بورس از دخالتهای دستوری و وضعیت فلاکت بار اقتصـــاد ایـــران رنج می بــرد/ تــیــم بسیـــار بی تجربه،جاه طالب،بلند پرواز و فاقد شناخت لازم،مدیریت اقتصاد را در دست گرفته است

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت:ساختارهای اقتصادی ضد تولید و توسعه به قوت خود باقی هستند و از سوی دیگر، تیم قوی برای مدیریت درست اقتصاد روی کار نیست، در فضای پر تنش سیاسی که  بخش اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد  و با وجود مدیران کم تجربه و فاقد تخصص و شناخت لازم از اقتصاد ایران و مدیریت اقتصاد؛ قطعا بورس رشد نمی کند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مرتضی افقه اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد با اشاره به نقش عواملی که بورس را به شدت تحت تاثیرات منفی خود قرار داده، گفت: بورس از دو موضوع دخالت های دستوری و مدیریت دولت و از وضعیت فلاکت بار اقتصاد ایران رنج می برد. بی شک اقتصاد پر از چالش و سوء مدیریت های اقتصادی و بانکی، بازار سرمایه را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. بورس در دل چنین وضعیتی نمی تواند به صورت طبیعی فعالیت داشته باشد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: چند سالی است که بورس بهترین بازار برای وعده دادن های مسوولین و روسای جمهور شده است. وقتی قانون اساسی مملو از وعده های قشنگ ،عدالت خواهانه و رفاه گرایانه برای جامعه است اما آنچه در جامعه دیده می شود فاصله معنا داری با وعده های داده شده دارد نشان می دهد آنچه به عنوان وعده به مردم در اقتصاد یا در بازار سرمایه داده می شود شعاری است بنابراین وعده های بورس در حدی نیستند که قابل اعتنا باشند چرا که وعده های بزرگتری در بخش های مختلف اقتصادی به مردم داده شده که اصلا محقق نشده است.

مرتضی افقه در ادامه بحث با اشاره به اینکه دولت فعلی نمی تواند بورس و سایر عرصه های اقتصادی را به درستی مدیریت کند، گفت: وقتی تیم بسیار بی تجربه جاه طالب، بلند پرواز و فاقد شناخت لازم از شرایط جاری کشور مدیریت بخش های مختلف اقتصادی را در دست گرفته و از سوی دیگر شرایط اقتصادی به دلیل تحریم ها و سوء مدیریت در بدترین وضعیت خود قرار دارد، به معنای واقعی صادراتی نداریم بورس هم چونان سایر عرصه های اقتصادی در این بازار دائما تکانه های منفی را تجربه می کند و مسیری برای رشد واقعی در پیش رو نخواهد داشت.

مرتضی افقه در ادامه تصریح کرد: رشد اقتصادی کشور وابسته به افزایش تولید و صادرات است. تا زمانی که مساله تحریم حل نشود و صادرات کشور راه نیفتند، هیچ رشدی نخواهیم داشت. در صورت روی کار آمدن دولت و تیم اقتصادی قوی نیز شرایط در حد ۱۰ یا ۲۰ درصد تغییر می کند در غیر این صورت این شرایط روز به روز بدتر می شود.

وی در خصوص سناریوی دوم ناظر بر عدم رفع تحریم ها و تاثیر این شرایط روی بازار سرمایه گفت: با عدم امضای توافق برجام و حل نشدن روابط تجاری، ضمن اینکه همچنان ساختارهای اقتصادی ضد تولید و توسعه به قوت خود باقی هستند و از سوی دیگر، تیم قوی برای مدیریت درست اقتصاد روی کار نیست، در فضای پر تنش سیاسی که بخش اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و با وجود مدیران کم تجربه و فاقد تخصص و شناخت لازم از اقتصاد ایران و مدیریت اقتصاد؛ قطعا بورس رشد نمی کند و نمی توان به اتکای اینکه آقای رئیسی به اهالی بورس وعده ای داده، منتظر تحقق وعده ها بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز افزود: از نوع صحبت ها و وعده های رئیس جمهور مشخص است که شناختی از ساختارهایی که منجر به پیشرفت اقتصاد می شوند، ندارد. به همین دلیل می توان دریافت وعده های داده شده از سوی آقای رئیسی، حرف ایشان نیست، بلکه مشاورین نوشته و آقای رئیسی هم به مردم گفته اند چرا که بورس در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در تب و تاب شدیدی قرار داشت.

وی در این باره گفت: شاید مشاوران آقای رئیسی، وعده های داده شده را برای اجرا توسط تیم قوی مدیران اقتصادی نوشته اند و امیدوار بودند چنین تیمی قادر به تحقق وعده ها و شعارها باشد. عدم انتخاب تیم قوی اقتصادی از سوی رئیس جمهور مانع بزرگی برای عدم تحقق شعارهای اقتصادی در بخش های مختلف از بورس تا ارز و کاهش نرخ تورم شده است.

افقه خاطر نشان کرد: با نیم نگاهی به تیم اقتصادی و برخی وزرای این دولت متوجه می شوید که به چه دلیلی وزیر کار سابق یک سال هم در این سمت نبود و نفر دومی که از سوی اصولگرایان معرفی شد به دلیل ثروت انبوه از سوی نمایندگان رای اعتماد نگرفت. این موارد نشان دهنده سردرگمی دولت است.

مرتضی افقه استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: ساختار ضد تولید و ناتوانی دولت در اداره اقتصاد توسعه ای عامل همه ریزش های بورس و شکست های متعدد اقتصاد در عرصه های مختلف است. وقتی بندهای اقتصاد کلان از هم پاره شود و هیچ یک از بخش ها به درستی مدیریت نشود نمی توان انتظار داشت بازار سرمایه به تنهایی راه خود را طی کند، قطع مسلم بازار سرمایه رشدی را تجربه نمی کند.

وی در پاسخ به این سوال که با تغییر مدیر بورس آیا می توان به اتخاذ سیاست های درست و رشد بورس نزدیک شد، گفت: تغییر مدیر بورس در شرایطی که ساختارهای غلط روی هم قرار گرفته کمکی به بهبود وضعیت نمی کند. اصل قضیه یعنی ساختارهای اقتصاد باید اصلاح شود. اگر مدیر ناکارآمدی کنار برود و مدیر موفقی روی کار بیاید نهایتا ۱۰ درصد تغییر ایجاد می کند، آنچه موجب تغییرات بزرگتر می شود اصلاحات ساختاری است، بنابراین مشکلات کشور باید ریشه ای حل شود چرا که با دستکاری و ظاهر سازی هیچ مشکلی حل نمی شود.

۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 34023

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha