طبیعی ترین حق مردم یعنی برخورداری از ثبات اقتصادی از دست رفته است/کوچک شدن سفره مردم و نداشتن امید به آینده،زمینه را برای اعتراضات اجتماعی آماده می کند

عضو اتاق بازرگانی گفت: افزایش قیمت خوراکی ها و کالاها، حتی لوازم التحریر و حمل و نقل و سایر کالاهای اساسی باعث شده مردم توان و قدرت خرید خود را از دست بدهند و سرخورده و ناامید از امروز و آینده روزگار بگذرانند. وقتی هر کالایی و هر چیزی که به نوعی به زندگی و معیشت مردم مرتبط است گران شده آیا می توان انتظار داشت جامعه ای شاد و آرام داشته باشیم؟

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمد رضا زهره وندی، عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص معیشت از دست رفته مردم و ارتباط این موضوع با اعتراضات اجتماعی و برآشفتگی های جامعه گفت: با نیم نگاهی به مسائلی که در جامعه می گذرد متوجه می شویم این مسائل برآیند تصمیمات امروز و دیروز نیست، بلکه ناشی از سیاست گذاری های غلطی است که از سال های گذشته تا کنون

اقتصاد، تولید و معیشت مردم را زیر و رو کرده است. با نگاهی به تغییرات قیمتی از سال گذشته تا کنون متوجه می شوید مبنای تغییرات و رقم تورم به قدری بزرگ است که کمترین نیازهای مردم با سختی و چالش های اساسی تامین می شود.

وی در این باره افزود: تغییراتی مثل حذف ارز ترجیحی و اعطای یارانه ای که کمکی به تقویت معیشت مردم می کند بی مبنا و بدون توجه به زیر ساخت ها گرفته شده است. تغییرات بی مبنایی که به جز ایجاد شکاف طبقاتی و افزایش کسری بودجه ره آوردی برای مردم نداشته است.

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی به رادار اقتصاد گفت: فشارهای مختلفی که از مسائل مختلف کار، اشتغال، تامین نیازهای خانواده، تامین حداقل ها، تامین هزینه های آموزش و پرورش فرزندان، درمان و بسیاری از مسائلی که از قلم افتاده، منجر به آن شده که فشارهای وارده از جایی بیرون بزند و خشم مردم در کوچه و خیابان فریاد شود.

وی در این باره افزود: طبیعی ترین حق مردم یعنی برخورداری از ثبات اقتصادی و وضعیت مناسب اقتصادی که حداقل معاش آنها را تامین کند، از دست رفته است. افزایش قیمت خوراکی ها و کالاها، حتی لوازم التحریر و حمل و نقل و سایر کالاهای اساسی باعث شده مردم توان و قدرت خرید خود را از دست بدهند و سرخورده و ناامید از امروز و آینده روزگار بگذرانند. وقتی هر کالایی و هر چیزی که به نوعی به زندگی و معیشت مردم مرتبط است گران شده آیا می توان انتظار داشت جامعه ای شاد و آرام داشته باشیم؟

محمد رضا زهره وندی فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در خصوص عدم رقابت افزایش حقوق و دستمزدها با افزایش نرخ تورم و تاثیراتی که بر روحیه مردم می گذارد، گفت: بعد از اعتراضات بازنشستگان، کارگران و معلمان دولت با گذشت بیش از شش ماه از سال راضی به افزایش ۵۷ درصدی حقوق شد. حال دولت باید به این پرسش پاسخ دهد کدام یک از معادلات اقتصادی تغییر کرده که فکر می کنید از پارسال تا امسال ۵۷ درصد قابلیت برای کارفرما ایجاد شده که حقوق کارگر را افزایش دهد؟

وی در این باره افزود: آیا این موضوع به تعدیل نیرو و افزایش بیکاران جامعه منتهی نمی شود؟ آنهایی نیز که این حقوق را پرداخت می کنند تحت فشار بسیار بالایی هستند چرا که به واسطه همین اتفاق هایی که بدون بستر سازی دولت انجام شده فشار بسیار زیادی به کارفرما وارد شده ضمن اینکه این حقوق ها نیز کفاف زندگی کارگران و بازنشستگان و کارمندان را نمی دهد.

زهره وندی با انتقاد از شیوه مدیریت اقتصاد کشور گفت: متاسفانه وقتی برای مدیریت اقتصاد کشور از نخبگان علم اقتصاد استفاده نمی شود و کسانی روی کار آمده اند که کمترین دانشی از اقتصاد ندارند و بی توجه به مسائل تاثیر گذار بر مبادلات و تعاملات اقتصادی به صورت دستوری اقتصاد را مدیریت می کنند نمی توان انتظار جامعه ای آرام و شاد را داشت.

وی در ادامه در خصوص وعده های غیر عملیاتی نامزدهای ریاست جمهوری و اینکه مردم این وعده ها را فراموش نمی کنند، گفت: در دوران انتخابات و رقابت بین نامزدها، مجری در مناظره از آقای محسن رضایی که اینک معاون اقتصادی رئیس جمهور است این سوال را پرسید که درباره مسائل اقتصادی کشور چه نظری دارید و آقای رضایی که خود را اقتصاددان نامید از امید به حل مشکلات و راهبردهایی که چند ماهه اقتصاد را گل و بلبل می کند، گفت اما نه این وعده ها نه سایر وعده هایی که آقای رئیس جمهور دادند عملی نشد، بلکه وضعیت به مراتب بدتر شده به این دلیل که اقتصاد سیاسی مدیریت می شود و راهی برای ورود اقتصاددان واقعی برای حل مشکلات اقتصادی باز نشده است.

محمد رضا زهره وندی عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی درخصوص تحریم های اقتصادی و بانکی و تاثیر این موارد بر تولید و زنجیره اقتصادی کشور گفت: به دلیل تحریم های بانکی، صنعت گر، صادر کننده، تولید کننده قادر به برقراری ارتباط با دنیا نیست. ما در ساده ترین موضوع که تسهیل ارتباطات بانکی با دنیاست دچار سخت ترین مشکلات هستیم. واردات و صادرات به دلیل تحریم های بانکی با چالش های بیشماری رو به رو شده اند وقتی این مولفه اصلی و ساده در دسترس نیست و ارتباط با دنیا و نظامات بانکی برای ما میسر نیست خریدی انجام نمی شود و صادرات کاهش می یابد به تبع آن تولید آب می رود. بیکاری افزایش می یابد. درآمدها کم می شود و دامنه اعتراضات بالا می گیرد.

زهره وندی در خصوص محدودسازی ارتباطات وتعاملات تجاری ایران به چند کشور گفت: تمام کشورهای دنیا در مسائل اقتصادی، منافع ملی خود را دنبال می کنند درحالی که با قطع ارتباط با بسیاری از کشورهای دنیا، دامنه دوستان خود را به برخی کشورها محدود کرده ایم و فکر می کنیم راهبرد درستی در پیش گرفته ایم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بی توجهی به از دست رفتن رشد اقتصادی، بی توجهی به کوچک شدن سفره مردم، بی توجهی به از دست رفتن و عدم امید به آینده، زمینه را برای افزایش اعتراضات اجتماعی آماده می کند. وقتی دوستان خود را به چند کشور محدود کردیم، رشد اقتصادی از دست می رود و اقتصاد درمانده تر از قبل می شود. در صورت نداشتن مناسبات سیاسی مطلوب با دنیا و از دست رفتن روابط اقتصادی که منافع ملی را تامین کند و ارتباط با کشورهایی که کالایی از ما خریداری نمی کنند، یعنی کالاهایی که ضرورتی برای خرید از ما نمی بینند را خریداری نمی کنند، روند افزایش فقر و بیکاری و افزایش معترضان بیشتر می شود.

محمد رضا زهره وندی در پایان گفت و گو تصریح کرد: بازگشت آرامش به اقتصاد و کشورارتباط معنا داری با رشد تولید و افزایش سرانه درآمد و عبور از تبعیض و کاهش خط فقر دارد. برای تحقق این موارد به شدت نیازمند سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران هستیم که این موضوع نیز وابسته به رفع تحریم ها و برقراری ارتباط مطلوب با دنیاست. ضمن اینکه به خوبی شاهد بودیم در نبود وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی کشور دچار مشکلی نشد، پس این موضوع نشان می دهد افرادی که چوب لای چرخ روندهای معمول اقتصادی می گذارند کنار باشند اقتصاد نه تنها آسیب بیشتری نمی بیند، بلکه از وقوع آسیب هایی که از سیاست گذاری غلط دولتمردان اقتصاد را تهدید می کند جلوگیری می شود.

۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
کد خبر: 34489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha