تجهیز الکترونیکی و یکپارچه سازی گمرک موجب کنترل ورود و خروج کالای قاچاق می شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه تجهیز الکترونیکی و یکپارچه سازی گمرک ها باعث کنترل ورود و خروج کالای قاچاق می شود، گفت: با مجهز کردن همه گمرک های کشور به سیستم ایکس ری، می توان مانع از ورود و خروج کالای قاچاق از کشور شد.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت  و گو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به اینکه باید علت قاچاق کالا در کشورمان مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد، گفت: تا زمانی که فاصله تکنولوژی کشورمان با سیار کشورمان وجود داشته باشد، همچنان شاهد ادامه روند قاچاق کالا در کشورمان خواهیم بود و نیاز است که با حمایت از شرکت های دانش بنیان، فناوری و نیروهای علمی کشورمان باعث رشد و گسترش تکنولوژی شویم و در این صورت، مردم هیچ نیازی به کالای خارجی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه مقابله با پدیده قاچاق کالا در کشورمان یک ضرورت محسوب می شود، افزود: یقینا تجهیز الکترونیکی گمرک های کشور و اتصال همه گمرک ها به سیستم یکپارچه باعث می شود که ورود و خروج کالا با دقت و نظارت بیشتری صورت بگیرد و بتوان با استفاده از سیستم های پیشرفته ایکس ری، کالای قاچاق را شناسایی نمود و مانع از ورود و خروج آن از کشور شد.

اشتغال زایی مانع از انگیزه ها برای قاچاق کالا می شود

قادری با اشاره به اینکه بخشی از واردات و صادرت کشورمان از طریق راه دریایی صورت می گیرد، تاکید کرد: مرزها و مبادی ورودی کشور باید مجهز شودند و اجازه ورود کالای قاچاق به خاک کشورمان داده نشود و از طریق دریا می توان، قبل از رسیدن کالای قاچاق به بنادر، از ورودش ممانعت کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، ایجاد اشتغال را یکی از موارد مهم برای مقابله با پدیده قاچاق کالا دانست و گفت: کالای قاچاق رابطه متقابلی با ایجاد اشتغال و افزایش تولید در هر کشوری دارد و از طرفی دیگر، اگر اشتغال تقویت شود، انگیزه برای قاچاق کالا کاهش پیدا می کند.

قاچاق معکوس با هدف کسب درآمد ارزی باعث افزایش قیمت کالا در داخل کشور می شود

وی تاکید کرد: برای مقابله با تلفن همراه اول که به صورت قاچاق به کشورمان وارد می شد، سیستم های یکپارچه ای همچون طرح ریجیستری تعریف شد و بنده معتقدم مشابه همین سیستم های یکپارچه برای سایرکالاها هم در نظر گرفته شود تا از سویی شاهد ثبت دقیق واردات و صادرات در کشورمان باشیم.

قادری، خارج شدن ارز از کشور را یکی دیگر از اثرات قاچاق کالا توصیف کرد و گفت: یقینا قاچاق به اقتصاد کشور ضربه می زند و در  شرایط فعلی، باعث خروج ارز از کشورمان می شود و از طرفی دیگر، با افزایش قیمت ارز قاچاق معکوس هم در کشورمان صورت می گیرد، یعنی کالاهایی از ایران به خارج ازکشور به منظور کسب ارز، قاچاق می شود که هر دو برای اقتصاد کشور بحران آفرین است و می توان گفت که قاچاق معکوس با هدف کسب درآمد ارزی باعث افزایش قیمت کالا در داخل کشور می شود.

 اثرزیان بار قاچاق بر بازارهای مولد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی واردات کالاهای قاچاق را زیان بار بر بازارهای مولد دانست و افزود: باید واردات کالا هم در مبادی ورودی کشور و هم در بخش های توزیعی مورد نظارت دستگاه ها  و مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: برای کنترل اوضاع اقتصادی کشور باید از صنایع کوچک و متوسط که اشتغالزایی بالایی برای کشور به همراه دارد، حمایت کرد و هر چقدر که به سمت کاهش وابستگی کشور به واردات برویم و مانع ورود قاچاق کالا شویم، می توانیم به جهش تولید در کشورمان کمک کنیم و یازدهمین مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا سیاست گذاری می کند.

 انتهای پیام/

۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 3412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha