سرچشمه اعتراضات مردم از سوپرمارکت محله است/نتیجه ثروت های باد آورده فروشکست اجتماعی است/با سیاست گذاری غلط در داخل راه برای ابراز وجود دشمنان باز شده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: با اینکه رهبر انقلاب بارها  بر راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی تاکید کردند اما هیچ یک از مسوولین برای این منظور به خود تکانی نداد!اصلا به فکرشان نرسید برای چه موضوعاتی باید این کرسی ها راه اندازی شود.در حالی که یکی از اصلی ترین چالش های ایران و ایرانی، موضوعات اقتصادی است که نیازمند دایر کردن کرسی های آزاد اندیشی است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مساله ارتباط اعتراضات مردمی و ناآرامی های اخیر کشور با مسائل و سیاست گذاری اقتصادی گفت: بخش زیادی از اعتراض مردمی که این روزها شاهد شعله ور شدن آن هستیم و بخشی از مردمی که همچنان در خانه مانده اند و اعتراض خود را در خیابان فریاد نزده اند که از آنها به عنوان معترضان خاموش یاد می شود قطعا وابسته به مسائل اقتصادی است. مسائل اقتصادی که به واسطه تحریم و سیاست خارجی و سیاست گذاری های غلط داخلی،( هر چند نقش مدیریت داخلی اقتصاد به مراتب پررنگ تر از تحریم هاست) زمینه بروز ناآرامی ها و اعتراضات اجتماعی را آماده کرده است.
وی در این باره گفت: تا زمانی که اقتصاد ایران مملو از تبعیض، رانت و فساد گسترده است مسائل فرو کش نمی کند. مسوولین برای جلوگیری از اعتراضات به مدیریت اقتصاد باید پیش از این در صحنه عمل برای تامین معیشت و تهیه زندگی آرامی برای مردم آماده می شدند. در طول یک دهه اخیر بارها بر این موضوع تاکید کرده و به نکات مهمی اشاره کرده ایم که این نوع سیاست گذاری اقتصادی و مفسده ای که در اقتصاد ایران وجود دارد، ثروت های باد آورده یک شبه برخی به یک فروشکست اجتماعی منجر می شود، به طوری که دیوار اعتماد بین مردم و حاکمیت را ترک می اندازد، لذا با هر فشار و بهانه بیرونی می تواند مردم را به خیابان بکشاند اما متاسفانه گوشی برای شنیدن وجود نداشت.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: بخش معترضان خاموش را نباید نادیده گرفت وی گفت نباید گمان کرد سایر مردم از وضعیت کنونی اقتصادی کشور رضایت دارند. اینکه مردم از شرایط اقتصادی ناراضی هستند حرف بسیار درستی است. همانطور که گفته شد تحریم ها حتما روی از دست رفتن اقتصاد ایران تاثیر می گذارد اما تمام مسائل مربوط به تحریم ها نیست، بلکه سیاست گذاری های غلطی مثل جراحی اقتصادی که هنوز هم مشخص نشده تکلیف مردم و تامین کالای اساسی آنها چه شد؟ با اینکه قرار بود در میانه راه به مردم کالا برگ داده شود اما فقدان برنامه منجر به دادن یارانه نقدی به همه مردم شد، در حالی که دولتمردان می دانند اعطای یارانه نقدی به افزایش نقدینگی منجر می شود. بنا به آمار رسمی دولت در شش ماهه اول سال ۲۰۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد این یعنی وقوع تورم های بزرگتر دیگری.
مجید رضا حریری افزود: کسری بودجه و تورم های ۴۰ درصدی یک دهه اخیر که روی هم انباشته شده به از دست رفتن معیشت مردم و در نهایت به بروز ناآرامی های اجتماعی منجر می شود. به نظر می رسد حاکمیت به طور عموم می بایست با استفاده از کسانی که دلسوز مردم هستند برای استفاده از همه ظرفیتها و فعال کردن اقتصاد به نفع عموم مردم استفاده کند. با اینکه عده زیادی اقتصاددان نخبه و خبره و نظریه پرداز اقتصادی در کشور داریم که از ایران مهاجرت نکرده، دو تابعیتی نیستند و با خانواده خود در ایران در کنار بقیه مردم با همین شرایط معیشتی زندگی می کنند و مدام سیاست ها را به دلیل نگرانی برای کشور و مردم نقد می کنند اما به دلیل تنگ نظری ها و زیاده خواهی هایی که مبادا منابع از دست آنها خارج شود عرصه ای به این اساتید داده نشده است در حالی که برای بازگشت آرامش و تامین معیشت مردم و رسیدن مردم به حق اجتماعی و اقتصادی خود می بایست جلسات منظمی برگزار می شد تا راهکارهای درست اجرا شود. ضمن اینکه نتیجه دادگاه های مفسدان اقتصادی، کسانی که ثروت های چند ده هزار میلیاردی از بلبشوی مدیریتی و عدم نظارت به جیب زده اند باید مشخص می شد. باید به وضعیت کسانی رسیدگی می شد که با برداشتهای چند هزار میلیاردی اصلا به دادگاه کشیده نشدند. قطع به یقین نتیجه کار این مفسدان در زندگی، سرنوشت و سفره مردم اثر منفی گذاشته است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با انتقاد از باز نکردن عرصه گفت و گو در روزهایی پیش از اعتراضات مردمی گفت: با اینکه تاکید می کنم باب گفت و گو باید باز شود اما مساله مهم این است که اینک به دلیل اعتراضات شاید فرصتی برای گفت و گو نباشد اما مسوولین باید به این پرسش، پاسخ دهند چرا زمان آرامش، دوره ای که شرایط لازم برای گفت و گو فراهم بود به منتقدان و کارشناسان اجازه داده نشد تا در یک محیط امن بدون پیگردهای بعدی حرف دل مردم و خواسته های به حق مردم را بیان کنند؟
وی در خصوص راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی نیز گفت: با اینکه رهبر انقلاب بارها بر راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی تاکید کردند اما هیچ یک از مسوولین برای این منظور به خود تکانی نداد!

اصلا به فکرشان نرسید برای چه موضوعاتی باید این کرسی ها راه اندازی شود! در حالی که یکی از اصلی ترین چالش های ایران و ایرانی، موضوعات اقتصادی است که نیازمند دایر کردن کرسی های آزاد اندیشی است به طوری که مسوولین، مردم، منتقدین و کارشناسان باید رو در روی هم بنشینند و با سیاست گذار نقایص سیاست گذاری ها و اجرا بگویند بدون کمترین هراسی از عواقب آن. ایران کشور همه ایرانیان است.همه ایرانیان نیز در این موضوع شکی ندارند که از بیرون نسبت به منافع مردم ایران و ثروت های این کشور نظرات سویی وجود دارد. گروه های تجزیه طلب و دشمنان را نباید دست کم گرفت اما مساله مهم این است که با سیاست گذاری های غلط و تکرار اشتباهات مکرر از همین داخل راه برای ابراز وجود و تحرکات دشمنان ملت ایران باز شده است، پس زمینه بروز دشمنی ها در ایران باز شده اما متاسفانه مسوولین تلاش نمی کنند به این فهم برسند که ما چه کرده ایم که دشمنان ایران از آن سو برای ما گردنکشی می کنند و با معترضان همصدا شده اند؟
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این گفت و گو که به نظر شما چرا به این فهم و درک عمق از ماجرا نمی رسیم که به مسائل اقتصادی باید به عنوان یک مولفه مهم در اعتراضات مردمی توجه کنیم، گفت: خیلی روشن نیست و نمی دانم چرا، اما با تک تک مسوولین و دولتی ها که هم کلام می شویم این نقدها را قبول دارند و وارد می دانند اما به مجموعه که می رسیم قادر به اعمال یک سیاستگذاری واحد برای برون رفت از وضعیت فعلی و ایجاد اصلاحات اصلی اقتصادی نیستند. به عنوان مثال، نزدیک پنج سال است قانونگذاری در برخی مسائل مهم کشور و سیاست های اصلی به عهده سران سه قوه گذاشته شده است، این یعنی گرفتن فرصت گفت و گو.
حریری در این باره تصریح کرد: وقتی سران سه قوه تصمیم گیر شده اند و بخشنامه های اضطراری صادر می کنند یعنی فرصت گفت و گو و رسیدن به یک راهکار مناسب براساس نظریه های اقتصادی درست گرفته می شود. بنده معتقدم باید فرصت گفت و گو به همه منتقدان وضعیت اقتصادی کشور داده شود. باید پاکسازی عمیقی نسبت به مفاسد اقتصادی در بخش خصوصی، دولتی و عمومی صورت بگیرد به این دلیل که فساد فقط مختص دولت نیست در بخش خصوصی نیز وجود دارد. به تک تک این بخش ها باید رسیدگی فوری شود چرا که باعث آزار مردم شده است.
حریری درخصوص فسادهای بزرگی که انجام می شود و بدون رسیدگی به حال خود رها می شود و تاثیر این فسادها دراقتصاد و زندگی مردم گفت: قبل از شلوغی های اخیر از ۹۲ هزار میلیارد تومان اختلاس درصنعت فولاد پرده برداری شد. جالب این است که هیچکس دنبال چرایی وقوع و برخورد با عوامل این فساد نرفت! این ها مسائلی نیست که با جارو کردن زیر فرش پنهان شود. شاید مردم ندانند پرونده ۹۲ هزار میلیاردی چیست و شاید بدهکاران بزرگ بانکی که در خارج از کشور با پول ملت، ملک خریدند و افرادی که با ارز کالای اساسی صاحب ثروت در غرب شدند و کسانی که با گرفتن ارز کالایی وارد کشور نکردند فکر کنند مردم چندان متوجه این اعدد و ارقام نمی شوند اما باید بدانند سرچشمه اعتراضات مردم از سوپرمارکت محله است، بغضی که با دیدن قیمت های گرفته شده و کالایی که توان خرید آن نیست منجر به ناهنجاری اجتماعی و هزینه های بالایی برای همه کسانی می شود که در این موضوع سهیم بوده اند.
مجید رضا حریری در خصوص تیم اقتصادی دولت، گفت: تیم اقتصادی دولت به غیر از وزیر اقتصاد و بانک مرکزی اصلا جوان نیست که این همه اشتباهات را برای توجیه به جوانی این تیم نسبت می دهند! مگر معاون اقتصادی یا سرپرست و وزیر فعلی وزارت کار جوان هستند؟ اگر منظور فقط وزیر اقتصاد و بانک مرکزی است این ها را نمی توان تیم اقتصادی دولت نامید. وزارت کار به عنوان بزرگترین وزارتخانه کشور که در بخش های مختلف اقتصادی دخیل است وزیر جوانی ندارد. وزارت صمت و جهاد به وظایف خود عمل نمی کنند. بیشتر به نظر می رسد دولت برنامه اقتنصادی مشخصی ندارد نه اینکه تیم اقتصادی دولت جوان است و خام.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است: وزیر یا مدیر ابزار یک سیاست گذاری کلی است، نه اینکه خودش هدف باشد. گزارش برنامه ششم توسعه در سال آخر مبین این موضوع تلخ است که ۳۰ درصد برنامه توسعه اجرا شده است. برنامه ای که ۳۰ درصدش اجرا شود یعنی اگر نوشته نمی شد هم بیشتر از این اجرا می شد. شناخت معضلات اقتصادی به طور ویژه مهم است نه اینکه بدون آماده سازی زیر ساخت ها اهداف تعیین کنیم که در منطقه باید به این رتبه برسیم. پر واضح است به اهداف توسعه ای نمی رسیم وقتی برای رفع آنها هنوز متوجه معضلات اقتصادی نشده ایم. وقتی اقتصاد ایران رانتی، تبعیضی و غیر شفاف است اقتصاد درست نمی شود و اعتراض به صورت دائمی خاموش نمی شود، بلکه زمانی این مهم صورت می گیرد که جلوی امتیازات ویژه گرفته شود،لذا برای تحقق این مسائل مهم باید به توافق جمعی و فهم مشترک برسیم نه فقط دولت، بلکه تمام دلسوزان ایران باید راهکارهای خود را ارائه دهند و آستین ها را بالا بزنند و به هم راه حل پیشنهاد بدهند، ضمن اینکه تا فضای اقتصاد ما سیاست زده است هیچگاه به نتیجه خوبی نمی رسیم.


مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تغییر سیاست های غلط اقتصادی، وضعیت متغیرهای اصلی اقتصاد را تا پایان سال جاری و سال آینده چگونه تصور می کنید، گفت: اینک اقتصادی با کسری بودجه فراوان داریم. کسری بودجه، عدم رشد ثروت ناخالص ملی و ناهمگونی با رشد نقدینگی یعنی افزایش نرخ تورم، به طوری که امسال را با تورم بالای ۴۰ درصد پشت سر می گذاریم.عدم تغییر سیاست های اقتصادی و نگاه معقول به مسائل مهم و تلاش مضاعف برای حل آنها به معنای حرکت هر چه سریعتربه سمت سقوط اقتصادی است. هر روزی که نتوانیم این مسیر را کند کنیم این سرعت دور بیشتری می گیرد و به صورت تصاعدی شتاب می گیرد، لذا باید چاره اندیشی کنیم تا اقتصاد با ثبات شود و به نقطه ای برای برنامه ریزی برسیم که مطلوب تامین منافع عموم مردم ایران باشد به این دلیل که در حال حاضر اقتصاد با ثباتی نداریم.
حریری خطاب به دولتمردان گفت: درهمین ایام شلوغی یعنی طی یک ماه اخیر مرغ ازکیلویی ۵۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان رسیده، افزایش این رقم ها شوخی نیست، چرا که با سفره و شکم مردم نمی توان شوخی ادامه داری کرد. شاید مردم تحمل کنند، کمتر بخورند اما این موضوع مشروط به عدم دیدن فرزندان فلان مدیر و مسوول در کاناداست به طوری که از درآمدهای منابع ملی در آن سوی مرزها خوشگذرانی می کند. شاید مردم گرسنگی را تحمل کنند و در یک خانه بیست متری اجاره ای زندگی کنند اما بدون حس تبعیض، بدون اینکه شاهد زندگی فرزندان این مسوول و آن مقام در پنت هاوس چند هزار متری و املاک چند هزار متری باشند.مسوولین باید به خود بیایند چرا که احساس فقر حتما تبعات اجتماعی سنگینی برای کشور به دنبال دارد.

۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
کد خبر: 34436

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 0
      اقرین بر شما قانون از گجا اورده ای باید بالفور اجرا شود و ظرف 6 ماه همه موظف باشند اموال نامشروع را اعلام و باز پس دهند بعد از ان برای بقیه افراد که اموال دزدی را پس نداده اند حکم دزدی برای انان اجرا شود.