بورس دوباره صعودی می‌شود؟ / بازار در انتظار گزارش‌های ۶ ماهه

با پایان اولین فصل پاییز زمان انتشار گزارش‌های شش ماهه فرا رسیده است. این گزارش‌ها چه تاثیری می‌تواند روی بازار سرمایه و معاملات بورس داشته باشد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، زمانی برای انتشار گزارش‌های شش ماهه باقی نمانده است و بر همین اساس شرکت‌های فعال در بورس باید صورت مالی شش ماهه خود را در سامانه کدال منتشر کنند. انتشار این گزارش‌ها می‌تواند مسیر بازار سرمایه را تغییر کند. چرا که این گزارش‌ها نشان دهنده ارزندگی بازار و معاملات هستند و می‌تواند سهامداران را برای ورود سرمایه جدید ترغیب کنند.

هر ساله با انتشار گزارش‌های شش ماهه اقبال سهامداران نسبت به بورس افزایش و گردش نقدینگی نیز در بازار سرمایه افزایش می‌یابد. براساس سوابق سال‌های گذشته انتظار می‌رود که رشد بازار سرمایه از این هفته آغاز و در میان مدت ادامه دار باشد. البته فعالان بازار سهام می‌گویند که با توجه به بی‌اعتمادی سهامداران نسبت به بورس این گزارش‌ها نمی‌توانند تاثیری روی رشد شاخص داشته باشد.

از سوی دیگر تحلیلگران بازار سرمایه عقیده دارند که با انتشار گزارش‌های شش ماهه روند شاخص نیز تغییر می‌کند. به گفته این افراد کف بازار بسته شده و روند رو به بالا آغاز خواهد شد. این موضوع یک سیگنال مثبت برای فعالان بازار سرمایه به حساب می‌آید و بسیاری از افراد به واسطه همین سیگنال مثبت نقدینگی و پول جدید وارد معاملات می‌کنند و این یعنی رشد شاخص کل بورس.

چرا بورس کم رمق است؟

علی ابتهاج، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلایل کم‌رمقی معاملات بورس تهران عنوان کرد: این روزها با توجه به از دست رفتن حمایت‌های مهم توسط شاخص کل بورس و ادامه روند فرسایشی بازار سهام به نظر می‌رسد اقدامات مناسب از سوی نهادهای حمایتی نظیر صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه انجام نشده است. از سوی دیگر مهم‌ترین مسئله بازار سهام ارزش معاملات پایین است و بررسی‌ها نشان می‌دهد برگشت بورس از منطقه فعلی نیازمند میانگین ارزش معاملات بالای ۳ هزار میلیارد تومان است.

این کارشناس گفت: با وجود نوسانات دلار در نزدیکی سقف‌های تاریخی، ‌ ثبات نسبی در بازارهای جهانی و همچنین گزارشات ۶ ماهه مناسب شرکت‌ها که حاکی از ارزندگی اکثر نمادهای بازار است و این عوامل بر روند بازار سرمایه تاثیر ویژه ای دارند، به نظر می‌رسد تنها دلیل از دست رفتن حمایت‌های مهم بورس تهران یکی پس از دیگری، انتظار سرمایه‌گذاران از آینده اقتصاد ایران و بودجه ۱۴۰۲ است. چرا که به دلیل فشار تحریم‌ها محتمل به نظر می‌رسد که دولت جهت تامین مالی خود به سمت فشار حداکثری بر صنایع بورسی پیش رود و با ادامه روند فعلی امکان ریزش شاخص کل بورس تا محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد وجود خواهد داشت.

۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 34418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha