حضور دستوری دولت در بورس به نفع حقوقی ها و به زیان حقیقی هاست/بانک مرکزی در ریزش های اخیر بورس مقصر است

کارشناس و تحلیلگرمسائل اقتصادی گفت:حضور دستوری دولت در بورس به نفع حقوقی هاست. با توجه به اینکه بخشی از فعالین بازار سرمایه حقوقی ها هستند و تحت نظر دولت، لذا دستورات دولت که از طریق شرکت های حقوقی که در بازار سرمایه ظاهر می شود فقط روی رشد این شرکت ها اثر بخش است، بنابراین دستورات دولت در بورس روی بخش های دیگر به صورت مستقیم اثر گذار نیست و منجر به رشد شرکت های غیر دولتی نمی شود.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دکتر محمد واعظ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی افت های مکرر بورس و عدم تحقق وعده های داده شده از سوی دولت مبنی تسهیل گیری و رشد بورس گفت: قطع مسلم تصمیم گیری های اقتصادی، بحران های اجتماعی و سیاست گذاری ها در روند منفی بورس بسیار اثر گذار است. در این موضوع شکی وجود ندارد که بخشی از افت های بورس به دلیل شرایط خاص اخیر اقتصاد کشور است.

وی در این باره تصریح کرد: می توان پیش بینی کرد با آرام شدن جامعه و کاهش بحران های اجتماعی بورس وارد مسیر جدیدی می شود و سرمایه گذاران به بورس باز می گردند اما از این موضوع نباید غافل شویم که تحول در بورس از نظر واقعی شدن شاخص و از نظر گسترش بازار و تمرکز بر بازار اولیه، نیازمند به اصلاج سیاست های اساسی اقتصاد کلان است.

محمد واعظ کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه به ناکام ماندن وعده های دولت اشاره کرد و گفت: محدودیت هاو چالش های بیشمار اقتصادی مانع بزرگی در برابر تحقق شعارهای رئیس دولت بوده و هست. بی شک آثار روانی کوتاه مدت ناشی از بحران های اجتماعی با فروکش کردن بحران ها می گذرد اما اثرات بحران ها روی بازار سرمایه تاثیر می گذارد بنابراین برای گرفتار نشدن در افت های مکرر و دور باطلی که دربورس دیده می شود در بلند مدت باید به رفتار متغیرهای اقتصاد کلان توجه کرد.

استاد اقتصاد در خصوص وضعیت بورس و شرایطی که منجر به تخلیه حباب های بازار سرمایه می شود، گفت: بخش مهمی از افت های بورس را باید به حباب شاخص قیمت در بازار سرمایه نسبت داد. لازم به ذکر است که با گذشت زمان، سرمایه گذاران متوجه تفاوت ارزش بین بنگاه ها و ارزش ذاتی بنگاه ها می شوند این موضوع منجر به تخلیه هر چه بیشتر حباب بازار می شود.

وی در این باره تصریح کرد: تخلیه بیشتر حباب در بازار سرمایه به صورت کاهش قیمت بازاری شاخص سرمایه ظاهر می شود. این نوع تخلیه حباب به مراتب بهتر از تخلیه یکباره حباب است، چون تحلیه حباب که اصطلاحا بحران مالی نامیده می شود ایجاد کننده نوسان های مالی گسترده در اقتصاد کلان خواهد شد.

محمد واعظ استاد اقتصاد در خصوص سیاست های بانک مرکزی که روی افت بورس موثر است گفت: قطعا سیاست های بانک مرکزی در افت بورس موثر هستند اما نکته مهم این است که افت های تدریجی ناشی از تاثیر تفاوت ارزش بازاری بنگاه ها با ارزش داتی انها نباید نگران کننده تلقی شود، بلکه بخشی از ماجرا نگران کننده است که سرمایه گذاران وفادار و قدیمی بازار از بورس خارج شوند و سرمایه های خود را یا به بازارهای موازی یا از کشور خارج کنند.

محمد واعظ معتقد است: حضور دستوری دولت در بورس به نفع حقوقی هاست. با توجه به اینکه بخشی از فعالین بازار سرمایه حقوقی ها هستند و تحت نظر دولت، لذا دستورات دولت که از طریق شرکت های حقوقی که در بازار سرمایه ظاهر می شود فقط روی رشد این شرکت ها اثر بخش است، بنابراین دستورات دولت در بورس روی بخش های دیگر به صورت مستقیم اثر گذار نیست و منجر به رشد شرکت های غیر دولتی نمی شود.

محمد واعظ در پایان گفت و گو در پاسخ به این سوال که به نظر شما با تغییر مدیران بورس می توان در روند بازار تغییر مثبتی ایجاد کرد، گفت: اگر تبدیل به احسن باشد یعنی مدیری با شناخت کامل از بورس و مستقل و حامی منافع کلیه سهامداران روی کار بیاید در محدوده اثر گذاری مدیریت بازار مهم است.

۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
کد خبر: 34187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha