، روند مشابهی را طی کرده است. یعنی ممکن است دوج کوین در ادامه مثل دوره نزولی قبلی، بین سطح صفر و ۰.۲۳۶ اصلاحی فیبوناچی خود در بازه ۰.۰۵۵ دلار تا ۰.۱۷۶ دلار نوسان کند.

به عبارتی دیگر، این احتمال وجود دارد که قیمت دوج کوین تا پایان سال جاری تا سطح ۰.۰۵۵ دلار سقوط کند؛ سطحی که حدود ۶۰درصد پایین‌ترین از قیمت‌های فعلی است.

در مقابل، اگر روند صعودی ادامه پیدا کرده و سطح ۰.۲۳۶ اصلاحی فیبوناچی به‌طور کامل شکسته شود، ۰.۲۵ دلار هدف صعودی بعدی این میم کوین خواهد بود.

۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 34708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha