خاندوزی: وضعیت تورم از نظر دولت قابل قبول نیست

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در کنار اصلاح سیاست‌های اقتصادی از تصمیمات اقتصادی شتابزده پرهیز کرد گفت: براساس برآوردهای اولیه کارشناسان اقتصادی امیدواریم در تابستان ۱۴۰۱ شاهد افزایش رشد تولید باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سید احسان خاندوزی در نشست خبری گفت: وضعیت تورم همچنان از نظر دولت قابل قبول نیست.

به گزارش مهر، سید احسان خاندوزی در نشست خبری درباره تورم گفت: وضعیت تورم همچنان از نظر دولت قابل قبول نیست و رسانه‌ها گلایه‌های به جای مردم را در سوالات خود در نشست خبری مطرح کنند. نقدینگی پایان شهریور ۱۴۰۱ به ۳۵.۵ درصد کاهش پیدا کرده و دولت برای مهار تورم اراده جدی دارد.

خاندوزی با اشاره به مشکلات اینترنت در یک ماه اخیر گفت: برخی از کسب‌وکارها بالاخص کسب‌وکارهای اینترنتی از اتفاقات اخیر متأثر شدند. دولت پشت آن‌ها را خالی نمی‌کند. هم‌چنین امشب وزیر ارتباطات از بسته حمایتی دولت رونمایی خواهد کرد.

با وضعیت ایده آل در مناطق آزاد فاصله داریم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هنوز با وضع ایده آل در مناطق آزاد فاصله داشته و هنوز کمبودهای جدی داریم، گفت: با وجود اینکه وضعیت اقتصادی مناطق آزاد هنوز از قبل باقی است، اما خیلی از مسائل آن شفاف شده و برای مبارزه با قاچاق کالا نیز تقریباً اکثر کالاها از طریق گمرک وارد کشور می‌شوند. همچنین برای مبارزه با فرار مالیاتی در مناطق آزاد اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در وزارت اقتصاد در حال تلاش برای حل این موانع و مشکلات هستیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در کنار اصلاح سیاست‌های اقتصادی از تصمیمات اقتصادی شتابزده پرهیز کرد گفت: براساس برآوردهای اولیه کارشناسان اقتصادی امیدواریم در تابستان ۱۴۰۱ شاهد افزایش رشد تولید باشیم.

خاندوزی ادامه داد: نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات، بهار پارسال ۳.۸ بود که بهار امسال ۵.۸ افزایش یافت.

کاهشی شدن تورم تولید کننده

این مقام مسئول با تاکید به مهار تورم تولید کننده افزود: تورم تولیدکننده که در شهریور ماه پارسال بیش از ۸۰ درصد بود، اکنون به ۴۰ درصد رسیده که هنوز هم مطلوب نیست. نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۸.۹ درصد رسیده و تعداد افراد دارای شغل نیز، ۳۷۳ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. بیکاران دانشگاهی به ۹۵۵ هزار نفر کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: درحالی که به دلیل خشکسالی در بخش کشاورزی کاهش شاغلین داشتیم، ولی در مقابل در بخش صنعت شاهد افزایش اشتغال بودیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دولت پشتیبان کسب و کارهای مجازی است، گفت: به دلیل آشوب در کشور لطمه جدی به اشتغال‌های کسب و کارهای مجازی داشتیم.

وی ادامه داد: از اواخر شهریور ماه به دلیل فضای ایجاد شده از سوی آشوبگران، حوزه کسب و کارهای مجازی به شکل منفی تحت تأثیر قرار گرفت که همین جا اعلام می‌کنم دولت پشت کسب و کارهای اینترنتی را خالی نمی‌کند و وظیفه خود را حمایت از این کسب و کارها می‌داند که وزیر ارتباطات جزئیات حمایت از این کسب و کارها را امشب اعلام خواهد کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت از افزایش خرید گندم از کشاورزان خبر داد و گفت: ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید گندم و ۲.۵ میلیون تن کاهش واردات داشتیم به طوری که دولت به جای دادن یارانه به کشاورزان خارجی، به گندم‌کاران یارانه خود را پرداخت کرد.

وی خاطر نشان کرد که یارانه خرید گندم در سال زراعی جدید به ۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

رشد ۱۳ درصدی صادرات

سخنگوی دولت در ادامه از رشد ۱۳ درصدی صادرات در نیمه نخست امسال خبر داد و آن را نتیجه سیاست همسایگی و عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای از سوی دولت سیزدهم دانست. تلاش دولت این بوده است تا از طریق مهار تورم‌ها، خلق نقدینگی به نقطه مطلوبی برسد به طوری که نقدینگی پایان شهریور به ۵.۳ درصد کاهش یافته و همین مقدار نقدینگی هم نسبت به مرداد ماه روند کاهشی داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق را یادآور شد و آن را سه برابر سال پایانی دولت قبل برآورد کرد.

وی احیای ۲۵۰۰ واحد صنعتی را از ثمرات سیاست‌های اقتصادی دولت برشمرد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: جهت‌گیری دولت این است این است که آئین نامه التزام بخشی شرکت‌های دولتی را که به نظر می‌رسد دستور کار بلند مدت اصلاح وضعیت شرکت‌های دولتی است را انشاالله به شکل کامل مراعات بکند هم در زمینه برنامه‌های اقتصادی و پروژه‌های که شرکت‌های دولتی دارند و هم در زمینه ارائه دقیق نیروی انسانی مبتنی بر آن چیزی که در سامانه پاکنا ثبت می‌شود و هم در زمینه نظارت بر جریان‌های مالی، قراردادهای بین شرکت‌های دولتی و طرف‌های دیگر.

خاندوزی در پایان گفت: امسال برای اولین بار تمام قراردادها از سطح قراردادهای متوسط تا بزرگ شرکت‌های دولتی را به شکل متمرکز از همه شرکت‌های دولتی دریافت کردیم که نظارت پیشینی صورت دهیم به جای اینکه به پایان سال موکول کنیم و در نهایت تیر سال بعد متوجه شویم چه قراردادی منعقد شده از ابتدای سال حین اجرای برنامه نظارت داشته باشیم، مسأله شفاف سازی، نظارت بر سقف حقوق مدیریتی شرکت‌های دولتی و ... هم در دستور کار خواهد بود، اما توضیحات بیشتر در نشست خبری با موضوع بودجه سال ۱۴۰۲ بیان شود.

۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 34582

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha