مدیران دولت فعلی به بلوغ لازم در اداره کشور نرسیده اند/عملکرد غلط مدیران، اقتصاد ایران را در تنگنای شدیدی قرار داده است/چهل سال است درگیر تورم دو رقمی هستیم

کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد ایران باخرد جمعی و با تدابیر درست مدیریتی و کارشناسی شده اداره نمی شود.چهل سال است در ایران با تورم دو رقمی دست و پنجه نرم می کنیم در حالی که هیچ کشوری چنین وضعیتی را برای چند دهه بر نمی تابد. با آنکه از تولید بسیار گفته می شود اما تولید در دالان شعارهای مسوولین گیر کرده و در عمل راهی برای حمایت علمی از تولید باقی نگذاشته اند، مشخص است در چنین وضعیتی بورس رشد نمی کند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محسن شرکا اقتصاددان و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مدیریت بورس و بازار سرمایه و آنچه منجر به افت شاخص های بورسی می شود، گفت: مساله مهم در بازار سرمایه، بورس و در کلان اقتصاد ایران این است که مدیران کشور بخصوص در تیم جدید دولت فعلی به بلوغ لازم در اداره کشور نرسیده اند، موضوع مهمی که مانع از اداره درست و مطلوب اقتصاد در بخش های مختلف می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با اینکه ایران دارای نخبگان و اساتید اقتصادی و اقتصاد خوانده متبحری است اما مشهود است که اقتصاد ایران باخرد جمعی و با تدابیر درست مدیریتی و کارشناسی شده اداره نمی شود. علی رغم اینکه آقای رئیسی درباره رشد بورس وعده هایی به فعالان بازار سرمایه داده اند اما این وعده ها فقط توسط تیمی متخصص، باتجریه دنیا دیده و آینده پژوه محقق می شود. تیمی که شرایط ایران را به خوبی درک کرده وبراساس این شرایط برنامه جامعی برای عبور از چالش ها ترسیم کند نه اینکه روی هوا برای خوشامد برخی در مقطعی کوتاه وعده ای بدهد و از آن عبور کند.

دکتر محسن شرکا در ادامه بحث خاطر نشان کرد: قطع به یقین، اقتصاد را به صورت دستوری نمی توان اداره کرد چرا که اقتصاد علم است. در بیش از بیست روز گذشته که شبکه های مجازی و پلتفرم هایی که محل و منبعی برای کسب درآمد مردم هستند فیلتر شده اند با قطع اینترنت و فیلترینگ دهها هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور زده شده است. لطمات اقتصادی که بسیار سخت جبران می شوند اما هیچ یک از مسولین نگران تبعات اقتصادی و اجتماعی این موضوع نیست!

وی در خصوص خسارت های ناشی از تنش های سیاسی بین کشور با جهان گفت: قطع رابطه اقتصادی و تجاری با دنیا موضوع دیگری است که خسارت های شدیدی به اقتصاد و به رشد و گسترش فعالیت های بخش خصوصی کشور وارد کرده است. شاید دهها هزار میلیارد با قطع اینترنت به اقتصاد کشور لطمه وارد شده است.

محسن شرکا در این باره خاطر نشان کرد: از دست رفتن تولید و عدم توجه به رشد تولید معضل بزرگی است که اقتصاد را از هم می پاشاند. تزریق پول به صورت دستوری به بورس یا سایر بازارها راهکار خوبی برای کاهش نرخ تورم نیست و نمی تواند به رونق بازارها بیانجامد. متاسفانه در ایران همواره شیپور را از سر گشادش می زنند.

وی در این باره افزود: به این معنا که چهل سال است در ایران با تورم دو رقمی دست و پنجه نرم می کنیم در حالی که هیچ کشوری چنین وضعیتی را برای چند دهه بر نمی تابد. با آنکه از تولید بسیار گفته می شود اما تولید در دالان شعارهای مسوولین گیر کرده و در عمل راهی برای حمایت علمی از تولید باقی نگذاشته اند، مشخص است در چنین وضعیتی بورس رشد نمی کند.

محسن شرکا در خصوص تاثیر گذاری مدیران قوی و مسلط بر اداره مطلوب اقتصاد کشور، گفت: قطع به یقین انتخاب و روی کار آوردن مدیران شایسته، مجرب و جهان دیده، مدیرانی که نه براساس روابط سیاسی بلکه براساس شایستگی های علمی و کارآیی انتخاب شده باشند می توانند تغییراتی در وضعیت کلان اقتصادی و سیاست گذاری های اقتصادی ایجاد کنند.

محسن شرکا کارشناس اقتصاد در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: عملکرد غلط مدیرانی که در یکی دو سال گذشته براساس روابط سیاسی نه شایسته سالاری انتخاب شده اند اقتصاد ایران را در تنگناهای شدیدی قرار داده است. انتخاب مدیران کارآ در بورس یا سایر بخش های اقتصادی قطعا کارساز است لذا باید به سمت عبور از مدیرانی برویم که در خلوت خود از مشاورین متخصص استفاده نمی کنند و فقط به دلیل مسائل حزبی و ارتباطات سیاسی روی کار آمده اند.

۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 34297

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha