روغن ۱۰ درصد ارزان شد

مدیرعامل شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانه‌های روغنی درباره دلایل کاهش ۱۰درصدی قیمت روغن گفت: کاهش تقاضا ملموس است و این کاهش قیمت باعث شد که بازار رقابتی در شرکت‌ها همچنان دنبال شود و مشکلی در زمینه تامین روغن تا پایان سال وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تسنیم، علیرضا شرفی، مدیرعامل شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانه‌های روغنی، با بیان اینکه چالشی در زمینه واردات روغن پیش روی ما قرار ندارد، افزود: ریزش قیمت روغن در بازارهای جهانی با رفع موانع صادرات روغن از مالزی و اندونزوی همزمان شد؛ همچنین روند صادرات روغن آفتاب‌گردان از روسیه و اوکراین تسهیل شده است و این عوامل دست به دست هم داده تا شاهد کاهش قیمت روغن خام در بازار جهانی باشیم.

وی با اشاره به کاهش قیمت پایه صادراتی روغن پالم در اندونزوی افزود: کاهش قیمت بر اساس ساختار مالیات صادرات فعلی، تاثیر می‌گذارد و باعث شده است که روغن خام پالم اندونزی نسبت به مالزی رقابتی‌تر شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانه‌های روغنی تقاضا برای خرید روغن در بازار داخلی را کاهشی دانست و تصریح کرد: توان خرید مردم، افزایش تولید، توزیع کالا و اطمینان مصرف کنندگان از تداوم تامین این کالا در میزان مصرف و تقاضای این محصول تاثیر گذاشته است.

شرفی در پاسخ به این پرسش که چندی پیش دولت ۱۰ درصد نرخ روغن را در بازار داخلی کاهش داد آیا این مسئله تقاضا برای خرید روغن در بازار را تحریک کرد؟ گفت: کاهش تقاضا همچنان ملموس است و کاهش قیمت باعث شده که بازار رقابتی در شرکت‌ها همچنان دنبال شود، اما آنچه مسلم است مشکلی در زمینه تامین روغن تا پایان سال وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانه‌های روغنی با اشاره به حذف شدن ارز ترجیحی برای واردات روغن، گفت: ارز واردات روغن نیمایی شد و این مسئله نیاز به نقدینگی، برای واردات را افزایش داد. پیش از نیمایی شدن ارز واردکنندگان برای یک کشتی ۵ هزار تنی نیاز به نقدینگی حدود ۴۰ میلیارد تومانی داشت، در حالی که این کشتی امروز با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان وارد کشور می‌شود از این‌رو لازم است سازوکارهایی فراهم شود که بانک‌ها بتوانند نقدینگی افرادی که در زمینه واردات کالاهای اساسی فعالیت می‌کنند را فراهم کنند.

همچنین در این رابطه رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران با اشاره به نرخ انواع روغن در بازار، تصریح کرد: روغن نباتی ۵ کیلویی ۳۶۵ هزار تومان، روغن جامد کوچک ۷۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان، روغن مایع ۸۱۰ گرمی ۵۹ هزار و ۴۰۰ و روغن مایع ۹۰۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گفته داود فکوری، حدود ۱۰ درصد قیمت روغن در بازار داخلی کاهش پیدا کرد، اما این رقم نتوانست محرک مردم برای افزایش مصرف باشد چراکه روغنی که امروز با این نرخ‌ها عرضه می‌شود ۵ ماه پیش ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان بود، اما با این وجود این کاهش نرخ‌ها می‌تواند رضایت بخش باشد.

۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 34505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha