معنای گرفتن باخموت برای کرملین چیست؟ / تغییر تاکتیک پوتین در خط مقدم

گرفتن باخموت، خطوط تدارکاتی اوکراین را در هم می‌شکند و مسیری را برای نظامیان روس باز می‌کند تا کراماتورسک و اسلوویانسک، پایگاه‌های اصلی اوکراین واقع در استان دونتسک را تحت فشار قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سربازان روس، شهری واقع در شرق اوکراین را هدف حملات توپخانه‌ای شان قرار دادند؛ تلاشی برای تصرف باخموت، منطقه‌ای که فارغ از هدف مسکو برای تصرف کل منطقه دونباس در همسایگی روسیه، در طول جنگ هشت ماهه در دست اوکراین باقی مانده است. در شرایطی که بیشتر درگیری‌های ماه گذشته در منطقه خرسون در جنوب اوکراین رخ داد، نبرد در اطراف باخموت هم داغ‌تر شده که این خود نشان می‌دهد عطش پوتین برای به دست آوردن دستاوردهای برجسته پس از هفته‌ها شکست، افزایش یافته است.

چرایی تلاش برای گرفتن باخموت؟

گرفتن باخموت خطوط تدارکاتی اوکراین را در هم می‌شکند و مسیری را برای نظامیان روس باز می‌کند تا کراماتورسک و اسلوویانسک، پایگاه‌های اصلی اوکراین واقع در استان دونتسک را تحت فشار قرار دهند. پوتین پیش از حمله به اوکراین، استقلال جمهوری‌های خودخوانده جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه را به رسمیت شناخت و همزمان ماه گذشته به شکلی غیرقانونی دونتسک و لوهانسک و دو استان دیگر را که توسط نظامیان روس تصرف شده را ضمیمه جغرافیای روسیه کرد. به نوشته آسوشیدتدپرس، روسیه بیش از پنج ماه است که باخموت را هدف موشک هایش قرارداده، حمله زمینی پس از ان تسریع شد که نیروهای روس، اوکراینی ها را در ماه جولای وادار به عقب نشینی از لوهانسک کردند. حالا خط تماس در حومه شهر است. گفته می شود واگنرها رهبری این عملیات را عهده دار شدند.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی شبانه اش گفت که تلاش های طولانی روسیه برای گرفتن باخموت، نشان از دیوانگی مسکو دارد. به گفته او همه چیز از نو آغاز شده و روسیه مردم را به سوی مرگ پیش می برد. همزمان موسسه مطالعات جنگ اعلام کرده که نظامیان اوکراین برای عقب راندن نیروهای روس که تا نخستین ساعات پنجشنبه کم تر از 5 مایل از این منطقه دور بودند، به خمپاره و توپخانه سنگین متوسل شدند.

روسیه به باخموت نیاز دارد چرا که در حال از دست دادن کنترل بخش های وسیعی از منطقه شمال شرق خارکف به واسطه ضد حمله های اوکراینی در ماه گذشته است؛ ضد حملاتی که موقعیت این بازیگر را در خرسون به شکلی غریب تحت تاثیر قرار داد. این مناطق از جمله اولین مناطقی بودند که ارتش روسیه پس از آغاز حمله به اوکراین، آنها را در اختیار گرفت.

پوتین تاکتیکش در خط مقدم را تغییر می‌دهد

سامول رامانی، تحلیلگر مسائل اوکراین بر این باور است که نظامیان روسیه در شرایط کنونی به پیروزی تهاجمی نیاز دارند تا بدین طریق منتقدان داخلی را آرام کنند و به مردم روسیه نشان دهند که این جنگ همچنان در حال پیشروی به نفع روس ها است. فعلا داده ها نشان می دهند که گروه واگنر نقش برجسته ای را در این نبرد ایفا می کنند؛ گروهی که به گفته سازمان های حقوق بشری به جنایت جنگی متهم اند. با این همه استقرار واگنرها آن هم اطراف باخموت نشان دهنده اهمیت استراتژیک این شهر برای مسکو است. به گفته رامانی، مشخص نیست که آیا واگنرها به دستاوردهای ملموسی دست می یابند یا نه. از همین رو این تحلیلگر در ادامه خاطر نشان کرده که امروز ما شاهد وضعیتی هستیم که در آن واگنری ها توانستند به خوبی ساکنان محلی را بترسانند اما نگهداری قلمروها بسیار موثر است. پس در بهترین حالت واگنرها هفته ای یک کیلومتر به سوی باخومت پیش می روند.

در شرایط کنونی باخموت یک ماه است که آب و برق ندارد و همزمان با کاهش دما، ساکنانش نگران گرم کردن خانه هایشان هستند. باخموت پیش از جنگ جمعیتی 73 هزار نفری داشت اما به گفته فرماندار اوکراینی منطقه دونتسک تقریبا 90 درصد ساکنان شهر را ترک کردند. آنهایی که ماندند نیز تصور می کنند در دام افتاده اند.

تمامی این هشدارها و تحرکات در حالی ثبت شده که وزارت دفاع بریتانیا اخیرا با استناد به اطلاعات وزارت دفاع بریتانیا گفته که روسیه در شش هفته گذشته به تاکتیک های دفاعی بیشتری در خط مقدم متوسل شده است.به نوشته الجزیره، این وزارتخانه در توئیترش نوشت که براساس ارزیابی واقع بینانه روشن است که نظامیان روس صرفا قادر به عملیات دفاعی هستند و بس. در این نوشتار آمده که حتی اگر روسیه در تحکیم خطوط دفاعی بلند مدتش در اوکراین موفق شود، طراحی عملیاتی آن آسیب پذیر خواهد ماند. این وزارتخانه افزود که نیروهای ذخیره روس به واحدهای مستقر در غرب رودخانه دنیپرو پیوسته اند.

1_6128975

تکرا یک ادعا-بازرسان آژانس راهی اوکراین شدند

همزمان با نبرد داغ بر سر باخموت، کرملین بر تلاش اوکراین جهت استفاده از بمب کثیف تاکید دارد؛ ادعایی که تکرارش موجب شده تا رئیس آژانس هسته ای سازمان ملل از اعزام بازرسان به دو سایت اوکراینی خبر دهد؛ دو سایتی که به ادعای روس ها فعالیت ها برای تولید احتمالی بمب کثیف در حال انجام است و انتظار می رود در چند روز آینده به نتیجه برسد.

رافائل گروسی گفته که بازرسان آژانس این هفته به این دو سایت تحت نظارت آژانس می روند آن هم پس از درخواست کتبی کی یف. سفیر روسیه در سازمان ملل نیز همزمان با انتشار نامه ای به اعضای شورای امنیت ادعا کرد که موسسه تحقیقات هسته ای آکادمی ملی علوم اوکراین در کی یف به دستور مستقیم زلنسکی در حال تهییه بمب کثیف است. او مدعی شده که وزارت دفاع روسیه این اطلاعات را در اختیارش قرار داده، به ادعایش در شرایط کنونی فعالیت ها برای ساخت بمب کثیف که مواد منفجره اش قادر به پراکنده کردن زباله های رادیواکتیو مورد استفاده قرار می گیرد در مراحل پایانی است. از همین رو گروسی تاکید کرده که هدف از سفر بازرسان کشف هرگونه فعالیت هسته ای اعلام نشده احتمالی و مواد مرتبط با توسعه بمب کثیف است.

گروسی تاکید کرد که آژانس بین المللی یک ماه پیش موسسه تحقیقات هسته ای کی یف را بازرسی کرد و هیچ نشانه ای از مواد هسته ای اعلام نشده در آنجا نیافت. حالا قرار است بازرسان با اهدافی دیگر، این مراکز را بازرسی کنند. به گفته گروسی معمولا بازرسان به دنبال مواد هسته ای مانند اورانیوم غنی شده، پلوتونیوم و توریم هستند اما در این باره، مراد یافتن ایزوتوپ های خاص، سزیم و استرانسیم است، از همین رو بازرسی ها قرار است به شکلی دیگر انجام شود.با این همه نماینده روسیه در سازمان ملل به گروسی گفته که این بازرسی باید هوشیارانه باشد چرا که فعالیت اوکراینی ها برای تولید بمب کثیف محدود به این دو سایت نخواهد بود.

۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 34650
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha