راز روند عجیب دلار در ماه مهر/رکورد تاریخی بازار دلار در مهر شکست + نمودار

پس از جابه‌جا شدن رکورد تاریخی دلار در ماه مهر، بانک مرکزی اجازه ادامه صعود را به نرخ ارز نداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فردای اقتصاد: ماه مهر با رشد ۳.۳ درصدی قیمت دلار به پایان رسید و بازدهی از ابتدای سال بازار ارز هم ۲۵ درصد شد.

علیرغم شکسته شدن سقف تاریخی دلار در اوایل مهر، نیمه دوم ماه با ثبات نرخ ارز همراه بود. به طوری که به نظر می‌رسید قیمت دلار به برخی تحولات غیراقتصادی از جمله سیگنال‌های منفی درباره برجام بی‌واکنش است. به باور فعالان بازار ارز، عرضه بازارساز است که نوسانات دلار را پس از رکوردشکنی در ماه مهر محدود کرد؛ موضوعی که رئیس کل بانک مرکزی نیز آن را به نوعی تایید کرده است.

رکورد تاریخی بازار دلار در مهر شکست

نرخ اسکناس آمریکایی که مهرماه را در سطح ۳۱۷۳۰ تومان آغاز کرده بود، با اخبار منفی برجامی و همچنین ناآرامی‌ها به سرعت در مسیر صعودی قرار می‌گیرد و با رشد حدودا ۱۵۰۰ تومانی در ۹ روز، به سقف تاریخی قبلی خود (مربوط به ۲۲ خرداد ۱۴۰۱) می‌رسد. به محض این اتفاق، اخباری از آزاد شدن باقر نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران و همزمان مذاکره برای آزادی ۷ میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی به گوش رسید. اما فعالان بازار ارز با توجه به سوابق وعده‌های دولت، این اخبار را «خبردرمانی» بازارساز تصور کردند. بر همین اساس، دلار دو روز بعد یعنی در ۱۱ مهر به ۳۳۵۰۰ تومان رسید و رکورد جدیدی را در تاریخ خود ثبت کرد.

راز روند عجیب دلار پس از رکوردشکنی

قیمت دلار و تحولات غیراقتصادی ماه‌های اخیر (خط‌چین ماه مهر را مشخص کرده است)

راز ثبات دلار بر ملا شد

اما به ناگهان پس از این رکوردشکنی، شاخص ارزی کشور با افت هزار تومانی همراه شد و از آن پس در کل نیمه دوم ماه روند نسبتا باثباتی را تجربه کرد که فعالان بازار ارز مداخلات بانک مرکزی را در این امر موثر ارزیابی می‌کنند.

بانک مرکزی خود تاثیر عرضه‌هایش بر بازار ارز را تایید کرده است. روز گذشته علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد «بانک مرکزی هم از نظر منابع ارزی و هم در حوزه حواله‌ای و هم اسکناس وضعیت خوب و قابل قبولی دارد و با عرضه‌هایی که انجام می‌دهیم آرامش حاکم بر بازار حفظ خواهد شد و تداوم خواهد داشت».

فردای اقتصاد هم در گزارش «بانک مرکزی قیمت دلار را کاهش داد یا برجام؟» به این موضوع پرداخته و تخمین زده بود که عرضه ارز در سامانه نیما نسبت به زمان مشابه در سال قبل نزدیک به ۵ برابر شده است.

راز روند عجیب دلار در ماه مهر

پیش‌بینی قیمت دلار در آبان

اگرچه بازارساز توانسته با مُسَکن‌هایی درد بازار ارز را به طور موقت بخواباند، اما بر فعالان بازار ارز پوشیده نیست که تداوم این روند در گروی پایداری جریان درآمدهای ارزی است. بنابراین، بدون احیای برجام تصور کاهش نرخ ارز سخت است. بر این اساس، انتظارات برجامی همچنان در بازار ارز تعیین‌کننده هستند.

در ماه آینده انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا را پیش رو داریم که به عقیده کارشناسان، دولت بایدن علاقه‌ای به تضعیف موضع خود در داخل کشور با احیای برجام تا این زمان ندارد و پیش‌بینی‌ها حاکی از ازسرگیری مذاکرات پس از انتخابات ۱۷ آبان است. احتمال تثبیت نرخ ارز با عرضه بازارساز تا این زمان وجود خواهد داشت. هر چند سابقه نرخ ارز نشان می‌دهد که اگر انتظار برای ازسرگیری مذاکرات از آنچه پیش بینی قیمت دلار می‌شد فراتر رود، دلار می‌تواند به مدار صعودی بازگردد.

۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 34433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha