«صولت» احمدی‌نژاد وزیر می‌شود؟

نمایندگان معتقدند با توجه به روابط حسنه مرتضوی با مجلس وی از امکان بالایی برای اخذ رای اعتماد برخوردار است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد سیدصولت مرتضوی، معاون اسبق سیاسی وزارت کشور در دولت احمدی‌نژاد روز شنبه از طرف دولت رئیسی به‌عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی معرفی شد. «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با ۹نماینده مجلس، رای‌آوری وی در پارلمان را امکان سنجی کرد. این نمایندگان معتقدند با توجه به روابط حسنه مرتضوی با مجلس وی از امکان بالایی برای اخذ رای اعتماد برخوردار است.

ابراهیم رئیسی روز شنبه در نامه‌ای معاون سیاسی وزارت کشور در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. مرتضوی که از شهریور ماه سال گذشته تاکنون معاون اجرایی رئیسی بود، توانسته تعامل خوبی با نمایندگان مجلس برقرار کند و همین تعامل دلیل رویکرد مثبت نمایندگان به او است. اگرچه برخی نمایندگان نداشتن سابقه اقتصادی را ضعف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌دانند، اما با توجه به اظهارنظرهای نمایندگان مجلس به نظر می‌رسد مرتضوی از مجلس رای اعتماد می‌گیرد. محمدباقر قالیباف پس از اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی، زمان احتمالی جلسه رای اعتماد به مرتضوی را روز چهارشنبه اعلام کرد.

ترجیح‌مان معرفی یک فرد اقتصادی بود

جعفر قادری، نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»؛ با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزارت کار در زمینه اقتصاد کار نکرده است، گفت: ترجیح ما این بود که چون وزارت کار حوزه اقتصادی است، یک فرد اقتصادی معرفی شود. آقای زاهدی‌وفا یک نیروی اقتصادی بود، اما ایرادشان این بود که تعامل و ارتباط خوبی با مجلس نداشتند. آقای مرتضوی در زمینه اقتصادی خیلی کار نکرده، اما ارتباط خوبی با مجلس دارد. او ادامه داد: به صلاح نیست که وزارت کار بیش از این بدون وزیر بماند. اگرچه سید شمس‌الدین حسینی گزینه مناسب‌تری بود، اما به نظر می‌رسد آقای مرتضوی رای می‌آورد. حوزه‌های کاری وزارت کار و تعاون بیشتر اقتصادی است، اما بحث تعامل با مجموعه‌های مختلف در دولت، مجلس و قوه‌قضائیه باید مدنظر قرار گرفته شود که ایشان می‌تواند این تعامل را به خوبی برقرار کند. اصغر سلیمی، نماینده سمیرم و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها نیز با بیان اینکه دید نمایندگان نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت کار مثبت است، گفت: وضعیت صولت مرتضوی نسبت به گزینه‌های قبلی بهتر است و دید نمایندگان نسبت به او مثبت است. مرتضوی سابقه‌های مختلفی را در مسوولیت‌های سیاسی و اجرایی در کشور داشته است. او در معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری ارتباط و تعامل خوبی با نمایندگان داشت و از افراد مورد اعتماد رئیس‌جمهور است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه بزرگ است و کسی که در این مسوولیت قرار می‌گیرد باید بتواند این مجموعه بزرگ را به خوبی اداره کند.

مرتضوی حتما رای اعتماد می‌گیرد

کاظم موسوی، نماینده اردبیل و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با ابراز امیدواری از رای آوری گزینه پیشنهادی وزارت کار در مجلس گفت: مرتضوی گزینه پیشنهادی وزارت کار، متدین، متشخص و وارد به کار است. او به سیستم اداره کشور آگاه است و در وزارتخانه‌های مختلف و شهرداری کار کرده و تجربه کافی دارد. مرتضوی صلاحیت لازم جهت تصدی وزارت کار را دارد و حتما از مجلس رای اعتماد می‌گیرد. مجلس انقلابی به یک فرد انقلابی رای می‌دهد. سلمان ذاکر، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر لزوم اطلاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار، گفت: آقای مرتضوی سابقه خوبی در مدیریت سطوح مختلف در کشور را دارند، اما اداره وزارت کار ویژگی‌های خاصی را می‌طلبد از جمله صبوری با افراد مختلف زیرمجموعه این وزارتخانه. باید از او پرسید که این صبوری را دارد یا خیر. همچنین باید برنامه راهبردی و درازمدت ایشان برای آینده و برنامه‌های اورژانسی ایشان برای حل مشکل فعلی این وزارتخانه را دید. بنابراین باید منتظر ارائه برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت کار ماند و بعد در مورد ایشان اظهارنظر کرد. ولی اسماعیلی، نماینده گرمی و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مرتضوی توانایی مدیریت وزارت کار را دارد، گفت: ایشان یک چهره حاکمیتی است. مرتضوی معاون وزیر و شهردار مشهد بودند و با حاشیه‌نشینی آشنا هستند. همچنین ایشان با مدیریت کلان و مسائل اقتصاد آشنا است. بعید است که وزیر پیشنهادی کار از مجلس رای اعتماد نگیرد. افکار نمایندگان مجلس به نفع مرتضوی، وزیر پیشنهادی کار است. مهدی طغیانی، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه اظهارنظر در مورد وزیر پیشنهادی کار زود است، گفت: هنوز آقای مرتضوی را برای سمت وزارت کار ارزیابی نکرده‌ام. باید دید ایشان نسبت به قسمت‌های مختلف وزارتخانه چه نگاهی دارند. مرتضوی ارتباط تجربی با کارهای وزارتخانه نداشته است. اما باید دید چقدر ایده، اطلاعات، آگاهی و برنامه دارند. بعد از حضور ایشان در کمیسیون اقتصادی و ارزیابی برنامه‌های‌شان می‌توانم نظر بدهم.

مجلس استقبال می‌کند

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز و عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه با معرفی مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی کار موافق هستم، گفت: باید دید جمع‌بندی مجلس چیست، اما پیش‌بینی می‌کنم که مجلس از معرفی ایشان به عنوان وزیر کار استقبال کند. ایشان تجربه کار اقتصادی داشتند و در دولت با بخش‌های مختلف در ارتباط هستند.

مجلس رای خوبی می‌دهد

محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، نقاط قوت وزیر پیشنهادی کار را بیش از نقاط منفی احتمالی‌اش دانست و گفت: نظر من مثبت است و ایشان را می‌شناسم. مرتضوی تجربه‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد و در هر پستی موفق بوده و تعامل خوبی با نمایندگان دارد. مجلس رای خوبی به مرتضوی می‌دهد.

حسین نوش‌آبادی، نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی کار به مجلس گفت: مرتضوی تجربه اجرایی و تجربه مدیریتی خوبی دارد و از توانایی و کارآمدی لازم برای این پست برخوردار است. او می‌تواند مشکلات این وزارتخانه را حل کند و در مجلس رای می‌آورد. اکثریت نمایندگان مجلس با مرتضوی موافق هستند.

۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 34202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha