امنیت تهران بهانه استرالیایی‌ها / به تهران نمی‌آییم کشور ثالث تعیین کنید

مسئولان تیم ملی بسکتبال استرالیا در نامه‌نگاری با مسئولان فدراسیون جهانی بسکتبال خواسته‌اند دیدارشان با تیم ملی ایران به‌جای تهران، به شهر و کشوری ثالث برده شود. آن‌ها با ادعای اینکه تهران روزهای ناامنی را سپری می‌کند، درخواست داشته‌اند به ایران سفر نکنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، روزنامه شرق نوشت: اتفاقات اخیری که در ایران رخ داده و اعتراضات مردمی را در پی داشته حالا وارد سطح جدیدی شده و بهانه‌ای دست رقبای ورزشی ایران داده تا از سفر به ایران و تهران سر باز بزنند. تازه‌ترین اتفاق در این زمینه مربوط به تیم ملی بسکتبال استرالیاست که باید اواسط آبان به تهران بیاید تا در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی مقابل تیم ملی بسکتبال ایران صف‌آرایی کنند.

ایران در این مرحله قرار است روزهای ۲۰ و ۲۳ آبان دو دیدار مقابل چین و استرالیا داشته باشد. به قرار، چینی‌ها مشکلی برای سفر به تهران نداشته و حتی برای دریافت ویزا اقدام کرده‌اند، ولی مسئولان تیم ملی بسکتبال استرالیا در نامه‌نگاری با مسئولان فدراسیون جهانی بسکتبال خواسته‌اند دیدارشان با تیم ملی ایران به‌جای تهران، به شهر و کشوری ثالث برده شود. آن‌ها با ادعای اینکه تهران روزهای ناامنی را سپری می‌کند، درخواست داشته‌اند به ایران سفر نکنند. این موضوعی است که روز گذشته محسن معزی‌فر دبیر فدراسیون بسکتبال در گفتگو با مهر آن را تأیید کرده و گفته است: «موضوع از طرف فیبای آسیا به فدراسیون بسکتبال ایران اطلاع‌رسانی شده است، اما فدراسیون مخالفت خود را صراحتا اعلام کرده است. فدراسیون بسکتبال در مکاتبه با «هاگوپ خاجیریان» مدیر دفتر منطقه‌ای فیبا در حوزه آسیا با تأکید بر اینکه شرایط تهران و در کل ایران اصلا بحرانی نیست، با درخواست مطرح‌شده از سوی استرالیایی‌ها مخالفت کرده است. چطور می‌شود چین مشکلی بابت سفر به ایران و حضور چندروزه در تهران برای دیدار با تیم ملی کشورمان نداشته باشد، اما استرالیا احساس خطر کند؟ قطعا بسکتبال ایران زیر بار این موضوع نخواهد رفت».

معزی‌فر با بیان اینکه هنوز به مکاتبه انجام‌شده از طرف فدراسیون بسکتبال ایران پاسخی داده نشده است، گفت: «پیش از این تیم ملی بسکتبال در شرایط نه‌چندان مساعد سوریه، عازم این کشور شد و دیدار خود را طبق برنامه انجام داد. برای دیدار برگشت برابر استرالیا هم در جایی غیر از کشورمان به میدان نمی‌رویم».

این موضوع اتفاق جدیدی برای ورزش ایران نیست. پیش‌تر و بعد از بالارفتن از دیوار سفارت عربستان در تهران، کشورهای عربستان، بحرین و امارات در نامه‌نگاری با کنفدراسیون فوتبال آسیا با ادعای اینکه در ایران امنیت ندارند، خواستار انتقال بازی‌هایشان با رقبای ایرانی در کشوری ثالث شدند. کنفدراسیون فوتبال آسیا با طرح امارات و بحرین مخالفت کرد، ولی به عربستان اجازه داد تا به ایران سفر نکند. فوتبال عربستان در عرصه باشگاهی و ملی تنها رشته‌ای نیست که از سفر به ایران سر باز می‌زند. در شرایطی که یکی، دو سالی می‌شود تیم‌های ایرانی به عربستان سفر می‌کنند، این کشور از اعزام تمامی ورزشکارانش در رشته‌های مختلف به ایران سر باز می‌زند و فدراسیون‌های جهانی و آسیایی هم حق را به این کشور می‌دهند.

بااین‌حال این موضوع بعدها وارد مرحله دیگری هم شد. شلیک به هواپیمای اوکراینی در ایران باعث شد نه‌تنها تیم‌های عربستانی بلکه کلا تیم‌های سایر کشورها هم قید سفر ورزشی به ایران را بزنند. این‌طور شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا در برهه‌ای کلا میزبانی را از تیم‌های ایرانی گرفت. حالا هم اگرچه مسئولان فدراسیون بسکتبال به طور جد می‌گویند حاضر نیستند با استرالیا در کشوری دیگر بازی کنند که اگر فدراسیون جهانی این رشته نظر نهایی‌اش مبنی بر بازی در کشوری ثالث را اعمال کند، نه‌تن‌ها بازی با این کشور بلکه بازی با همین تیم چینی که مشکلی برای سفر به ایران ندارد هم به کشور دیگری برده می‌شود. قطعا رخ‌دادن چنین اتفاقاتی برای فدراسیون بسکتبال ایران که روزهای حساسی را سپری می‌کند، کار ساده‌ای نیست.

این فدراسیون که در تلاش برای برگزاری چند دیدار دوستانه است تا همین حالا از چنین امری عاجز مانده و درخواستش به سه کشور برای بازی تدارکاتی بدون پاسخ مانده است.

تیم ملی بسکتبال به فاصله دوماه‌ونیم از آخرین دیدار رسمی خود (ششم شهریور - دیدار با استرالیا) باید در چارچوب پنجره پنجم مسابقات انتخابی جام جهانی به مصاف حریفانش برود. این پنجره از مسابقات در حالی پیش‌روی بسکتبال ایران قرار دارد که ملی‌پوشان کشورمان به خاطر عملکرد نه‌چندان قاطعی که در پنجره‌های قبل داشتند، موقعیت قابل استنادی در گروه F ندارند؛ طوری که برای کسب سهمیه و قطعی‌کردن صعودشان ضمن تأثیرپذیربودن از نتایج دیگر تیم‌های هم‌گروه، نیاز دارند دو دیدار خانگی خود در این پنجره را با برد پشت‌سر بگذارند. چین و استرالیا حریفان ایران در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی هستند. دیدار با این دو تیم ۲۰ و ۲۳ آبان در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. ملی‌پوشان ایران که در گروه F انتخابی جام جهانی قرار دارند، در پنجره ششم و پایانی مسابقات هم باید با ژاپن (چهارم اسفند) و چین (هفتم اسفند) رقابت داشته باشند.

تیم ملی بسکتبال به خاطر دو باختی که در مرحله اول انتخابی جام جهانی (پنجره اول تا سوم) مقابل قزاقستان متحمل شد، شرایط سختی در گروه F دارد. استرالیا، چین، ژاپن، قزاقستان و بحرین حریفان ایران در این گروه هستند. البته نتایج دیدارهای مرحله اول برابر قزاقستان و بحرین لحاظ می‌شود و همین مسئله وضعیت ایران را برای صعود پیچیده‌تر کرده است؛ طوری که علاوه بر عملکرد و امتیازاتش از دیدارهای برگزارشده، از نتایج دیگر تیم‌ها هم برای صعود تأثیر خواهد گرفت.

۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 34237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha