افزایش ۱۱۰۰ درصدی قیمت مسکن/ ساخت‌وساز به یک سوم رسید

قیمت مسکن طی سال‌های گذشته با نرخ صعودی رو به رو شده و در کلان شهرها شاهد افزایش بیشتری بوده و در این بین فاکتورهای کاهش ساخت‌وساز و کمبود زمین اهمیت بالایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام مرکز آمار متوسط قیمت مسکن در کل کشور در ۹ سال گذشته، ۱۱۰۰ درصد رشد داشته است.

بیشترین و کمترین قیمت مسکن استان‌ها

با این حال بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن در استان بوشهر با ۳ هزار درصد رشد و کمترین آن مربوط به استان لرستان با ۹۶۳ درصد رشد بوده است.

قیمت هر متر زمین در استان بوشهر در سال ۱۳۹۱، متری ۳۶۰ هزار تومان بوده است که در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون تومان در هر متر رسیده است.

همینطور قیمت هر متر زمین در استان لرستان ۴۷۰ هزار تومان بوده که به متوسط به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

به طور کلی در سال ۱۴۰۰ قیمت هر متر زمین در کل کشور متوسط ۱۲ میلیون و ۷۰۰ تومان بوده در حالی که در سال ۱۳۹۱ متوسط قیمت تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

افزایش ۱۱۰۰ درصدی قیمت مسکن/ ساخت‌وساز به یک سوم رسید

رشد ۱۱۰۰ درصدی قیمت مسکن

یک کارشناس مسکن در رابطه با اقدامات دولت در میزان افزایش قیمت مسکن طی ۱۰ سال گذشته گفت: در ۱۰سال گذشته، قیمت مسکن بیش از ۱۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

فرشید ایلاتی، در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز و با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: به طور کلی در دولت قبل و دولت رئیسی اقدام خاصی برای ساماندهی بازار مسکن و به خصوص قیمت مسکن انجام نشده و این روند در افزایش سرسام‌آور قیمت موثر است.

ساخت‌وساز به یک سوم رسید

وی در ادامه افزود: کاهش آمار ساخت‌وساز در چند سال اخیر نقش به سزایی در گرانی مسکن داشته، به‌گونه‎‌ای که آمارها نشان می‌دهد میزان ساخت وساز به یک سوم رسیده به طوری که در انتهای دولت قبل میزان ساخت به زیر ۳۵۰ هزار واحد رسیده بود.

ایلاتی در رابطه با علت کاهش ساخت‌وساز گفت: کمبود زمین یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اصلی در کاهش ساخت و ساز به حساب می‌آید، چراکه طبق سیاست‌های دولت، وزارت راه و شهرسازی نمی‌تواند در حوزه بازار مسکن دخالت چندانی داشته باشد و در مقابل بیشتر موظف به تامین زمین برای ساخت‌وساز است که اگر این روند به درستی انجام شود ساخت‌وساز نیز با افزایش همراه می‌شود.

نقش دولت در کنترل قیمت مسکن

این کارشناس بازار مسکن در رابطه با افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال جاری اظهار داشت: قیمت زمین در چند دهه گذشته همواره افزایش داشته و سیاست‌های دولت به جز دوره ساخت مسکن مهر نقش چندانی در کنترل قیمت مسکن نداشته است. به عبارت بهتر دولت هیچ‌گاه نتوانسته قیمت مسکن را کنترل کند.

وی در ادامه افزود: بسیاری از راهکارهای دولت برای کنترل قیمت مسکن تنها در حد طرح و یا آیین‌نامه باقی مانده و در عمل هیچ‌گاه دولت در کنترل قیمت مسکن نقشی نداشته است، چراکه بازار مسکن عملا از کنترل دولت خارج شده و این بازار، هویتی متفاوت به خود گرفته است.

کلانشهرها و افزایش تقاضا

ایلاتی در خصوص اینکه چرا در برخی از استان‌ها شاهد افزایش قیمت بیشتری بودیم، یادآور شد: مهم ترین نکته، میزان تقاضا در کلانشهرها و مراکز استان‌هاست. به موازات افزایش تقاضا، با کمبود زمین و مسکن و در نهایت با افزایش قیمت زمین مواجه می‌شویم. در این بین تهران نسبت به کل کشور به دلیل تقاضای بیشتر و تمایل به سرمایه‌گذاری افزایش قیمت بیشتری دارد.

فرشید ایلاتی در پایان با اشاره به اقداماتی که در کنترل و ثبات بازار مسکن موثر است، خاطر نشان کرد: ساخت پایدار مسکن و پیگیری همزمان سیاست‌های کنترلی و مالیاتی از جمله اقداماتی است که مسئولان می‌توانند برای ثبات بازار انجام دهند.

۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 34361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha