هشدار به متخلفان معاملات الگوریتمی/استفاده‌کنندگان از معاملات الگوریتمی بازارگردان‌ها هستند

سازمان بورس اعلام کرد: فعالیتی که منجر به نقص قوانین یا بر هم زدن روند طبیعی معاملات شود، شناسایی و با متخلف برخورد می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مهر، سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: معاملات الگوریتمی که از الزامات ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط تبعیت می‌کند در سامانه معاملات دارای برچسب‌های جداگانه بوده و قابل شناسایی است.

با این حال افرادی که بصورت غیرمجاز و از طریق کدنویسی بر بستر برخط، اقدام به استفاده از الگوریتم می‌کنند، بطور قطع قابل شناسایی نبوده و صرفا از طریق مطالعه رفتار سهامداران، موارد مشکوک به استفاده از معاملات الگوریتمی شناسایی می‌‏شود.

مجموع نسبت حجم و ارزش معاملات الگوریتمی مجاز به حجم و ارزش کل معاملات در ۷ ماه سال جاری بسیار اندک و یک درصد بود که عمده استفاده‌کنندگان از معاملات الگوریتمی نیز بازارگردان‌ها هستند.

با توجه به ماهیت معاملات الگوریتمی و امکان استفاده هر کاربر بر خط از ربات‌های سفارش‌گذاری بدون ثبت لاگ الگوریتمی، شناسایی دقیق این گونه معاملات بدون توجه به نوع فعالیت صورت گرفته امکان‏‌پذیر نیست. لذا تنها راه شناسایی معاملات الگوریتمی غیرمجاز، شناسایی الگوهای رفتاری این معاملات است. الگوهایی که بعضاً با رفتارهای سهامداران عادی نیز می‌تواند تشابه داشته باشد.

بنابراین نظارت‌های صورت گرفته در واحدهای نظارتی، قائم به فرد انجام دهنده معاملات اعم از انسان یا ربات نیست و هرگونه فعالیتی که منجر به نقص قوانین و یا بر هم زدن روند طبیعی معاملات شود، چه بصورت الگوریتمی یا عادی انجام‌ شده باشد، شناسایی و با شخص متخلف برخورد لازم صورت می‌‏گیرد.

۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 34563

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha