ابتکار قوه قضاییه؛ شعب ویژه ورزش شورای حل اختلاف در تهران

آیین افتتاح شعب ویژه ورزش شورای حل اختلاف تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، آیین افتتاح شعب ۲۶۴۵ و ۲۶۴۶ ویژه ورزش شورای حل اختلاف تهران با حضور حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز توسعه شورای حل واختلاف، القاصی مهر رئیس دادگستری استان تهران، مهدوی رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، سجادی وزیر ورزش و جوانان صبح امروز در مجموعه ورزشی شهید کشوری برگزار شد.

صادقی در این مراسم اظهار کرد: امروز روز مبارکی برای توسعه صلح و آشتی در حوزه ورزش است.باید به خود ببالیم که در مسیری حرکت می کنیم که توصیه اولیای دین است.

وی با اشاره به اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: ستون خرد بردباری بود و اگر مشکلی با صلح و دوستی قابل حل باشد نباید به جای آن به جنگ روی آورد. بردباری و صبر ستون دانش و علم است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: راه جنگ و کشمکش راه شیطان است چرا که دوست دارد بین شما دشمنی بیفکند، اما پیام قرآن مهربانی و دوستی است واگر اختلاف سلیقه ای و نگاه متفاوتی است با گفت‌وگو باید بر طرف شود. چرا که مسیر خردمندانه از گذشته و تا این روزگار گفت وگو است.

صادقی گفت: در جامعه امروز در مسایل اجتماعی اگر اختلافی وجود دارد گام اول گفت‌وگو است. آداب گفت‌وگو را باید رعایت کرد، اگر کسی سخنی دارد باید با منطق دنبال شود و ما باید زمینه گفت‌وگو را فراهم کنیم .در اختلاف بهترین روش گفت وگو اگر نشد میانجگران باید به میان آیند.

وی گفت: شوراهای حل اختلاف بر همین مبنا با تجمیع خردمندان مرجعیتی برای حل اختلاف پیدا کرده است، امیدواریم در حوزه ورزشی با استفاده از پیشکسوتان همین حوزه با استفاده از اعتبار و نفوذ کلام و تجربه آنها به سمت حل اختلاف رویم.

رئیس توسعه و حل اختلاف کشور گفت: گام بعدی داوری است که در حوزه ورزش جز برنامه ها است که با حمایت وزارت ورزش مرکز داوری در حوزه ورزش با حمایتگری هایی که در بدو امر انجام خواهد شد به شکل مستقل اجرا شود که اگر حل اختلاف در دو گام ابتدایی به جایی نرسد به داوری ارجاع شود.

وی گفت: گام بعدی توسعه مرکز داوری از ملی به بین المللی است که با حمایت وزارت ورزش در این جهت نیز به پیش خواهیم رفت. تلاش این است این امور با درایت و بر اساس دستورالعمل منضبط ایجاد شود تا پایه گذاری محکمی در رواج صلح و صلحیاری صورت گیرد. به طور کلی فعالیتی که در ستاد ملی صبر که با پشتیبانی قوه قضاییه به دنبال آن هستیم فراقوه ای و فرادستگاهی است که بخش عمده ای از افراد موثر در این ستاد از پیشکسوتان حوزه های مختلف از جمله ورزش هستند که پیشگام در حوزه رضایت می شوند.

مهدوی رئیس شورای حل اختلاف استان تهران نیز گفت: بر اساس قانون شوراهای حل اختلاف دو نوع ماموریت برای شوراهای حل اختلاف تعریف شده است که یکی صلاحیت قانونی سازشی شوراهای حل اختلاف است. در سند تحول قضایی هم بر آن تاکید شده و فلسفه شوراهای حل اختلاف بر آن است که در راستای توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه تلاش کند که بعد از انتصاب رئیس کل دادگستری استان در این خصوص شعبات سازشی در سطح استان ایجاد که ۴۳۴صلح یار در راستای صلح و سازش جذب شدند.

وی گفت: در سطح استان ۱۳۴شعب ویژه صلح و سازش ایجاد و در اتحادیه ها و اصناف و حتی در برخی امامزاده ها، زندان های سطح استان و در انجمن های اقلیت های دینی دو شعبه ویژه صلح و سازش داریم که این امر در خصوص شهرداری ها هم در دستور کار است.

مهدوی گفت: همه متفق القول هستیم که تا می توانیم ماموریت صلح و سازش شورای حل اختلاف را افزایش دهیم و هر ارگانی که از ما درخواست کنند در اسرع وقت آمادگی داریم در راستای توسعه صلح و سازش اقدام کنیم.

وی گفت: شوراهای حل اختلاف یک مرجع رسمی و قضایی است و تصمیمات اعضا تصمیمات قضایی و نیاز به مراجعه به مرجع قضایی دیگری نیست چرا که آرا یک سند رسمی لازم الاتباع است و نیازی به مراجعه به سایر مراجع قضایی نیست.

وی ادامه داد: از این رو امیدواریم ایجاد این دو شعبه امر مبارکی باشد و با سایر ارگان ها نیز در این زمینه فعالیت خود را گسترش دهیم.

سجادی وزیر ورزش و جوانان در ادامه با آرزوی اینکه هیچ اختلاف و دعوایی در عالم ورزش نباشد، گفت: امروز به بخش مهمی از ورزش توجه شده و از پراکندگی و سردرگمی در نوع اختلاف و در صدور آرا خارج و به یک تعیین تکلیف صحیح بر حسب نیاز های ورزش نزدیک می شود.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی بروز حوادث ورزشی است که گاها موجب صدور رای می شود که افراد را درگیر معضلاتی می کند که کاش می شد تدابیر پیشگیرانه را قبل از وقوع آن حادثه انجام داد، اگر مراجع تخصصی وجود داشته باشد برای رسیدگی به این مشکلات به لحاظ تسریع و تسهیل می توانیم موفقیت حاصل کنیم. علاوه بر حوادث، انبوهی از قراردادها را داریم که می توانیم در یک بند از این قرارداد ها مرجع رسیدگی را این شعب اعلام کنیم، رشد و توسعه و آبادانی در جمهوری اسلامی را در ورزش نیز داشته باشیم.

وی گفت: امروزه توفیقات ورزشی نمادی از پیشرفت یک کشور است، علاقه مندیم پس از چهل سال توفیق در عرصه های مختلف در ورزش نیز در ابعاد مختلف توسعه پیدا کنیم.

۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 34514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha