بانک مرکزی مخالف تجمیع کارت‌های بانکی است؟

تجمیع کارت‌های بانکی پیشنهادی است که برای کاهش جرایم انجام شده از طریق کارت‌های بانکی چون اجاره آن‌ها مطرح می‌شود اما این موضوع مورد تایید کارشناسی بانک مرکزی نیست و قرار است به‌زودی موضع رسمی این بانک اعلام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، هر بار که آماری از بروز تخلفات و سوءاستفاده‌ها از کارت‌های بانکی اعلام می‌شود، تجمیع کارت‌های بانکی نیز به‌عنوان پیشنهادی به‌منظور کاهش یا رفع این تخلفات مطرح می‌شود.

در این زمینه، برخی از مراجع قانونی درگیر با پیامدهای تخلفات در این حوزه می‌گویند که همه کارت‌های بانکی باید در یک کارت یا کارت‌های بانکی با سایر کارت‌های شهروندی مانند کارت ملی و ... ادغام شوند.

پیش از این، رئیس پلیس پایتخت ساماندهی کارت‌های بانکی را درخواست و پیشنهاد کرده بود که تمامی کارت‌های بانکی در یک کارت تجمیع شود زیرا، از این طریق دیگر هیچ فردی حاضر به اجاره کارت خود نخواهد شد.

طبق گفته وی، پرونده‌هایی در پلیس آگاهی، پلیس فتا و ... وجود داشته که مجرمان با شیوه اجاره کارت بانکی به سوءاستفاده از حساب بانکی شهروندان اقدام کرده اند.

در این زمینه، پیش از این نیز مهران محرمیان_معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته بود که جرائم انجام شده با کارت‌های بانکی با فیزیک این کارت‌ها صورت نمی‌گیرد بلکه اطلاعات کارت است که با قراردادن آن در اختیار دیگران، امکان استفاده یا سوءاستفاده از کارت فراهم می‌شود؛ اگر فردی شماره کارت و اقلام امنیتی مانند تاریخ انقضا را در اختیار دیگران قرار دهد، در واقع امکان استفاده شخص دیگر را از کارت بانکی به او داده است و این بهره‌برداری لزوما نیازی به انتقال خود کارت ندارد.

او همچنین بیان کرده که باید بررسی شود که پیشنهادهایی مانند ادغام کارت‌ها که در واقع به معنای یکی کردن فیزیک کارت‌ها است، چقدر به جلوگیری از تخلفات و سوءاستفاده‌ها کمک خواهد کرد؟

این اظهارات محرمیان در حالی است که به‌تازگی گفته می‌شود، مجلسی‌ها از طرحی خبر می‌دهند که بر اساس آن تمام حساب‌ها و کارت‌های بانکی جمع‌آوری و تبدیل به یک کارت با مشخصات افراد شود که دیگر افراد سودجو نتوانند از این حساب‌ها در جهت اهداف خودشان استفاده کنند، چون یک کارت است.

در واکنش به این موضوع، مهران محرمیان_معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این موضوع مورد تایید کارشناسی بانک مرکزی نیست و در آینده موضع رسمی این بانک اعلام خواهد شد.

وی تجمیع کارت‌های بانکی در یک کارت را اصولی ندانست و گفت: در هیچ جایی از دنیا نیز این موضوع عملیاتی نشده و تقریباً نمونه‌ای در سطح دنیا از تجمیع کارت‌های بانکی وجود ندارد.

۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
کد خبر: 34343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha