۲۷۱ هزار میلیارد تومان،درآمد مالیاتی دولت در۷ ماه/علت رشد درآمدها چیست؟

ثبت رقم مذکور طی ۱۰ سال اخیر یک رکورد محسوب می‌شود. این رقم عمدتاً از محل مالیات اشخاص حقوقی، مالیات مشاغل و مالیات ارزش افزوده بوده است. یکی از نکات جالب توجه در اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۱۴۰۰ که مالیات آنها در سال‌جاری وصول می‌شود، عدم ارائه اظهارنامه از سوی ۶۵۰ هزار شرکت حقوقی فعال در اقتصاد ایران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ایران، درحالی که در شش ماهه نخست امسال درآمدهای مالیاتی با حدود ۲۳۱ هزار میلیارد تومان تحقق بیش از ۵۰ درصدی داشت، تازه‌ترین آمار ارائه شده نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی در هفت ماهه سال‌جاری به ۲۷۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.
این درشرایطی است که درآمد مالیاتی (بدون احتساب مالیات بر واردات) تحقق یافته طی هفت ماهه نخست سال گذشته حدود ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب درآمد مالیاتی در هفت ماهه امسال بیش از ۶۲ درصد بیشتر از سال گذشته است. بررسی قانون بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، تا پایان سال‌جاری وصول ۴۵۴ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی تکلیف شده است. بر این اساس مقامات سازمان مالیاتی کشور معتقد هستند در پایان امسال درآمد مالیاتی مندرج در قانون بودجه به طور کامل وصول خواهد شد. گفتنی است، شناسایی گلوگاه‌های فرار مالیاتی، وصول معوقات مالیاتی در کنار رشد چشمگیر وصول مالیات ارزش افزوده از محل افزایش نرخ تورم در اقتصاد و رفع برخی معافیت‌های مالیاتی از جمله دلایل افزایش درآمدهای مالیاتی امسال بوده است. براساس آمار و اطلاعات مجموع درآمد مالیاتی کشور در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۹۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال گذشته به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسید. با وصول این رقم در سال گذشته ۱۱۲ درصد از تکالیف قانون بودجه محقق شد.
براساس این گزارش طی ۶ ماهه ابتدای سال‌جاری بر اساس حکم قانون بودجه حدود ۲۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است. این رقم به معنای این است که بیش از ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی مصوب در سال‌جاری محقق شده است.
ثبت رقم مذکور طی ۱۰ سال اخیر یک رکورد محسوب می‌شود. این رقم عمدتاً از محل مالیات اشخاص حقوقی، مالیات مشاغل و مالیات ارزش افزوده بوده است. یکی از نکات جالب توجه در اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۱۴۰۰ که مالیات آنها در سال‌جاری وصول می‌شود، عدم ارائه اظهارنامه از سوی ۶۵۰ هزار شرکت حقوقی فعال در اقتصاد ایران است.
همچنین آمار عملکرد بودجه در ۵ ماه اول امسال نشان می‌دهد ۴۸.۵ درصد از کل درآمدهای مالیاتی از محل مالیات تأمین شده که این نسبت در چند دهه اخیر بی‌سابقه است. اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که دولت در ۵ ماه اول سال‌جاری در مجموع ۴۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که از این میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات به دست آمده است. درواقع طبق این ارقام، ۴۸.۵ درصد از کل درآمدهای دولت در ۵ ماه اول امسال مالیات بوده که رکوردی بی‌نظیر در تاریخ بودجه‌ریزی کشور و سازمان امور مالیاتی بوده است. همچنین درآمدهای مالیات در ۵ ماه اول امسال ۷۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته که این میزان رشد در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.
اجرای قوانین دلیل جهش مالیات‌ها
علت تفاوت عملکرد دولت در وصول درآمدهای مالیاتی را باید در اقدامات یک سال اخیر جست‌وجو کرد. دولت سیزدهم از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه امسال ۱۸ میلیون کارتخوان را ساماندهی کرد و در این راستا ۹ میلیون کارتخوان به سامانه مالیاتی متصل و ۹ میلیون کارتخوان هم غیرفعال شدند. با این اقدام ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سال گذشته و ۸۰۰ هزار نفر هم از ابتدای سال‌جاری تا پایان مردادماه به تعداد مؤدیان مالیاتی کشور افزوده شد. همچنین تا پایان تیرماه امسال تعداد اظهارنامه‌های ارائه شده از حدود ۳ میلیون اظهارنامه به ۴.۵ میلیون اظهارنامه رسید که رشد بیش از۵۰ درصد را در تعداد اظهارنامه‌های ارائه شده نشان می‌دهد. از طرف دیگر میزان مالیات ابرازی کل مؤدیان مالیاتی در تیرماه امسال ۲۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
این رشد قابل توجه درآمدهای مالیاتی در شرایطی است که هنوز همه مؤدیان شناسایی نشده‌اند و تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری تا پایان شهریورماه امسال انجام خواهد شد. از طرف دیگر سامانه جامع مؤدیان مالیاتی که بستر اصلی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است از مهرماه با فراخوان دولت به صورت رسمی آغاز به کار می‌کند. براساس این قانون همه خرید و فروش‌ها در قالب فاکتور الکترونیک باید در سامانه جامع مؤدیان مالیاتی به ثبت برسد و تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری هم در همین راستا بوده است. با عملیاتی شدن این اقدامات و نمایان شدن آثار آنها می‌توان امیدوار بود که جهش درآمدهای مالیاتی و افزایش قابل توجه سهم مالیات از بودجه عمومی در سال‌های آینده هم ادامه یابد.
هدف دولت سیزدهم افزایش سهم مالیات از درآمدهای بودجه عمومی و کاهش سهم درآمد نفت از بودجه است. درآمد حاصل از فروش منابع طبیعی مانند فروش نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی، بهره مالکانه معادن و دارایی‌ها باید به جای تزریق به بودجه جاری، صرف توسعه کشور شود و به ثروت زاینده تبدیل گردد.

۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 34558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha