ادامه نوسان بیت کوین در نزدیکی ۱۹هزار دلار؛ سقوط عمیق سرانجام اتفاق می‌افتد؟

کندل قیمت بیت کوین در پایان این هفته میلادی، ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر)، بدون تغییر چندانی در محدوده ۱۹٬۰۰۰ دلار بسته شد. تحلیلگران نیز هشدار داده‌اند که پایان روند نوسانات بیت کوین مدت‌هاست که به تأخیر افتاده است. با این اوصاف آیا با تداوم شرایط فعلی بازار باید منتظر سقوط بیشتر ارزش بیت کوین در کوتاه‌مدت باشیم یا روند صعودی سرانجام آغاز خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد و به نقل از کوین تلگراف، داده‌های بازار وضعیت ناامیدکننده‌ای را برای جفت‌ارز «بیت کوین/ دلار» در پایان این هفته نشان می‌دهد؛ زیرا معاملات این جفت در روزهای پایانی هفته میلادی گذشته (شنبه و یکشنبه) نیز بدون رونق بوده است.

نمودار یک ساعته قیمت جفت بیت کوین / دلار

نمودار یک ساعته قیمت بیت کوین.

پس از آنکه انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا موجب ایجاد مجموعه‌ای از تله‌های قیمتی مشخص در طول هفته شد، بیت کوین دوباره به محدوده ۱۹٬۰۰۰ دلاری خود بازگشت و تاکنون هیچ نشانه‌ای برای خروج از محدوده قیمت تثبیت‌شده خود نشان نداده است.

برای مایکل ون دپوپ (Michaël van de Poppe)، بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم معاملاتی اِیت (Eight)، مسئله اصلی زمانی است که ویژگی غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن دوباره به بازار ارزهای دیجیتال بازمی‌گردد.

او دراین‌باره به دنبال‌کنندگان توییتر خود گفته است: دیر یا زود، نوسانات عظیم پس از چهار ماه تثبیت دوباره به بازارها باز خواهد گشت. بیشتر افراد همچنان بر این باورند که بازار به روند نزولی ادامه خواهد داد؛ اما من فکر می‌کنم که احتمال [شروع] حرکت صعودی افزایش یافته است.

انتشار داده‌های اقتصاد کلان (داده‌های تورمی) جرقه‌ای برای رسیدن قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود در هفته گذشته بود. یک تحلیلگر ناشناس با نام اِل کاپو آف کریپتو (il Capo of Crypto)‌ نیز عقیده دارد که قیمت بیت کوین پیش از تداوم روند نزولی بازار، احتمالاً شاهد بازگشت به محدوده ۲۱٬۰۰۰ دلار خواهد بود.

او در توییتی از به‌روزرسانی وضعیت بازار پیش از بسته‌شدن کندل هفتگی اشاره کرد و گفته بود که عقیده دارد کل بازار در شرف افزایش قیمت است.

ال کاپو آف کریپتو، همچنین در بخشی از بحث بعدی خود درباره چشم‌انداز بازار اضافه کرد: هنوز وارد فاز تسلیم نشده‌ایم؛ اما این اتفاق [به‌زودی] خواهد افتاد.

در نتیجه، بیت کوین هفته دوم ماهِ معمولاً صعودی اکتبر (مهر) را با کاهشی ۱.۵درصدی نسبت به ابتدای ماه به‌ پایان رساند؛ بدترین عملکرد ماه اکتبر این ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) و بسیار کمتر از رشد ۴۰درصدی آن در سال ۲۰۲۱.

نمودار بازدهی ماهانه جفت بیت کوین / دلار

نمودار بازدهی ماهانه بیت کوین.

تأثیر بازار سهام بر آینده ارزهای دیجیتال

فعالان بازار در نگاه به ‌آینده، هم‌بستگی جاری بازار سهام و ارزهای دیجیتال را دلیل این امر می‌دانند که چشم‌انداز کوتاه‌مدت بیت کوین خوش‌بینانه نخواهد بود.

در حالی که شاخص بورسی نزدک (Nasdaq) شاهد بسته‌شدن اولین کندل هفتگی خود پایین‌تر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه در چهارده سال گذشته بود، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این ریزش را با سقوط مربوط به «حباب دات کام» و بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ مقایسه کرده‌اند.

نیکلاس مرتن (Nicolas Merten)، بنیان‌گذار کانال یوتیوبی دیتادش (DataDash)، درباره این موضوع در پستی بیان کرد: شروع دو بازار نزولی و سقوط ۵۰ تا ۸۰‌درصدی پیشین در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ با یک نقطه عطف همراه بود. بیت کوین اما هرگز چنین شرایطی را تجربه نکرده است، بنابراین انتظار کاهش بیشتر قیمت را داشته باشید.

نمودار هفتگی شاخص نزدک ۱۰۰ به همراه میانگین متحرک ۲۰۰ روزه

نمودار هفتگی شاخص نزدک ۱۰۰ به همراه میانگین متحرک ۲۰۰ روزه.

با وجود این، دیدگاه همه کارشناسان نسبت به روند کوتاه‌مدت بیت کوین نزولی نیست. مثل فیلیپ سوئیفت (Philip Swift)، بنیان‌گذار لوک‌ اینتو بیت‌ کوین (LookIntoBitcoin) که اعلام کرده بود بازار نزولی کنونی تا پایان سال ۲۰۲۲ تمام خواهد شد.

۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 34267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha